Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen – endringene i Kjellelia ved Tønsberg

Startinnlegget har emnet «Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg»

Svar på innlegg #98617

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 10. juli 2011 kl.2050
#98622 vist 611 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Som overskriften bærer bud om vil denne delen omhandle området i Kjellelia, hvor jernbanen går i to høyder. Nedre spor fører banen fra Tønsberg stasjon sørover i retning Larvik og Skien, øvre spor er forbindelsen nordover i retning Drammen og Oslo.

Vi starter med en repetisjon av kartet så du slipper å måtte bla frem og tilbake mellom flere innlegg.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Bildene er tatt i flere omganger, vi starter i slutten av april før arbeidet har kommet i gang.

forstørrt134574-2011-04-22_0566.jpg

Nedre spor leder inn til Tønsberg stasjon mot høyre, det gjør øvre spor også. Den lille knausen midt i bildet vil vi høre mer om og se mindre til. Og det samme gjelder den høyre forstøtningsmuren, den vil måtte vike plassen for fremskrittet. Fotografen står mer eller mindre rett over innløpet til Frodeåstunnelen, like ved et ventilasjonshus.
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134575-2011-04-22_0568.jpg

Litt nærmere Tønsberg stasjon, standplass ved Kjelleolla. Skinnestrengen nærmest sørger for at ballasten ikke forsvinner, den samme misjon har granittblokkene som er plassert oppe på toppen av den opprinnelige forstøtningsmuren.
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134576-2011-04-22_0567.jpg

Og sånn ser altså Kjelleolla ut. Da Frodeåstunnelen ble bygget var det mye oppmerksomhet om denne olla, og mange var de som fryktet at den skulle bli ødelagt. Nå er også Jarlsbergtunnelen ferdig, og som bildet viser er det fortsatt vann til tørste sjeler. Gjelder også tørste fotografer …
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

10. mai hadde jeg en fottur langs sporet i både nedre og øvre nivå. Arbeidet som er utført så langt er ikke så veldig godt synlig, men det er gjort mange forberedende øvelser. Blant annet er kabler som har ligget langs øvre spor lagt om i midlertidige traseer langs nedre spor. Utvilsomt fornuftig, det er vel kjent at innretninger som store gravemaskiner kan ha en stor appetitt på slikt …

forstørrt134577-2011-05-10_0781.jpg

Det er mye steinsetting i Kjellelia, steinsetting som må vike når det øvre sporet skal senkes. Men Jernbaneverket har et uttrykt ønske om å gjenbruke steinen slik at det også blir seende slik ut i fremtiden.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134578-2011-05-10_0786.jpg

Den samme steinsettingen sett motsatt vei.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134579-2011-05-10_0782.jpg

Her er fyllingen vi først stiftet bekjentskap med fra standplass ved Kjelleolla. Gjennom årene har sporet blitt løftet som følge av tykkere ballastlag, og granittblokkene på toppen av muren er lagt dit for å sikre at ballasten ikke raser ut.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134580-2011-05-10_0791.jpg

Fra Frodeåsen kommer det tidvis mye vann, og det er viktig at det er lagt til rette for at det kan komme ned uten å skade traseen. Her en muret vannrenne som går under både øvre og nedre spor.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134581-2011-05-10_0801.jpg

For å se litt helhet tar vi en snartur opp til øvre spor og ser ned på vannrennen og den noe reduserte gjennomføringen under nedre spor.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134582-2011-05-10_0802.jpg

Fra øvre spor fortsetter rennen opp mot toppen av Frodeåsen. I forbindelse med byggearbeidet er det anlagt en anleggsvei, og vannrennen er gitt et midlertidig løp under veien.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134583-2011-05-10_0794.jpg

Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134584-2011-05-10_0795.jpg

Snur vi oss 180° åpenbarer dette synet seg. Kjelleolla er ved kontaktledningsstolpen på venstre side. Ved utgangen av kurven i bakgrunnen er stedet hvor øvre spor skal kobles til sporet videre mot Sem.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134585-2011-05-10_0799.jpg

Her har vi kommet oss opp til øvre spor igjen og har tatt oppstilling over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Dobbeltsporet vises godt. Til høyre kommer nedre spor inn. Hva som blir det sporets skjebne rent umiddelbart er vel ikke klart. På et informasjonsmøte NJK Vestfold hadde i Jernbaneverkets anleggskontor i Tønsberg i 2009 ble det sagt at traseen ikke ville bli skinnelagt, men at det ble holdt åpent som en fremtidig løsning. Blant annet er det tanker om lokaltog i sørfylket som har Tønsberg som endestasjon, og ved en slik løsning er det ønskelig at disse togene skal kunne kjøre rett inn på stasjonen uten å måtte kjøre sløyfen først. I enkelte dokumenter har jeg sett dette sporet omtalt som ”Søndre tilsving”. Brakkeriggen til venstre huser Jernbaneverkets anleggskontor for Vestfoldbanen. Til høyre Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134586-2011-05-10_0800.jpg

Vi ser vestover mens vi fortsatt står over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Fjellet til høyre skal sprenges for å kunne rette sporet. Det er fra dette punktet fallet mot nedre spor skal starte.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134587-2011-05-10_0804.jpg

Vi fortsetter vestover (ja, fra Sem kjører man i østlig retning for å komme inn til Tønsberg, nordlig kurs settes først etter at man har passert Kjellelia) og får øye på knausen vi så på litt tidligere.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134588-2011-05-10_0806.jpg

Sånn var utsikten i østlig retning fra knausen. Inngangen til Jarlsbergtunnelen er omtrent midt i bildet hvor stålmasten for kontaktledningen står. Og granittblokkene husker vi, gjør vi ikke? Innkjørsignalet til Tønsberg fra Sem kan så vidt skimtes i det grønne.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134589-2011-05-10_0807.jpg

Fortsatt på toppen av knausen, men nå ser vi vestover. Til høyre i bildet fortsetter det øvre sporet mot Tomsbakken. Omtrent der de to bilene står parkert vil det øvre sporet bli koblet til sporet mot Sem. Og fotografen står midt i sporet som skal komme om noen måneder. (Eller over det da hvis du skal være så pirkete.) Den grå bygningen til venstre er ventilasjonshuset som ble nevnt i starten.
Kjelle, i nærheten av
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134590-2011-05-10_0808.jpg

Mens vi fortsatt er på toppen av knausen bevilger vi oss et blikk mot vest og Jarlsberg Points som lå fra midten av bildet og mot høyre. Midt i bildet er alleen som fører opp til Jarlsberg Hovedgård. Skogen i bakgrunnen er Gullkronene, som består av store og lille Gullkronen og som er to edelløvskogsområder tilhørende Jarlsberg Hovedgård. Områdene er fredet som naturreservat ved kongelig resolusjon i 1980.
Jarlsberg points
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Halvannen uke senere er jeg tilbake ved Kjellelia, og det er tydelig at noe er i ferd med å skje.

forstørrt134591-2011-05-21_1152.jpg

Høyre del av forstøtningsmuren er i ferd med å bli fortært av store maskiner. Men knausen holder stand. Toget som er i ferd med å passere er tog 813.
NSB: ABS 70 nr. 70.609
Tog nr. 813
Kjeldeolla
21. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Rundt 14 dager senere og mer har skjedd:

forstørrt134592-2011-06-05_1353.jpg

Sporet i forgrunnen er dagens innføring til Tønsberg fra Skien/Larvik. På det øvre nivået er tog 826 på vei mot Barkåker og Oslo, noen minutter tidligere passerte det fotografen på vei inn til Tønsberg. Sammenkoblingen skal skje like bak fotografens standplass, høydeforskjellen skal overvinnes på en strekning på rundt 600 meter som strekker seg til Jarlsbergtunnelens tunnelportal. Frem til stengningen av banen 24. september vil så mye som mulig av arbeidet bli utført, men størstedelen må gjøres i stengningsperioden frem til 7. november når banen åpner for trafikk fra Tønsberg og sørover. Fra Tønsberg og nordover settes trafikken i gang en uke tidligere, mandag 31. oktober.
Kjeldeolla
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Tre uker senere har knausen tapt kampen – den måtte ofres for fremskrittet.

forstørrt134593-2011-06-29_2301.jpg

Det pigges og graves, og det er ikke vanskelig å se endringene som har skjedd i landskapet de siste ukene. Og knausen er borte.
Kjeldeolla
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134594-2011-06-29_2305.jpg

Oppe ved øvre spor er deler av gjerdet kledd med duk for å hindre uønsket sprut ned i sporet. De røde rørene som kan skimtes i gresset ved nedre spor er trekkerør for kablene som er midlertidig lagt om.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134595-2011-06-29_2306.jpg

Videre østover er duken erstattet av plater. Og enda videre er det satt opp en kraftig vegg, vi skimter så vidt enden av den. Oppe på toppen er en gravemaskin i full gang, trolig med pigging.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134596-2011-06-29_2310.jpg

Tog 807 passerer anleggsområdet ved øvre spor på vei inn til Tønsberg. Veggen er godt synlig, og det bør vel ikke herske noen tvil om at den er i stand til å motstå store påkjenninger. Den tidligere omtalte gravemaskinen på toppen sees oppe til venstre, en annen gravemaskin er i aktivitet bak veggen.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Forhåpentligvis vil dette gi en bedre forståelse for arbeidene som skjer i Kjellelia ved Tønsberg, og det blir trolig også klarere at det er god grunn til den forholdsvis lange stengeperioden i høst.

I neste del skal jeg ta deg med til Barkåker. På gjensyn.

Mvh
Hans Morten
Kameramann og fortellerstemme

Utskriftsvennlig

Konteksten

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg ·21 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1734* #98617 Vist 831 ganger
Brakmåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2043 #98620 (#98617) Vist 644 ganger
  Vestfoldbanen; Skoppum eller Bakkenteigen Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0814 #98649 (#98620) Vist 519 ganger
Vestfoldbanen – endringene i Kjellelia ved Tønsberg Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2050 #98622 (#98617) Vist 612 ganger
Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2114 #98624 (#98617) Vist 590 ganger
  Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Åge Lybekbråten 10. juli 2011 kl.2218 #98628 (#98624) Vist 555 ganger
  Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2224 #98630 (#98624) Vist 560 ganger
    Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0822 #98650 (#98630) Vist 501 ganger
  KVU etter at det meste er fastsatt? Nils Chr Hagen 11. juli 2011 kl.0022 #98639 (#98624) Vist 520 ganger
    KVU etter at det meste er fastsatt? Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0801 #98647 (#98639) Vist 494 ganger
  Vestfoldbanen – et spørsmål om vei. Kurt E. Håland 11. juli 2011 kl.0108 #98643 (#98624) Vist 505 ganger
    Vestfoldbanen – et spørsmål om vei Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0805 #98648 (#98643) Vist 507 ganger
      Kjøretid og kjørelengde Morten Nordhagen 11. juli 2011 kl.1047 #98660 (#98648) Vist 509 ganger
        Reisene i Tønsberg og vilken rettning? Jan Erik 11. juli 2011 kl.1122 #98664 (#98660) Vist 496 ganger
        Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Ole-Jacob Thorkildsen 13. juli 2011 kl.2105 #98841 (#98660) Vist 386 ganger
          Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon Terje Andersen 14. juli 2011 kl.1450* #98893 (#98841) Vist 396 ganger
            Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon eirik karlsen 14. juli 2011 kl.1955 #98910 (#98893) Vist 381 ganger
  Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Nils-Kristian Møller 11. juli 2011 kl.1206 #98668 (#98624) Vist 459 ganger
    Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Trygve Kåsa 11. juli 2011 kl.1213 #98670 (#98668) Vist 466 ganger
Det eneste negative jeg kan se med dette... Ole P. Ingebrigtsen 11. juli 2011 kl.1537 #98685 (#98617) Vist 443 ganger
  Det eneste negative jeg kan se med dette... Jan Arne Rødland 11. juli 2011 kl.1854 #98695 (#98685) Vist 424 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.20 sek
I dag 6529 treff på forum10, og 72238163 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.