|
|
|
|
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991» Svar på innlegg #95939 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 15. juni 2011 kl.2335 #96306 vist 560 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Vi har kommet til Mæl hvor toget skal om bord i en av Norges svært få jernbaneferger. Mens fergeskiftingen pågår er det mulig å bese Ammonia som ligger til kai, noe også fortelleren valgte å gjøre. Det er en underlig situasjon og stemning. Vi som er med vet at vi er med det siste persontoget mens Rjukanbanen har ordinær drift. Norsk Hydro ønsket ingen blest om nedleggelsen. Og de ønsket heller ikke dette toget kjørt … Men som de fleste nå vet, toget ble kjørt. Og nå er det på tide å fortsette. God fornøyelse!
Mæl stasjon. Rjukanbanens østligste punkt. Ved fergelemmen ligger M/F Storegut og venter på oss. D/F Ammonia ligger til kai ved siden av fergeleiet, en gruppe reisende ispedd noen tilreisende entusiaster har samlet seg borte ved pakkhuset. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Noen valgte altså å ta turen om bord i D/F Ammonia, da åpenbarte dette utsynet seg. Mens el 5.2039 er i gang med skiftingen, står Roar Olsen blant de reisende. Det var i slike sammenhenger han stortrivdes, når han så at det hele forløp som planlagt og de reisende var fornøyd. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Roar Olsen følger tilfreds med på fergeskiftingen, i trygg forvissning om at det har vært et vellykket arrangement. Han var en stor ressurs når det gjaldt planlegging og gjennomføring av turer, men det var vel først da han brått ble borte at det gikk opp for meg og andre hvilken enorm betydning han hadde hatt. Mæl14. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Mens noen altså hadde gått om bord i D/F Ammonia, hadde andre valgt å følge med på fergeskiftingen på M/F Storegut. Det er ABo 118 som vinsjes om bord som første vogn. Per Refsnes følger nøye med fra sin utsiktsplass på 118s balkong. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118Mæl14. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
1. klassesalongen på D/F Ammonia er på alle måter et godt sted å oppholde seg under overfarten på Tinnsjøen. Wenche har satt seg til rette i en av sofaene. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Ikke til å undres over at man lar seg imponere over håndverket som er synlig. Det er godt både å se og ta på. D/F Ammonia er en av mange norske tekniske kulturminner det er viktig at blir bevart for ettertiden. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Vaktsomme øyne følger med på fergeskiftingen. Nærmest Bjørn Gunnar Kværne, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog, Hans Morten Tamnes, fortellerstemmen (og utøvende fotograf), Wenche Tamnes, nyforlovet og fotoassistent, og til høyre Frode Reiersøl, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog og NJK Reiser. Både Bjørn Gunnar og Frode, i likhet med veldig mange andre, har lagt ned en stor innsats for å gjøre slike turer som dette mulig. På vegne av alle de som har hatt gleden av å delta på slike arrangementer, vil jeg benytte anledningen til å rette en stor og dypfølt takk til alle de aktive som på ulikt vis før og nå har stått på og gitt av sin fritid og på den måten gjort det mulig! 14. juni 1991 foto: Øyvind Andreassen
Så er det altså endelig. 2039 står igjen ganske så alene – alle de flotte personvognene har forlatt henne. Per Refsnes slår av en siste prat med en av Rjukanbanens personale. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Fergen er klar til avgang, tog og biler er på plass om bord. Det haster tydeligvis for fotografen å komme seg inn på dekk – det er noe ved Roar Olsens kroppsspråk som gir noe vage hint i den retning … Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så har vi kastet loss og glir ut fra fergelemmen. 5.2039 titter frem bak hushjørnet og kaster lange øyne etter oss. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
En enslig fotograf foreviger vår avgang. D/F Ammonia ligger kald og rolig til kai. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi glir ut på Tinnsjøen og legger Mæl, Vestfjorddalen og Rjukan lenger og langer bak oss. Til venstre for fergeleiet kan man se at arbeidet med Tinnsjøveien er i full gang. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Store endringer skjer, arbeidet med Tinnsjøveien setter sine spor i landskapet. Det kalles utvikling avviklingen som skjedde på Rjukan for 20 år siden. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Værgudene ser med blide øyne på oss der vi glir over Tinnsjøen som ligger blikkstille, krusningene er det vi som sørger for. Går det an å ha det bedre? (Om en ser bort fra å kunne være på Røros da …) Rjukanbanen14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes | Utskriftsvennlig | Konteksten | Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22
Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 1000 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 927 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 446 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 842 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 781 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 756 ganger
| Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 771 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 691 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 684 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 740 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 401 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 673 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 615 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 607 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 581 ganger
| Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 561 ganger
| Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 489 ganger
| Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 475 ganger
| Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 451 ganger
| Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 423 ganger
| Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 399 ganger
| Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 386 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|