Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991

Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991»

Svar på innlegg #95939

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 17. juni 2011 kl.1259
*Endret: 17. juni 2011 kl.2141
#96586 vist 486 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Så er vi altså tilbake på Tinnoset, etter en formiddag på Rjukanbanen og en fergeoverfart på Tinnsjøen med stadig bedre vær. Men hvor lenge var egentlig Adam i Paradis? (Og da tenker jeg ikke på noe sted i den norske geografien …) For hva er det vel som møter oss om ikke det er mer fuktighet fra himmelen. Kanskje denne fuktigheten ikke var så underlig eller upassende. For om man velger å tenke etter – kanskje var det noen i høyere luftlag som også syntes skjebnen til denne særegne transportåren er trist og lei, og at det påkaller tårer. Som det vil fremgå av fortsettelsen, det var ikke riktig måte på til tårer.

Men før tårene kommer, skal vi legge til og få toget på land. Og det er ikke hva som helst som skal brukes i fergeskiftingen – det er ingen ringere enn kullblondinen 30a 271. Like før M/F Storegut la til, hadde det gått et passelig regnskyll over Tinnoset. Og alt var vått. Veldig vått. Noe vi skal komme tilbake til. Samt at vi også skal komme tilbake til det faktum at landskapet ble enda våtere på vår ferd på Tinnosbanen mot Notodden.

Nå er det nok tørrprat (tørrskriving?), vi går inn i handlingen og fortsetter turen.

forstørrt133599-1991-13-0010.jpg

M/F Storegut med foreløpig siste persontog fra Rjukan til Oslo over Vestfold er i ferd med å legge til. På stasjonstomten og i vannkanten har noen tilreisende jernbaneentusiaster tatt oppstilling, rikt utrustet med kameraer og godt med film. I Bakgrunnen ettermiddagens hovedperson, 30a 271 som har kommet opp fra Notodden med godstog (!).
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133600-1991-13-0012.jpg

Så har fergen lagt til og noen har igjen fast grunn under føttene. En av de som har fått det er Morten Tranøy som står med en gul sekk på ryggen. Han reiste før oss med el 1.2001 som løslok til Hjuksebø og videre i retning Kongsberg og Drammen. Og 271 står klar til å ta fatt på oppgaven med fergeskifting.
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133601-1991-13-0014.jpg

271 har bakket ned på fergelemmen, skifteren står klar med stroppen fra første vogn for å huke den på kroken på loket. Det kan nevnes at stropp ble brukt mellom alle vogner under skifting på Tinnsjøfergene. Til høyre er det en anselig samling motorkjøretøyer, det er all mulig grunn til å anta at flertallet av disse doningene tilhører noen av de som har tatt oppstilling langs sporet …
NJK(mus): 30a nr. 271
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133602-1991-13-0016.jpg

Så er vi i gang. Eller ikke … Regnvåt skinnegang er glatt. Og glatt skinnegang kombinert med god stigning og passelig vognvekt som skal dras gjennom til dels krappe kurver er en utfordring.
NJK(mus): 30a nr. 271
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133603-1991-13-0017.jpg

Det sandes på den høyst manuelle måten. Og det fotograferes på den minst like analoge måten.
NJK(mus): 30a nr. 271
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133604-1991-13-0019.jpg

Sandingen virket etter hensikten – de fire vognene i det ene sporet er på god vei inn på land. Nå var det å få disse vognene til plattform før resten av toget hentes. Og vi kan legge ut på den videre reisen mot Vestfoldbyene og Oslo
Tinnoset
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133605-1991-13-0020.jpg

Selv om dette i utgangspunktet ikke var en entusiasttur, var det dedikerte entusiaster som hadde en stø hånd på kjørekontrollen for det hele. Og man kan ikke reise på en slik tur uten fotokjøring. Helt uten å ta smålige værmessige hensyn. For som det vel kan ses på bildet, det regnet litt. Eller kanskje heller – det regnet litt MYE. Men er det fotokjøring så er det fotokjøring. Sånn er det bare.
Grønvollfoss–Lisleherad
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133606-1991-13-0024.jpg

Ut av skogen kommer det et flott tog trukket av damplok type 30a nr. 271. Den hvite røyken fra lokomotivet blander seg med det på alle måte lave skydekket, og det er problematisk å mene noe om hvor det ene slutter og det andre begynner. Det er Tinneelva som skal krysses på Storemo bru, like før elven renner ut i Kloumannsjøen.
Storemo (3) (bro)
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

Konteksten

Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 998 ganger
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 923 ganger
  Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 443 ganger
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 840 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 778 ganger
  Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 753 ganger
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 770 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 689 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 682 ganger
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 738 ganger
  Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 398 ganger
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 670 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 612 ganger
    Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 605 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 578 ganger
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 559 ganger
Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 487 ganger
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 472 ganger
  Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 447 ganger
    Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 417 ganger
      Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 393 ganger
        Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 380 ganger

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.89 sek
I dag 22247 treff på forum10, og 72349926 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.