Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991

Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991»

Svar på innlegg #95939

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 15. juni 2011 kl.2335
#96306 vist 560 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vi har kommet til Mæl hvor toget skal om bord i en av Norges svært få jernbaneferger. Mens fergeskiftingen pågår er det mulig å bese Ammonia som ligger til kai, noe også fortelleren valgte å gjøre. Det er en underlig situasjon og stemning. Vi som er med vet at vi er med det siste persontoget mens Rjukanbanen har ordinær drift. Norsk Hydro ønsket ingen blest om nedleggelsen. Og de ønsket heller ikke dette toget kjørt …

Men som de fleste nå vet, toget ble kjørt. Og nå er det på tide å fortsette. God fornøyelse!

forstørrt133495-1991-12-0036.jpg

Mæl stasjon. Rjukanbanens østligste punkt. Ved fergelemmen ligger M/F Storegut og venter på oss. D/F Ammonia ligger til kai ved siden av fergeleiet, en gruppe reisende ispedd noen tilreisende entusiaster har samlet seg borte ved pakkhuset.
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133496-1991-13-0001.jpg

Noen valgte altså å ta turen om bord i D/F Ammonia, da åpenbarte dette utsynet seg. Mens el 5.2039 er i gang med skiftingen, står Roar Olsen blant de reisende. Det var i slike sammenhenger han stortrivdes, når han så at det hele forløp som planlagt og de reisende var fornøyd.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133497-1991-0107-0015.jpg

Roar Olsen følger tilfreds med på fergeskiftingen, i trygg forvissning om at det har vært et vellykket arrangement. Han var en stor ressurs når det gjaldt planlegging og gjennomføring av turer, men det var vel først da han brått ble borte at det gikk opp for meg og andre hvilken enorm betydning han hadde hatt.
Mæl
14. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

forstørrt133498-1991-01A-0020_OEA.jpg

Mens noen altså hadde gått om bord i D/F Ammonia, hadde andre valgt å følge med på fergeskiftingen på M/F Storegut. Det er ABo 118 som vinsjes om bord som første vogn. Per Refsnes følger nøye med fra sin utsiktsplass på 118s balkong.
NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118
Mæl
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133499-1991-0107-0017.jpg

1. klassesalongen på D/F Ammonia er på alle måter et godt sted å oppholde seg under overfarten på Tinnsjøen. Wenche har satt seg til rette i en av sofaene.
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133500-1991-0107-0018.jpg

Ikke til å undres over at man lar seg imponere over håndverket som er synlig. Det er godt både å se og ta på. D/F Ammonia er en av mange norske tekniske kulturminner det er viktig at blir bevart for ettertiden.
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133501-1991-01A-0022_OEA.jpg

Vaktsomme øyne følger med på fergeskiftingen. Nærmest Bjørn Gunnar Kværne, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog, Hans Morten Tamnes, fortellerstemmen (og utøvende fotograf), Wenche Tamnes, nyforlovet og fotoassistent, og til høyre Frode Reiersøl, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog og NJK Reiser. Både Bjørn Gunnar og Frode, i likhet med veldig mange andre, har lagt ned en stor innsats for å gjøre slike turer som dette mulig. På vegne av alle de som har hatt gleden av å delta på slike arrangementer, vil jeg benytte anledningen til å rette en stor og dypfølt takk til alle de aktive som på ulikt vis før og nå har stått på og gitt av sin fritid og på den måten gjort det mulig!
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133502-1991-13-0002.jpg

Så er det altså endelig. 2039 står igjen ganske så alene – alle de flotte personvognene har forlatt henne. Per Refsnes slår av en siste prat med en av Rjukanbanens personale.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133503-1991-13-0003.jpg

Fergen er klar til avgang, tog og biler er på plass om bord. Det haster tydeligvis for fotografen å komme seg inn på dekk – det er noe ved Roar Olsens kroppsspråk som gir noe vage hint i den retning …
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133504-1991-13-0004.jpg

Så har vi kastet loss og glir ut fra fergelemmen. 5.2039 titter frem bak hushjørnet og kaster lange øyne etter oss.
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133505-1991-13-0005.jpg

En enslig fotograf foreviger vår avgang. D/F Ammonia ligger kald og rolig til kai.
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133506-1991-13-0006.jpg

Vi glir ut på Tinnsjøen og legger Mæl, Vestfjorddalen og Rjukan lenger og langer bak oss. Til venstre for fergeleiet kan man se at arbeidet med Tinnsjøveien er i full gang.
Mæl
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133507-1991-13-0007.jpg

Store endringer skjer, arbeidet med Tinnsjøveien setter sine spor i landskapet. Det kalles utvikling avviklingen som skjedde på Rjukan for 20 år siden.
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133508-1991-13-0008.jpg

Værgudene ser med blide øyne på oss der vi glir over Tinnsjøen som ligger blikkstille, krusningene er det vi som sørger for. Går det an å ha det bedre? (Om en ser bort fra å kunne være på Røros da …)
Rjukanbanen
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

Konteksten

Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 1000 ganger
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 927 ganger
  Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 446 ganger
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 842 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 781 ganger
  Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 756 ganger
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 771 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 691 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 684 ganger
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 740 ganger
  Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 401 ganger
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 673 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 615 ganger
    Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 607 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 581 ganger
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 561 ganger
Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 489 ganger
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 475 ganger
  Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 451 ganger
    Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 423 ganger
      Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 399 ganger
        Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 386 ganger

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.83 sek
I dag 32654 treff på forum10, og 72360333 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12834 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.