Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Formalitet og praksis

Startinnlegget har emnet «Lysføring på lokomotiver»

Svar på innlegg #99961

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 5. aug. 2011 kl.0028
#99965 vist 347 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"....for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen...."

Plasseringen av ekstratogsignallamper på damplok var nok en høyst individuell affære.
Etter at elektrisk belysning ble innført var jo signallampene (de to "små nedre lampene", som noen ganger stod ganske høyt...) i de aller fleste tilfeller løse lamper som stod i en holder og var tilkoblet med løs ledning og stikkontakt.
Større damplok (eksempelvis 24, 26, 30, 31 og 63) ser ut til generelt å ha hatt en ekstra lampeholder og kontakt for ekstratogsignallampe foran, som oftest plassert oppe på venstre side av røykskapet. Noen ganger ganske høyt opp, noen ganger langt ute på siden, og noen ser ikke ut til å ha hatt slik holder. Det var store variasjoner innenfor samme loktype hvor holderen stod, og om det var plassert en lampe i holderen ser ut til å ha vært nokså tilfeldig.
Mindre damplok og skiftelok ser ut til å ikke ha fått slike lampeholdere i samme grad som de større linjelokene, men en del hadde det.

Bak ser det ut til at det ikke var vanlig med ekstra signallampe for å vise ekstratogsignal. En del lok hadde imidlertid en lampeholder midt på som det noen ganger stod en signallampe i, noen ganger en hovedlampe (lyskaster), men det virker som hovedlampe bak også stort sett var fastmontert dersom loket hadde hovedlampe bak i det hele tatt.
En del lok hadde imidlertid en holder for sluttsignal-/ekstratogsignalskive bak på tenderen, og det fantes spesielle parafinlamper for ekstratogsignal som passet i disse

Utskriftsvennlig

Konteksten

Lysføring på lokomotiver ·8 Terje Skram 3. aug. 2011 kl.1924 #99883 Vist 591 ganger
Lysføring på lokomotiver Frode Skogstad 3. aug. 2011 kl.1937 #99884 (#99883) Vist 535 ganger
  Opplysende Terje Skram 4. aug. 2011 kl.1811 #99923 (#99884) Vist 380 ganger
    Ekstratogsignal Svein Sando 4. aug. 2011 kl.2125 #99947 (#99923) Vist 368 ganger
      Forlamper, baklamper, sluttsignaler og ekstratogsignal H. Lindholm 4. aug. 2011 kl.2233 #99956 (#99947) Vist 357 ganger
        Formalitet og praksis Svein Sando 4. aug. 2011 kl.2328 #99961 (#99956) Vist 350 ganger
          Formalitet og praksis H. Lindholm 5. aug. 2011 kl.0028 #99965 (#99961) Vist 348 ganger
            30a 271 Frode Skogstad 5. aug. 2011 kl.2155 #100011 (#99965) Vist 285 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 9914 treff på forum10, og 72241548 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.