Innlegg i Plattform

Formalitet og praksis

Startinnlegget har emnet «Lysføring på lokomotiver»

Svar på innlegg #99961

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 5. aug. 2011 kl.0028
#99965 vist 367 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"....for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen...."

Plasseringen av ekstratogsignallamper på damplok var nok en høyst individuell affære.
Etter at elektrisk belysning ble innført var jo signallampene (de to "små nedre lampene", som noen ganger stod ganske høyt...) i de aller fleste tilfeller løse lamper som stod i en holder og var tilkoblet med løs ledning og stikkontakt.
Større damplok (eksempelvis 24, 26, 30, 31 og 63) ser ut til generelt å ha hatt en ekstra lampeholder og kontakt for ekstratogsignallampe foran, som oftest plassert oppe på venstre side av røykskapet. Noen ganger ganske høyt opp, noen ganger langt ute på siden, og noen ser ikke ut til å ha hatt slik holder. Det var store variasjoner innenfor samme loktype hvor holderen stod, og om det var plassert en lampe i holderen ser ut til å ha vært nokså tilfeldig.
Mindre damplok og skiftelok ser ut til å ikke ha fått slike lampeholdere i samme grad som de større linjelokene, men en del hadde det.

Bak ser det ut til at det ikke var vanlig med ekstra signallampe for å vise ekstratogsignal. En del lok hadde imidlertid en lampeholder midt på som det noen ganger stod en signallampe i, noen ganger en hovedlampe (lyskaster), men det virker som hovedlampe bak også stort sett var fastmontert dersom loket hadde hovedlampe bak i det hele tatt.
En del lok hadde imidlertid en holder for sluttsignal-/ekstratogsignalskive bak på tenderen, og det fantes spesielle parafinlamper for ekstratogsignal som passet i disse

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.