Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991

Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991»

Svar på innlegg #95939

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 18. juni 2011 kl.2150
#96770 vist 474 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Siste del av reisen gjenstår.

Etter å ha kommet helskinnet ut at noe som fremsto som rene monsunregnet, hadde vi kommet ned til Notodden. Annen togtrafikk gjorde at vi fikk et opphold her før vi kunne fortsette. Dette oppholdet ble godt utnyttet.

Sett deg god til rette og ta del i siste del av dette som etter hvert ble rene eposet om siste persontog til Rjukan. Fremdeles, 20 år senere, er det som her er presentert det siste toget som har vært personførende om bord i Tinnsjøferge. Det er mitt og mange andres håp og ønske at det skal kunne la seg oppleve også i fremtiden.

Takk for oppmerksomheten.

Hans Morten Tamnes
Fortellerstemmen

forstørrt133670-1991-13-0027.jpg

Damplok i spor 1, lokaltog til Porsgrunn i spor 2.
NJK(mus): 30a nr. 271
Notodden
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133671-1991-13-0029.jpg

Lokaltoget ventet på avgang, vi ventet på at regnet skulle gi seg …
BFS 67
Notodden
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133672-1991-13-0030.jpg

Etter at lokaltoget hadde reist i retning Hjuksebø, Nordagutu og Porsgrunn, ble det arrangert en ankomst til Notodden stasjon. Og som det fremgår – noen fotografer valgte standplass med større omhu enn andre.
NJK(mus): 30a nr. 271
Notodden
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133673-1991-13-0031.jpg

Et langt museumstog med en vakker kullblondine i front.
NJK(mus): 30a nr. 271
Notodden
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133674-1991-13-0032.jpg

Vi tåler vel et bilde til av dette vakre synet, gjør vi ikke? Jo, det gjør vi!
NJK(mus): 30a nr. 271
Notodden
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133675-1991-13-0033.jpg

Så bærer det ut fra Notodden i retning Hjuksebø, det fyres godt. Og det er ikke så lenge siden bakken ble tilført fuktighet fra oven …
Notodden–Tinnegrend
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133676-1991-14-0002.jpg

Bro over Hjuksa passeres, snart bærer det inn i mørket i Hjukse II tunnel. Broen er 163 meter lang, og er broen med størst høyde over dalbunnen med sine 60 meter.
Hjuksa bro (bro)
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133677-1991-14-0006.jpg

Det bærer videre i god fart. Og det er flere enn fotografen som benytter anledning til å trekke inn duften av våt natur ispedd godlukt fra damplok.
Notodden-Hjuksebø
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133678-1991-01A-0010_OEA.jpg

”Og her skulle det være?” spør Helle Lundem til en av gjestene i spisevogn Eo 119, mens Svein Erik Nagvik på sin vei til kjøkkenet kommuniserer med en tydelig tilfreds gjest. Og det var jo ingen grunn til å være annet enn tilfreds.
NJK(mus): R20 nr. 119
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133679-1991-14-0017.jpg

Så har vi passert Kjose og følger Farris videre mot Larvik. Og været blir bare bedre og bedre.
Larvik–Kjose
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133680-1991-14-0020.jpg

Vannfylling med velvillig assistanse fra brannvesenet. Ved at de bidro med vann, medvirket de til at fyren kunne opprettholdes.
NJK(mus): 30a nr. 271
Sandefjord
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133681-1991-01A-0009_OEA.jpg

Kjøkken- og serveringspersonalet i spisevogn Eo 119. Fra venstre Per Refsnes, ukjent, Helle Lundem, ukjent, Tor Lyngaas og Svein Erik Nagvik.
Sandefjord
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133682-1991-0108-0010.jpg

Turen går mot slutten, men det er fortsatt mulig å nyte det gode liv i salongen i ABo 118. Sem stasjon er nettopp passert.
NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118
14. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

forstørrt133683-1991-14-0022.jpg

Vi har passert Vestfoldbanens høyeste punkt like nord for Barkåker, Skoppum blir neste stasjon.
Jareteigen, i nærheten av
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133684-1991-14-0024.jpg

Kort opphold. I Hortensporet står materiell tilhørende daværende Skoppum Reiseforening.
NJK(mus): 30a nr. 271
Skoppum
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133685-1991-0108-0011.jpg

Vi avslutter med Bjørn Gunnar Kværne på balkongen på ABo 118, en av de mange som gjorde denne turen mulig. Og jeg retter en stor takk til alle som på en eller annen måte, tidligere eller nå, står på slik at alle vi andre kan få oppleve fordums reisemåte på norske museumstog. Takk for turen og takk for meg!
NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118
14. juni 1991
foto: Wenche Tamnes
Utskriftsvennlig

Konteksten

Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 1000 ganger
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 925 ganger
  Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 444 ganger
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 841 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 781 ganger
  Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 756 ganger
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 771 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 690 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 683 ganger
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 740 ganger
  Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 401 ganger
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 673 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 615 ganger
    Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 607 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 580 ganger
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 560 ganger
Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 489 ganger
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 475 ganger
  Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 451 ganger
    Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 423 ganger
      Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 399 ganger
        Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 385 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.00 sek
I dag 29747 treff på forum10, og 72357426 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12834 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.