Innlegg i Plattform

Kjøretid og kjørelengde

Startinnlegget har emnet «Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg»

Svar på innlegg #98648

Skribent: Morten Nordhagen
Skrevet: 11. juli 2011 kl.1047
#98660 vist 555 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vestfoldbanen blir i følge sikre kilder 306 meter kortere! Dette er fordelt med ca. 1800 meter kortere mellom Skoppum og Tønsberg og ca. 1500 meter lengre mellom Tønsberg og Sem. Den viktigste tidsbeparelsen ligger i at vi slipper stopp for kryssing på Barkåker. Dermed kan sørgående tog spare ca. 8 minutter fra Skoppum til Tønsberg. Videre sørover blir kjøretiden godt og vel ett minutt lengre mellom Tønsberg og Sem.

Det blir fortsatt en stubb med enkeltspor rett før Tønsberg! Hadde de samtidig greid å foreta de nødvendige ombygginger av selve stasjonen kunne dagens kryssing på Barkåker foregått omtrent akkurat der det nå fortsatt blir enkeltspor, og kryssingen i Sandefjord kunne skjedd i Lauve. Dermed hadde det blitt en god innkorting av kjøretiden på hele Vestfoldbanen. Nå blir det vel istedet slik at de minuttene sørgående tog sparer må kastes bort igjen i Sandefjord! Dette er klattvis utbygging på sitt aller beste!

Men veldig fint for oss som reiser til/fra Tønsberg i nordlig retning. Jeg gleder meg til å kunne gå på toget i riktig retning i Tønsberg, og kunne reise rett nordover på moderne bane ihvertfall et lite stykke. På en god dag tror jeg 70-settene fint kommer opp i 130 km/t her i motbakken før de når enden av høyhastighetsbanen.....

Snart får vi Flirten istedet, og da blir det bedre fraspark!

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.