|
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991» Svar på innlegg #95939 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 18. juni 2011 kl.2150 #96770 vist 496 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Siste del av reisen gjenstår. Etter å ha kommet helskinnet ut at noe som fremsto som rene monsunregnet, hadde vi kommet ned til Notodden. Annen togtrafikk gjorde at vi fikk et opphold her før vi kunne fortsette. Dette oppholdet ble godt utnyttet. Sett deg god til rette og ta del i siste del av dette som etter hvert ble rene eposet om siste persontog til Rjukan. Fremdeles, 20 år senere, er det som her er presentert det siste toget som har vært personførende om bord i Tinnsjøferge. Det er mitt og mange andres håp og ønske at det skal kunne la seg oppleve også i fremtiden. Takk for oppmerksomheten. Hans Morten Tamnes Fortellerstemmen
Lokaltoget ventet på avgang, vi ventet på at regnet skulle gi seg … BFS 67 Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Etter at lokaltoget hadde reist i retning Hjuksebø, Nordagutu og Porsgrunn, ble det arrangert en ankomst til Notodden stasjon. Og som det fremgår – noen fotografer valgte standplass med større omhu enn andre. NJK(mus): 30a nr. 271Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi tåler vel et bilde til av dette vakre synet, gjør vi ikke? Jo, det gjør vi! NJK(mus): 30a nr. 271Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så bærer det ut fra Notodden i retning Hjuksebø, det fyres godt. Og det er ikke så lenge siden bakken ble tilført fuktighet fra oven … Notodden–Tinnegrend14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Bro over Hjuksa passeres, snart bærer det inn i mørket i Hjukse II tunnel. Broen er 163 meter lang, og er broen med størst høyde over dalbunnen med sine 60 meter. Hjuksa bro (bro)14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Det bærer videre i god fart. Og det er flere enn fotografen som benytter anledning til å trekke inn duften av våt natur ispedd godlukt fra damplok. Notodden-Hjuksebø14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
”Og her skulle det være?” spør Helle Lundem til en av gjestene i spisevogn Eo 119, mens Svein Erik Nagvik på sin vei til kjøkkenet kommuniserer med en tydelig tilfreds gjest. Og det var jo ingen grunn til å være annet enn tilfreds. NJK(mus): R20 nr. 11914. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Så har vi passert Kjose og følger Farris videre mot Larvik. Og været blir bare bedre og bedre. Larvik–Kjose14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vannfylling med velvillig assistanse fra brannvesenet. Ved at de bidro med vann, medvirket de til at fyren kunne opprettholdes. NJK(mus): 30a nr. 271Sandefjord14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Kjøkken- og serveringspersonalet i spisevogn Eo 119. Fra venstre Per Refsnes, ukjent, Helle Lundem, ukjent, Tor Lyngaas og Svein Erik Nagvik. Sandefjord14. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Turen går mot slutten, men det er fortsatt mulig å nyte det gode liv i salongen i ABo 118. Sem stasjon er nettopp passert. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Vi har passert Vestfoldbanens høyeste punkt like nord for Barkåker, Skoppum blir neste stasjon. Jareteigen, i nærheten av14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Kort opphold. I Hortensporet står materiell tilhørende daværende Skoppum Reiseforening. NJK(mus): 30a nr. 271Skoppum14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi avslutter med Bjørn Gunnar Kværne på balkongen på ABo 118, en av de mange som gjorde denne turen mulig. Og jeg retter en stor takk til alle som på en eller annen måte, tidligere eller nå, står på slik at alle vi andre kan få oppleve fordums reisemåte på norske museumstog. Takk for turen og takk for meg! NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Wenche Tamnes | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|