Gasstransport til Muruvik havn ·18
Thomas Markovic 19. juni 2013 kl.2235 #158821 Vist 805 ganger
Lik innlegget |
| For en uke siden fikk jeg omsider øye på noen gassvogner som ble skiftet rundt på Brattøra terminalen i Trondheim. Visste på forhånd at Cargonet i desember ifjor hadde begynt med å kjøre transporter med LPG gass fra Sverige til Muruvik. Men visste lite om opplegget, kjøredager, rutetider osv. Tilfeldigvis var kameraet med denne dagen da jeg egentlig hadde sett meg ut noen andre motiver. Raskt skjønte jeg at det var bare å sette seg i bilen å tenke ut noen raske og sikre fotosteder underveis. Første og beste sted ble Hommelvik. Etter at nye Gjevingåsen tunnel åpnet, er det lettere å se når det kommer tog da lysene i tunnelen slås på automatisk. I tillegg står signalene greit til og det er god utsikt mot sørsiden av stedet hvor Meråkerbanen sees godt. Etterhvert dukket kippen opp, denne dagen kun med èn vogn. Deretter tok jeg turen til Muruvik, Hell hadde jeg ikke rukket da jeg ikke visste noe om de bakket eller gikk rundt vogna der. Etter en kort samtale med havnesjefen i Muruvik fikk jeg innpass på området og tillatelse til å fotografere. Kippen dukket opp, i god fart. Vogna ble frakoplet og loket fortsatte ut på sidesporet, som nettopp var blitt rensket. Gamle vogner ble hentet og den nye vogna satt på plass. Alt unnagjort på under en halvtime, før kippen bakket opp til Hell. Deretter tok jeg turen til Være, som er en sikker fotoplass. Før ankomst Trondheim S, skiftet kippen på Leangen. I mellomtiden ventet jeg på Sentralstasjonen. Interessant å igjen se aktivitet på Muruvik havn og håper transport opplegget til Kosan gass videreføres. Skal se om det blir mulig senere å få tatt bilder av kippen på andre steder.
Skd 226.14 med gassvogn til Muruvik sidespor Hommelvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Muruvik sidespor, nå sidespor fra Hell stasjon. Holdeplasskuret står fortsatt men lever en anonym tilværelse. Lite trafikk på sidesporet til havna også. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Etter litt venting ankommer Skd 226.14 med en gassvogn i godt driv på det gamle hovedsporet. Gassvogna frakoples ved holdeplasskuret. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Deretter kjører skiftetraktoren ut på havneområdet til Hernes Transport AS. Sporet er nettopp blitt rensket av trucken i bakgrunnen, da det ikke har vært trafikk på sporet på flere uker. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Skd 226.14 henter to gassvogner fra Kosan gass sitt spor bak lagerbygningen, å bringer disse opp til det tidligere hovedsporet. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Da er den nye gassvogna hentet å kippen bakker ned sidesporet på nytt for å sette den igjen til Kosan gass. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Kippen er i butten på sidesporet, ved omfyllingstasjonen til Kosan gass. Dette sporet ble forlenget et par hundre meter før oppstarten. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Full vogn er satt igjen på sidesporet og de tomme vognene fraktes tilbake, her kjører kippen opp til det gamle hovedsporet. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Skiftingen i Muruvik går raskt unna, siden sporvekselen ikke lenger er låst og sporsperren er fjernet. Her bakker kippen retning Hell stasjon. Muruvik 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic
Etter en drøy halvtimes avgang fra Muruvik og Hell, fikk jeg fotografert kippen på Være utenfor Trondheim. Være, i nærheten av11. juni 2013foto: Thomas Markovic
Fra Være hastet jeg meg inn til Trondheim S. i den tro at jeg kom for sent. Men på den nye broen på Sentralstasjonen ble det også uventet venting, da kippen viste seg å utføre skifting på Leangen stasjon denne dagen. Derfra tok de med seg tre containervogner, før kippen ankom Sentralstasjonen og vognene fordelt på vognlastdelen av terminalen. Brattøra 11. juni 2013 foto: Thomas Markovic |
|
Gasstransport til Muruvik havn Ola Schjei 19. juni 2013 kl.2312 #158827 (#158821) Vist 650 ganger
Lik innlegget |
| God historie om dagligliv på trønderske spor og ikke minst flotte bilder! Vi tåler absolutt flere slike historier fra din hånd! Mvh Ola |
|
Gasstransport til Muruvik havn Jan-Inge Hansen 20. juni 2013 kl.0222 #158836 (#158827) Vist 614 ganger
Lik innlegget |
| Flotte bilder. Jeg har sansen for slike kipptog og tilhørende skifting. |
|
Hvem er avsender Ken Bruheim 20. juni 2013 kl.1137 #158845 (#158821) Vist 585 ganger
Lik innlegget |
| Takk for fin dokumentasjon av en transport jeg ikke kjente til.
Kommer disse transportene fra Sverige via Storlien/Meråker? Mvh Ken |
|
Hvem er avsender Thomas Markovic 20. juni 2013 kl.1223* #158847 (#158845) Vist 569 ganger
Lik innlegget |
| Cargonet kjører hele veien fra Gøteborg til Trondheim via Dovrebanen, kipp videre.
Jeg tror raffineriet også ligger i Gøteborg. Oppstarten var faktisk 30. Oktober ifjor. Mottaker er Kosan gas, tror de er avsender også. |
|
Skifting på Leangen Nils Chr Hagen 20. juni 2013 kl.1957 #158856 (#158847) Vist 527 ganger
Lik innlegget |
| Betyr konteinervogner på Leangen st at kunder kan få levert konteinerne sine der pr kipptog? Dvs nesten som vognlast? Mvh NCH |
|
Gasstransport til Muruvik havn Lars Byman 20. juni 2013 kl.2027 #158857 (#158856) Vist 506 ganger
Lik innlegget |
|
Skifting på Leangen Thomas Markovic 21. juni 2013 kl.2222 #158944 (#158856) Vist 387 ganger
Lik innlegget |
| Nei. Cargonet hensetter ledige vogner på Leangen, for å frigjøre plass på Brattøra. |
|
Gasstransport til Muruvik havn Dag Christian Halvorsen 20. juni 2013 kl.2123 #158858 (#158821) Vist 494 ganger
Lik innlegget |
| Flott reportasje og kjempefin dokumentasjon. Hvem hadde vel inntil CN slapp pressemeldingen om denne kjøringen i høst kunne forestille seg at nettopp CN - av alle - skulle starte med slike kipptog? Tur/retur Trondheim-Muruvik er vel på rundt 60 kilometer. Et annet paradoks er jo gassimport til gassnasjonen Norge fra Sverige. |
|
Gasstransport til Muruvik havn Jan Arne Rødland 21. juni 2013 kl.0008 #158868 (#158858) Vist 477 ganger
Lik innlegget |
| Det er vel ikke samme slags gass? Og, vi renser vel bare gassen vi utvinner før vi sender den ut av landet? |
|
Gasstransport til Muruvik havn Jon Rokseth 21. juni 2013 kl.0247 #158873 (#158868) Vist 473 ganger
Lik innlegget |
| Gratulerer som den første til å få bilder av denne tansporten, her er noe fra Cargonets sider om dette. Lenke: Gasstransport |
|
Gasstransport til Muruvik havn Lars Byman 21. juni 2013 kl.2000 #158929 (#158873) Vist 396 ganger
Lik innlegget |
| Cargonet tjener vist ikke penger på Gøteborg togene sies det. Så da spørs det hvor lenge trafikken til Muruvik går. |
|
Cargonet og penger Ståle Ualand 21. juni 2013 kl.2118 #158937 (#158929) Vist 402 ganger
Lik innlegget |
| Er det noe Cargonet tjener penger på da? De går vel med dundrende minus og høres ut til bare å tenke på å legge ned ruter i stedet for å få til noe... I Sverige har det vært flere dype konjukturfall i godstrafikken. De er mye mere avhengig av industri og deres transportbehov. I Norge har vi omtrent ikke industri igjen, og i alle fall ikke som bruker jernbanen (eller får mulighet til å bruke jernbanen) Godstransporten i Norge er derfor ikke fullt så sårbar for konjukturfall. Men det er klart, dersom kvaliteten på leveransen ikke holder mål i kundens øyne er veien til lastebilen kort. For kunden er det knekk likegyldig om det er ras, nedrevet kontaktleding forårsaket av Tågab, eller feil på lok til Cargonet som årsaken. Kunden opplever at man ikke får varen inn i butikken som forventet. Det synes som om det er umettelig tilgang på lastebiler i dette landet. Jeg kan ikke huske å ha lest at prisene på veitransport er presset i været på grunn av økt etterspørsel noen gang. Tvert i mot er det vel nesten slik at lastebilfirmaet sliter for å opprettholde prisen som ble avtalt ved forrige kontraktsinngåelse når en kontrakt skal fornyes. Det synes å være kjøpers marked. Lurer på om det finnes godstransport på bane i Norge når (hvis) jeg blir gammel? |
|
Cargonet og penger Lars Byman 22. juni 2013 kl.1707 #158997 (#158937) Vist 374 ganger
Lik innlegget |
| Grunnen til prisene presses ned kan man takke speditører for. Et selskap kontakter en speditør for transport. Speditøren kjøper tjenester fra de som kjøre billig for eksempel Valatana eller andre. Speditører bry seg ikke om lønna til sjåføren så lenge de kjører billig(se svensk dokumentar). Overskuddet havnet i henda på speditøren. Dessuten er ikke DHL og DB Schekner så mye bedre når det gjelder transport over grensa. Når prisene på vegtransport blir presset så mye ned, ble også CN togene til Trelleborg/Malmø innstilt. Cargonet tjener penger på Bergens og Bodø togene. Trolig også Narviktogene. Utledningene kjører over grensa til Europa, ca 60% er utledinger. Resten er trafikk mellom de nordiske land. Skal Cargonet tjene penger, må kostnadene ned. Også lønna til de ansatte. |
|
Gasstransport til Muruvik havn Halvard Hovtun 20. juni 2013 kl.2225 #158862 (#158821) Vist 539 ganger
Lik innlegget |
| Meget severdig! Har spekulert på hvordan dette foregår. Takk for bildene! |
|
Halvard da.. Trond L 21. juni 2013 kl.0753 #158876 (#158862) Vist 480 ganger
Lik innlegget |
| Trodde da du, av alle, visste hvordan man forflytter vogner Halvard? ;P |
|
Gasstransport i Asker Olaf Bjerknes 23. juni 2013 kl.1830 #159089 (#158876) Vist 390 ganger
Lik innlegget |
| Her er et gasstransporttog slik jeg husker de fra begynnelsen av 1970-årene dog i målestokk 1 : 87
|
|
Gasstransport til Muruvik havn Snorre Johansen 23. juni 2013 kl.2134 #159102 (#158821) Vist 330 ganger
Lik innlegget |
| Kipptoget er Gt 5751 / 5752. Toget kjøres tirsdager. Gt 5751 Trondheim 0835 Hell 0920
Gt 5752 Hell 1047 Trondheim 1121 Vognene pleier å gå bak loket i Gt 5730 fra Trondheim tirsdag kveld.
Fra Alnabru går turen i Green Cargos vognlasttog, først til Hallsberg, siden til Göteborg.
Rc4 1299 trekker Green Cargos vognlasttog Drammen- Hallsberg forbi Fetsund GC: Rc4 nr. 1299 Tog nr. 45947Fetsund13. juni 2013foto: Snorre Johansen
Gassvogner fra Muruvik bakerst i toget Tog nr. 45947Fetsund13. juni 2013foto: Snorre Johansen |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |