Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt Gammelforumet

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 10. juli 2011 kl.2017
*Endret: 18. des. 2011 kl.1734
#98617 vist 823 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I forbindelse med åpningen av den nye dobbeltsporparsellen mellom Barkåker og Tønsberg, vil det bli en ny innføring til Tønsberg stasjon fra nord ved at togene nordfra vil komme rett inn på stasjonen uten å først kjøre gjennom sløyfen. Samtidig vil det føre til at togene sørfra vil måtte ta runden i sløyfen før man er på stasjonen. Så mens det blir fire minutter kortere reisetid fra Tønsberg til Oslo, vil reisetiden fra sørfylket til Tønsberg bli omtrent tilsvarende lenger. Og reisetiden fra sørfylket til Oslo forblir den samme …

Nå skal jeg ile til og presisere at det ikke kommer til å forbli slik i all evighet. Alt peker i retning av at banen vil legges over (les: under) Nøtterøy til Stokke og sørfylket. Jarlsbergtunnelen er laget med tanke på nettopp en slik løsning ved at tunnelinngangen på Tønsberg-siden er lagt relativt dypt, og at en fremtidig Tønsberg stasjon vil ligge fem – seks meter under dagens nivå. Men på samme plass. (Og ikke begynn å tenke på de utfordringene som ligger i sivet og venter på den byggeperioden …)

Men nå er det altså ikke fremtiden det skal dveles ved her, men nuet. Og nuet for jernbanen i Vestfold omhandler blant annet den nye strekningen fra Barkåker til Tønsberg, hvor altså Jarlsbergtunnelen bringer banen gjennom Frodeåsen. Og grunnen til at jernbanetunnelen ikke heter Frodeåstunnelen er kort og godt at Fv 300 har tatt navnet Frodeåstunnelen. Ikke at vi skal sutre så altfor mye over akkurat det, Jarlsberg er et betydningsfullt navn for jernbanen. Ved Vestfoldbanens åpning i 1881, da den het Jarlsbergbanen – eller Grevskapsbanen som henspeilte på at banen gikk i Norges siste grevskap, fikk Tønsberg sin stasjon lagt ved havnen. Endog ved et sidespor som gjorde at tog nordfra rygget derfra og inn til stasjonen, og tog som skulle nordover rygget tilbake. Stedet de rygget til og fra het Jarlsberg Points, og lå på jordene like nedenfor Jarlsberg Hovedgård. Fra 4. juni 1887 var det avstigning for reisende til herr Grev Wedel der.
Nedenfor er en enkel skisse som viser området og hva som har befunnet/befinner seg av jernbanetraseer i området. Forhåpentligvis vil den kunne bidra til en større forståelse av innholdet i de følgende innlegg som vil ta for seg henholdsvis området ved Kjellelia i Tønsberg og ved Barkåker. (For ikke innloggede gjelder disse linkene, Kjellelia i Tønsberg og Barkåker.)

På kvelden lørdag 24. september stopper trafikken på Vestfoldbanen mellom Holmestrand/Skoppum og Stokke. Mandag 31. oktober gjenopptas trafikken mellom Holmestrand og Tønsberg, nå på det nye dobbeltsporet. Videre til Sandefjord drøyer det til mandag 7. november før trafikken settes på.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det bare å ta på seg spaserskoene og bli med på befaring. God tur!

Her er linkene til de øvrige trådene:

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Guide med Canon

Utskriftsvennlig

Konteksten

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg ·21 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1734* #98617 Vist 824 ganger
Brakmåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2043 #98620 (#98617) Vist 640 ganger
  Vestfoldbanen; Skoppum eller Bakkenteigen Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0814 #98649 (#98620) Vist 515 ganger
Vestfoldbanen – endringene i Kjellelia ved Tønsberg Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2050 #98622 (#98617) Vist 608 ganger
Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2114 #98624 (#98617) Vist 586 ganger
  Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Åge Lybekbråten 10. juli 2011 kl.2218 #98628 (#98624) Vist 552 ganger
  Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2224 #98630 (#98624) Vist 557 ganger
    Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0822 #98650 (#98630) Vist 497 ganger
  KVU etter at det meste er fastsatt? Nils Chr Hagen 11. juli 2011 kl.0022 #98639 (#98624) Vist 516 ganger
    KVU etter at det meste er fastsatt? Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0801 #98647 (#98639) Vist 490 ganger
  Vestfoldbanen – et spørsmål om vei. Kurt E. Håland 11. juli 2011 kl.0108 #98643 (#98624) Vist 501 ganger
    Vestfoldbanen – et spørsmål om vei Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0805 #98648 (#98643) Vist 503 ganger
      Kjøretid og kjørelengde Morten Nordhagen 11. juli 2011 kl.1047 #98660 (#98648) Vist 503 ganger
        Reisene i Tønsberg og vilken rettning? Jan Erik 11. juli 2011 kl.1122 #98664 (#98660) Vist 491 ganger
        Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Ole-Jacob Thorkildsen 13. juli 2011 kl.2105 #98841 (#98660) Vist 379 ganger
          Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon Terje Andersen 14. juli 2011 kl.1450* #98893 (#98841) Vist 388 ganger
            Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon eirik karlsen 14. juli 2011 kl.1955 #98910 (#98893) Vist 373 ganger
  Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Nils-Kristian Møller 11. juli 2011 kl.1206 #98668 (#98624) Vist 455 ganger
    Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Trygve Kåsa 11. juli 2011 kl.1213 #98670 (#98668) Vist 462 ganger
Det eneste negative jeg kan se med dette... Ole P. Ingebrigtsen 11. juli 2011 kl.1537 #98685 (#98617) Vist 439 ganger
  Det eneste negative jeg kan se med dette... Jan Arne Rødland 11. juli 2011 kl.1854 #98695 (#98685) Vist 421 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 11893 treff på forum10, og 71449434 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12751 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.