Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Uriktig spor

Startinnlegget har emnet «Kryssing på Skansen»

Svar på innlegg #966

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 13. feb. 2009 kl.1332
#969 vist 712 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Underforstått mener jeg at begrepet "uriktig" er ett begrep som er dårlig i sikkerhetsterminologi. I "gamle" NSB hadde det bygd seg opp mange begreper (skrevne som uskrevne) og (u)vaner som hadde gått i arv i flere generasjoner. Mange av disse var tvetydige eller uklare. Etter delingen i 1996, har det skjedd mange endringer i bl.a sikkerhetsreglementet, som gradvis fjerner disse "tradisjonene"."

Alt dette har du selvfølgelig helt rett i.

På den annen side var ikke begrepet "uriktig spor" så galt som det kan høres ut til den gangen det ble innført. På flere av dobbeltsporstrekningene rundt Oslo (muligens alle?) var sikringsanlegget bygget slik at kjøring på høyre spor var normalen, mens kjøring på venstre spor var en avviksløsning. Signalsystemet var ikke likeverdig slik det er i dag, man kunne derfor ikke disponere sporene akkurat slik man ville sånn som man i dag kan på fjernstyrte strekninger.
Signalene for kjøring på venstre spor hadde også betegnelsen "U-signal", og det innebar også en annen teknisk standard enn det som var på høyre spor.

At begrepet "uriktig spor" har hengt igjen som en ikke helt passende betegnelse på venstre spor også etter at signalsystemene ble bygget slik at sporene var blitt fremføringsmessig likeverdige, er en annen sak.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Kryssing på Skansen ·56 Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2106 #900 Vist 909 ganger
Kryssing på Skansen Jahn Jonassen 12. feb. 2009 kl.2123 #904 (#900) Vist 836 ganger
  Pragmatisk sporbruk Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2142 #905 (#904) Vist 830 ganger
    Ingen kryssing på dobbelspor Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2152 #908 (#905) Vist 827 ganger
      Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2200 #911 (#908) Vist 822 ganger
        Riktig eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2208 #914 (#911) Vist 828 ganger
          Uriktig filipd 13. feb. 2009 kl.1213 #962 (#914) Vist 703 ganger
            Hvorfor "uriktig" falt bort Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1301 #963 (#962) Vist 690 ganger
              Delingen i 1996. filipd 13. feb. 2009 kl.1312* #966 (#963) Vist 705 ganger
                Uriktig spor H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1332 #969 (#966) Vist 713 ganger
                  Uriktig eller "falsch" Peder Figenbaum 13. feb. 2009 kl.1455* #989 (#969) Vist 690 ganger
                    Togulykke i Bruehl pga Falschfahrt Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1545 #1003 (#989) Vist 677 ganger
                      Mer om ulykken i Bruehl Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1548 #1005 (#1003) Vist 677 ganger
                    Også i USA Ole P. Ingebrigtsen 13. feb. 2009 kl.1725 #1013 (#989) Vist 646 ganger
                  Uriktig og blokksigaler. filipd 13. feb. 2009 kl.1451 #991 (#969) Vist 685 ganger
                    Uriktig og blokksigaler. H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1519 #999 (#991) Vist 667 ganger
                  Normalen Dagfinn Knutsen 13. feb. 2009 kl.2054 #1033 (#969) Vist 570 ganger
                    Normalen Henning Løvås 13. feb. 2009 kl.2114* #1035 (#1033) Vist 570 ganger
      Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2206* #913 (#908) Vist 789 ganger
        Venstre hovedspor eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2211 #915 (#913) Vist 783 ganger
          Venstre hovedspor eller uriktig Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2215 #918 (#915) Vist 790 ganger
            Begrepsforvirring/ Sikkerhet John Oddvar Hauge 16. feb. 2009 kl.1748 #1342 (#918) Vist 434 ganger
              Begrepsforvirring/ Sikkerhet Herman Ellingsen 16. feb. 2009 kl.1843 #1346 (#1342) Vist 463 ganger
                "U-spor" Kjetil Bull 16. feb. 2009 kl.1929 #1347 (#1346) Vist 448 ganger
                  U osv. filipd 16. feb. 2009 kl.2156 #1363 (#1347) Vist 452 ganger
      Verken kryssingsstasjon eller dobbeltspor? Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2232 #920 (#908) Vist 782 ganger
        Takker Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2250 #925 (#920) Vist 766 ganger
      Kryssing Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1848 #1019 (#908) Vist 529 ganger
    To enkelspor Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1858 #1020 (#905) Vist 513 ganger
Kryssing eller ikke Kjetil Bull 12. feb. 2009 kl.2233 #922 (#900) Vist 734 ganger
  Kryssing eller ikke Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0939 #950 (#922) Vist 643 ganger
Ikke kryssing på Skansen, men på Trondheim stasjon Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0854* #948 (#900) Vist 666 ganger
  Kryssing på Skansen Rune Kjenstad 13. feb. 2009 kl.1103 #957 (#948) Vist 639 ganger
  Nattoget og ekspressen møtes også i beitet her Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1126 #959 (#948) Vist 651 ganger
    Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1342* #964 (#959) Vist 634 ganger
      To stasjoner uten "linje" mellom? Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1402 #976 (#964) Vist 622 ganger
        Trondheim M og S Trond L 13. feb. 2009 kl.1411 #978 (#976) Vist 634 ganger
        Spor Trondheim M (Marienborg) - Trondheim S Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1439* #982 (#976) Vist 653 ganger
          Trondheim stasjon Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1913* #1018 (#982) Vist 559 ganger
      Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1424 #979 (#964) Vist 622 ganger
        Kryssing på Skansen Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1442 #984 (#979) Vist 620 ganger
          Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1448 #988 (#984) Vist 618 ganger
            Post innlegg rett under den man vil svare Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1918 #1021 (#988) Vist 574 ganger
              Post innlegg rett under den man vil svare Herman Ellingsen 14. feb. 2009 kl.0830 #1070 (#1021) Vist 529 ganger
                Sorry Svein Sando 14. feb. 2009 kl.0935 #1071 (#1070) Vist 537 ganger
        Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 581 ganger
    Togvegene må krysse hverandre Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1440 #983 (#959) Vist 598 ganger
      Togvegene må krysse hverandre Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1451 #990 (#983) Vist 586 ganger
      Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1532 #1002 (#983) Vist 592 ganger
        Dette må da være en kryssing? Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1827 #1017 (#1002) Vist 569 ganger
          Trondheim stasjon er veeeldig lang Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1927 #1022 (#1017) Vist 567 ganger
            "Dobbelt"-spor Jan Arne Rødland 13. feb. 2009 kl.2026 #1028 (#1022) Vist 558 ganger
              Kristiansand - Krossen Rune Vindholmen 13. feb. 2009 kl.2237 #1056 (#1028) Vist 562 ganger
            Definisjonen av sporene har variert Hans-Ole Sveia 13. feb. 2009 kl.2114 #1036 (#1022) Vist 545 ganger
              Rygge stasjon? Christian Berg 16. feb. 2009 kl.0947 #1304 (#1036) Vist 461 ganger
                Rygge - Haug. filipd 16. feb. 2009 kl.1212 #1325 (#1304) Vist 466 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.13 sek
I dag 2488 treff på forum10, og 72734587 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.