|
|
|
|
Vestfoldbanen – endringene i området ved BarkåkerStartinnlegget har emnet «Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg» Svar på innlegg #98617 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 10. juli 2011 kl.2114 #98624 vist 588 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Nå har vi altså tatt turen til Barkåker. Vi begynner ferden ved stasjonsområdet, deretter tar vi en tur nordover mot sammenkoblingspunktet mellom ny og eksisterende bane. Til slutt beveger vi oss sør for Barkåker i retning Tomsbakken, uten at vi kommer helt dit i denne omgang. Som tidligere følger vi standard prosedyre og gjengir kartet nok en gang for enkelhets skyld.
Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen. foto: Hans Morten Tamnes De følgende inntrykkene fra området rundt Barkåker stammer fra to besøk i begynnelsen av juni måned, og vi starter ved Barkåker stasjon.
Vi står i kanten av Barkåkerveien, planovergangen er like til høyre for fotografen. Til høyre ser vi Barkåker stasjon og vi skimter også pakkhuset. Disse bygningene ble solgt til Snekkerkompaniet og flyttet seks meter bort fra sporet. Det var arkitekt Balthazar Lange som tegnet Vestfoldbanens stasjoner, og Barkåker stasjons bygninger var av den minste typen, ”Mellemstation av 4die Klasse”. Vestfoldbanen hadde i alt fem stasjoner med disse bygningene; fra nord Galleberg (solgt til private), Barkåker, Råstad (solgt til Stiftelsen Råstad Stasjon), Jåberg (revet 1991) og Bjørkedal (solgt til private og flyttet seks meter fra sporet). Midt i bildet ser vi kulverten som vil føre den nye banen gjennom Barkåker. Broen er en fremtidig fotgjenger- og sykkelbro, den kan av visse årsaker ikke ferdigstilles før trafikken stoppes 24. september. I venstre bildekant fortsetter traseen for det nye sporet, og vi ser nesten helt opp til km 107. Barkåker5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Nede på den traseen, fotografen har tatt oppstilling midt mellom de to sporene og ser nordover på den nordligste delen av det nye sporet. Barkåker5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved å snu seg på hælen åpenbarer dette synet seg: Vi ser inn i kulverten. I bakgrunnen troner den godt og vel halvferdige broen. Til venstre for midten av bildet ser vi utkjørsignalene fra Barkåker i retning Tønsberg, og vi ser også reléhuset til planovergangen. Inntil trafikken stopper kan man ikke gjøre noe mer her. Nivåforskjellen mellom gammel og ny bane er cirka 3,5 meter. Barkåker5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Så tar vi turen til parsellen som ligger mellom planovergangen på Barkåker og neste kryssningspunkt mellom ny og gammel bane.
Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen på dobbeltsporet. Det er kun den sydligste delen av sporet, Jarlsbergtunnelen fram til Tomsbakken, som har tilknytning til det nasjonale nettet, og følgelig får man ikke gjort bruk av ordinært skinnegående materiell. Her er en ballastfordeler montert på en skinne-/veimaskin i arbeid. Broen som krysser sporet er den nye Barkåkerveien. Barkåker-Tønsberg (2spor)5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Dette bildet er tatt fra omtrent samme standplass som bildet som viser den nye broen for Barkåkerveien, og vi ser inn i kulverten som skal føre dobbeltsporet gjennom Barkåker. Veggene i kulverten er kledd med støydempende plater. I bakgrunnen ser vi planovergangen på Barkåker stasjon og utkjørsignalene mot Tønsberg. Barkåker-Tønsberg (2spor)5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fra den østlige rampen til broen for Barkåkerveien får vi dette overblikket: Gravemaskinen til høyre er plassert midt i veibanen og vi ser Barkåkerveien fortsetter inn mot Barkåker sentrum. I bakgrunnen til høyre planovergangen på Barkåker stasjon. Til venstre Korni Flatbrødfabrikk, som tidligere hadde eget sidespor. Som en liten digresjon kan jeg fortelle at da jeg var liten, omtalte pappa alltid den store, hvite bygningen som Soria Moria når vi på kvelden kom kjørende sørover E18 i Undrumsdal og så den badet i flomlys. Barkåker-Tønsberg (2spor)5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes En liten uke senere tok jeg igjen turen tilbake til Barkåker, denne gang for blant annet å se på den nordligste delen av dobbeltsporet.
Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk. Adal–Barkåker11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens. Adal–Barkåker11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nordligste delen blir enkeltsporet, omtrent midt i bildet ser vi vekselen som utgjør overgangen til dobbeltsporet. Lengst bak troner Korni. Eller Soria Moria … Barkåker-Tønsberg (2spor)11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanens km 107, vi ser nordover. Omtrent midt i bildet er punktet hvor nytt og gammelt forenes. Barkåker-Tønsberg (2spor)11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Noen meter forbi kilometermerke 107, så langt ligger de nye skinnene. Forsignalet til Barkåker blinker gult, det er stopp i innkjør. Barkåker-Tønsberg (2spor)11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum. Adal–Barkåker11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Etter en kort biltur har vi kommet frem til den sydligste av de tre stumpene med dobbeltspor, og vi befinner oss like sør for industriområdet på Barkåker.
Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her … Barkåker–Tomsbakken11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Så titter vi sørover og får øye på Slottsfjellet med Slottsfjellstårnet i bakgrunnen. I det høyre sporet, det sørgående, kan det se ut som det er lagt inn en fartsdump … Men vi får vel i det lengste tro at slike innretninger er forbeholdt veier, så den skal nok bort. Undergangen vil gi adkomst til bebyggelsen vi så vidt skimter til venstre, samt til Tønsberg hundeklubbs treningsområde. Barkåker-Tønsberg (2spor)11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt med blikket vendt sørover, avslutter vi med et bilde av tog 826 som nettopp har passert planovergangen ved Tomsbakken og som straks passerer det sørligste kryssningspunktet mellom gammelt og nytt. Barkåker-Tønsberg (2spor)11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Det var det jeg hadde å bidra med i denne omgang, forhåpentligvis har du blitt litt klokere og fått litt ny kunnskap om den stubben av Vestfoldbanen som i oktober – november i år får et moderne dobbeltspor. Nå er det bare resten som gjenstår. Forhåpentligvis vil det bli anleggstart på dobbeltsporet fra Larvik til Porsgrunn neste år, men fortsatt vil det bli mulig å oppleve tog på den delen av Vestfoldbanen som på alle måter er vår versjon av Vossebanen der den slynger seg langs Farris. Om fire år åpner dobbeltsporparsellen fra Holm til Nykirke, en strekning som bygges for 250 km/t – og som vil gi Holmestrand en stasjon inne i fjellet. En stasjon hvor passerende tog kan fare forbi i 250 km/t. Når det gjelder den videre utbyggingen av Vestfoldbanen, var beskjeden klar på vårens KVU IC Vestfoldbanen (Konseptvalgutredning): Strekningen fra Drammen til Kobbervik og fra Nykirke til Barkåker må prioriteres da disse strekningene vil gi en helhet i dobbeltsporet. Mot slutten av året er arbeidet med KVU-en ferdig, da vil det vise seg hva den legger opp til. Takk for tålmodigheten! Mvh Hans Morten Lokal guide | Utskriftsvennlig | Konteksten | Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg ·21
Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1734* #98617 Vist 830 ganger
| Brakmåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2043 #98620 (#98617) Vist 643 ganger
| Vestfoldbanen; Skoppum eller Bakkenteigen Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0814 #98649 (#98620) Vist 518 ganger
| Vestfoldbanen – endringene i Kjellelia ved Tønsberg Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2050 #98622 (#98617) Vist 610 ganger
| Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2114 #98624 (#98617) Vist 589 ganger
| Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Åge Lybekbråten 10. juli 2011 kl.2218 #98628 (#98624) Vist 553 ganger
| Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2224 #98630 (#98624) Vist 559 ganger
| Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0822 #98650 (#98630) Vist 499 ganger
| KVU etter at det meste er fastsatt? Nils Chr Hagen 11. juli 2011 kl.0022 #98639 (#98624) Vist 519 ganger
| KVU etter at det meste er fastsatt? Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0801 #98647 (#98639) Vist 493 ganger
| Vestfoldbanen – et spørsmål om vei. Kurt E. Håland 11. juli 2011 kl.0108 #98643 (#98624) Vist 503 ganger
| Vestfoldbanen – et spørsmål om vei Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0805 #98648 (#98643) Vist 504 ganger
| Kjøretid og kjørelengde Morten Nordhagen 11. juli 2011 kl.1047 #98660 (#98648) Vist 507 ganger
| Reisene i Tønsberg og vilken rettning? Jan Erik 11. juli 2011 kl.1122 #98664 (#98660) Vist 494 ganger
| Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Ole-Jacob Thorkildsen 13. juli 2011 kl.2105 #98841 (#98660) Vist 384 ganger
| Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon Terje Andersen 14. juli 2011 kl.1450* #98893 (#98841) Vist 394 ganger
| Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon eirik karlsen 14. juli 2011 kl.1955 #98910 (#98893) Vist 379 ganger
| Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Nils-Kristian Møller 11. juli 2011 kl.1206 #98668 (#98624) Vist 457 ganger
| Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Trygve Kåsa 11. juli 2011 kl.1213 #98670 (#98668) Vist 463 ganger
| Det eneste negative jeg kan se med dette... Ole P. Ingebrigtsen 11. juli 2011 kl.1537 #98685 (#98617) Vist 441 ganger
| Det eneste negative jeg kan se med dette... Jan Arne Rødland 11. juli 2011 kl.1854 #98695 (#98685) Vist 423 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|