|
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991» Svar på innlegg #95939 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 14. juni 2011 kl.2144 #96140 vist 695 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Første dag er altså unnagjort. Og etter en god natts søvn, samt ikke å forglemme mye god mat og godt drikke, var alt klart for den andre og siste dagen av dette eventyret. For det var et eventyr – selv om været på sin måte kastet en form for glans over arrangementet som med fordel kunne vært av den langt tørrere sorten. I denne delen introduseres også en ny fotograf, Øyvind Andreassen fra Tønsberg, mangeårig NJK-medlem og turdeltager til Rjukan gjennom sin tilknytning til Den Norske Turistforening. Jeg har hatt disse bildene i min varetekt siden jeg høsten 2009 skannet dem i forbindelse med NJKs jubileumsbok. Da jeg i formiddag spurte ham om jeg kunne inkludere hans bilder i denne serien, var han lutter velvilje og strålende fornøyd med at bildene hans ble brukt. Så da har noen bilder funnet veien til denne og senere deler, samt at det er noen bilder som skal settes inn i de allerede presenterte delene. Slik oppdatering vil det bli opplyst om i egne innlegg i tråden. Nå skal vi ta farvel med Rjukan og ta fatt på veien tilbake, i første omgang gjennom Vestfjorddalen. Før vi tar fatt på hjemreisen, kan jeg vel like godt først som sist tilstå at den opprinnelige planen med å gjøre dette ferdig og presentere det i løpet av dagen i dag ikke blir en realitet. Men det har du vel listet ut på egen hånd allerede … Og når jeg først er i gang med meldingstjenesten: Dersom du har opplysninger å komme med – navn på personer, steder eller annet, er jeg takknemlig. God tur videre!
Vemork sett fra utsiktsplassen for Rjukanfossen. Før avreise fra Rjukan var det sightseeing i nærområdet. Vemork 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Rjukanfossen er et imponerende skue. Forutsatt at vannet er skrudd på … (Hvis du flytter skjermen tilstrekkelig nært hodet vil du kunne se antydning til fuktighet.) Det var jo nettopp fossefallene og tilgangen til vannkraft som gjorde at Norsk Hydro valgte å etablere seg på nettopp Rjukan. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt er det stor aktivitet på stasjonen og på Rjukanbanen. Til venstre lastede vogner som skal med fergen til Tinnoset og videre ut i den store verden. I bakgrunnen lokstallen, en bygning som nå har fått sportilknytning etter å ha manglet det i mange år. Toget til Oslo står til høyre. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Spor 1 belagt med et stort persontog. Det var mange år siden sist, og det skulle gå mange år til det igjen var persontog på stasjonen. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
El 5.2039 har koblet seg til togstammen, på plattformen ser vi blant annet Per Refsnes og Roar Olsen (t.h.). Og i spor 3 er et av Henschel-lokomotivene opptatt med skiftingen. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Som bildet viser er det ingenting å si på aktiviteten på stasjonen – det er tog og vogner i så godt som alle spor. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Mer fotografering ved 2039. Roar Olsen insisterte på å bli tatt bilde av sammen med Wenche. Eller var det Wenche som ville ha et bildebevis på at hun hadde vært på Rjukan på samme tid som Roar? Kanskje det var fortelleren som ønsket bilde av Roar, Wenche OG el 5.2039? Hvis det var det siste var det dårlig gjort overfor 2039 … NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Mens noen altså var travelt opptatt med utendørs fotografering, hadde andre funnet seg vel til rette i toget. Eksempelvis som her, i salongen på vogn Bo 950. NJM(mus): Ao2c type 1 nr. 95014. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Salongen i ABo 118 uten forstyrrende elementer. Et godt sted å være på en togreise. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Togfører John R. Sørensen gir avgangssignal for det til nå siste gjennomgående persontoget fra Rjukan til Oslo. En epoke er i ferd med å avsluttes, snaut tre uker senere gikk siste ordinære tog på Rjukanbanen. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vestfjorddalen er mektig. Og Gaustatoppen er ikke noe mindre mektig, selv om den denne dagen var innhyllet i skyer. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukanbanen14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
| Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|