Ferietur i Sverige del 1 ·12
Thomas Markovic 31. juli 2014 kl.2334 #186249 Vist 1127 ganger
Lik innlegget |
| I ferien ble det bla. tur til Sverige og Västernorrland, Höga Kusten mm. På turen ble det tid til fotografering langs Stambanan, Ådalsbanan og Botniabanan. Var også innom Mannaminne, et folkemuseum som ligger på Nordingrå ikke langt fra kysten. På foregreningstasjonen Långsele som ligger på Stambanan har Three T verksted og lokaler. Der var det mye spennende materiell og svært mange diesellok for tiden. Her følger del 1 av turen og vi starter som vanlig i Østersund, mere kommer senere.
Härnösand stasjon fra 1893 på Ådalsbanan er praktfull og har et moderne tilbygg som visstnok er veldig nytt. 21. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Sollefteå stasjon ligger på den ikke oppgraderte delen av Ådalsbanan, stasjonen har ikke hatt persontrafikk på flere år. Men denne delen av banen trafikkeres nesten daglig av godstog mellom stambanan og Botniabanan. Vegetasjonen gror godt og banen har enkelte steder 40 km/t hastighet. 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Ex IBAB 3.621 har havnet i Långsele på stambanan. Den er overtatt av Three T. Loket har avgitt deler til andre lok. IBAB: Di 3a nr. 62122. juli 2014foto: Thomas Markovic
GC Rd2 1125 skifter i Långsele. GC: Rd2 nr. 112522. juli 2014foto: Thomas Markovic
GC Rc4 1160 med NRE godstog gjør et kort stopp i Långsele for førerbytte før det kjører videre nordover. GC: Rc4 nr. 116022. juli 2014foto: Thomas Markovic
Ma 407 til Norsk Transport AS i Långsele GC: Ma nr. 407 22. juli 2014foto: Thomas Markovic
Three T TMX 1014 i Långsele. Loket mangler en hjulaksling i ende B. IBAB: TMX nr. 101422. juli 2014foto: Thomas Markovic
Ma 882 finnes fortsatt i Långsele, oppbevares trolig som delelok. Lokstallområdet er forøvrig blitt planert og ser noe ryddigere ut enn tidligere. Norsk Transp.: Ma2 nr. 88222. juli 2014foto: Thomas Markovic |
|
Ferietur i Sverige del 1 Halvard Hovtun 1. aug. 2014 kl.2026* #186250 (#186249) Vist 974 ganger
Lik innlegget |
| Svært interessant og fine bilder! Setter stor pris på at du er så grundig og saklig i billedtekstene. For en som ikke er så godt kjent i Sverige, er det en fryd med slike serier, ser fram til fortsettelsen! |
|
Ferietur i Sverige del 1 Carl Fr Thorsager 1. aug. 2014 kl.0651 #186254 (#186250) Vist 963 ganger
Lik innlegget |
| En liten rettelse: Ma 407 eies av Norsk Transport AS og planlegges overført til Norge i løpet av høsten. |
|
Ferietur i Sverige del 1 Svein Rune Kjønnø 1. aug. 2014 kl.0740 #186256 (#186249) Vist 948 ganger
Lik innlegget |
| Dette var sannelig interessant! Det som slår meg er at materiellet blir faretruende raskt forfallent når småselskaper får kloa i det: mangler aksel, mangler flere vinduer, trolig delelok osv. |
|
Delelok Herman 1. aug. 2014 kl.1214* #186266 (#186256) Vist 923 ganger
Lik innlegget |
| Småselskap kjøper gjerne brukte lok for å bruke dem opp, spesielt når det dreier seg om heller gamle lok. Det er bedre enn å sende lokene rett til huggeren, men det er ikke bevaring. |
|
Ferietur i Sverige del 1 Jørn Ole Steina 9. aug. 2014 kl.2346 #186656 (#186256) Vist 673 ganger
Lik innlegget |
| Vel, mange av småselskapene tar nok godt vare på de gamle diesel lokene. At det mangler vinduer på 621, skyldes nok at noen av de er brukt på 623,632.Panservinduet fra 621 ble satt inn i 623 på senhøsten i fjor. |
|
Ferietur i Sverige del 1 Snorre Johansen 2. aug. 2014 kl.0000 #186292 (#186249) Vist 852 ganger
Lik innlegget |
| Fine bilder! Ser ut som Rc4 1160 drar på et NRE- tog. Hvis det var Autolink- bilvogner i toget så var det ganske sikkert et NRE tog.
Så du nummer på TMX- loket som står bak TMY 1150? Og så du noe til Di 3.623 i Östersund? Alle Inlandsbanans TMX lok ble solgt til ThreeT i fjor høst. TMZ 1419 eies av BLS Rail AB. Mulig Hector Rail leier loket til bruk i togene Östersund- Hoting. |
|
Ferietur i Sverige del 1 Thomas Markovic 13. aug. 2014 kl.2247 #186856 (#186292) Vist 621 ganger
Lik innlegget |
| Ja, det var to Autolink bilvogner bakerst i toget med Rc4 1160. Bak TMY 1150 sto TMX 1013 "Grand Nordic". Di 3.623 står i Østersund, utbrent i den ene enden. Det kan være at Hector leier TMZ 1419, for de har også førere i Långsele. |
|
Ferietur i Sverige del 2 Thomas Markovic 3. aug. 2014 kl.2252 #186389 (#186249) Vist 838 ganger
Lik innlegget |
| Her er flere bilder fra ferieturen og fra Långsele. Ble også tur innom et lokalt traktormuseum, hvor det også fantes et damplok. Del 3 kommer senere.
TMY 1157 i Three T sitt design og flere andre NOHABer ute på tomta. Railcare: TMY nr. 115722. juli 2014foto: Thomas Markovic
T43.233 har lenge vært delelok og etterhvert blir det trolig hugget 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
MZ 1455 sto også på huggesporet bak lokstallen 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
T43.212 er hugget iløpet av det siste året, kun førerhytta står igjen på området. 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Et Green Cargo tog utenfor Långsele på vei sørover Stambanan 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
På Helgum utenfor Långsele fant jeg Richards traktor- og maskinmuseum. Det var damplok 1327 som trakk meg hit. Fikk også sett den store samlingen med traktorer og maskiner. Helgum 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Damplok 1327. Eieren har planer om å renovere loket, men så ut til at traktorene kom først. 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Diverse traktorer og maskiner på museet 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Diverse maskiner 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
På returen til Långsele passerte jeg Helgum krysningsspor hvor Hector Rail avventet kryssing med stålpendelen nordover. 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic |
|
Ferietur i Sverige del 3 Thomas Markovic 5. aug. 2014 kl.2356 #186496 (#186389) Vist 764 ganger
Lik innlegget |
| Noen bilder fra museet Mannaminne på Höga Kusten, nord for Härnösand. Et flott museum med mye forskjellig. Historiske bygninger fra forskjellige land, bla en norsk stavkirke, et kinesisk tempel mm. Diverse trikker fra ulike land, et jagerfly, kjøretøy og maskiner. Museet har også en norsk avdeling og en trøndersk avdeling med mye info og historie fra Trøndelag. Anbefales et besøk.
Hector Rail krysset med Green Cargos stålpendeltog på Helgum, her er stålpendelen (tomtog) like utenfor Långsele 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Neste tog som ankom Långsele, så ut til å være ARE toget på vei sørover 22. juli 2014 foto: Thomas Markovic
En dag i ferien ble det utflukt til Mannaminne på Häggvik i Nordingrå. Et imponerende museum med mye interessant. Historiske bygninger, jagerfly, trikker, kjøretøy, maskiner og mye mer. 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Skiftelok Z3 135 gitt i gave fra Bollstabruk Såg, fantes på museet 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
M67 143 opprinnelig fra Norrköping utstilt i Mannaminne 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Tallin arbeidsvogn T1 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Sporvogn fra Rostock (nr 755) 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Gullfisk (arbeidsvogn?) 268 i Mannaminne 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Gøteborg Sporvei M25 602, dessverre ikke så fotovennlig plassert i Mannaminne 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
T-bane vogn "Silverpilen" (C5 2901) utstilt på Mannaminne, Nordingrå. Opprinnelig fra Stockholm. Bygget av Hägglunds i 1963, opprinnelig utstilt på havnen i Örnsköldsvik. Vognen var i fast trafikk i Stockholm til midten av 1990-tallet. 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Den ene vognhallen 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic
Jernbanebro opprinnelig fra Härnösand 24. juli 2014 foto: Thomas Markovic |
|
Silverpilen Herman 6. aug. 2014 kl.0145 #186500 (#186496) Vist 736 ganger
Lik innlegget |
| Litt mer informasjon om den ukjente tunnelbanevognen. Lenke: Silverpilen |
|
Ukjent vogn i Mannaminne Rune Kjenstad 17. aug. 2014 kl.0720 #187116 (#186496) Vist 617 ganger
Lik innlegget |
| Fint å få rapport fra Mannaminne. Strømmenvogn 21 har det fint, der den er plassert innendørs. Den ukjent vognen ser ut til å være den andre Trondheimsvogna Anders Åberg har fått. Det er gamle Trondheim Sporveis vogn nr 18, senere arbeidsvogn nr 40. Den ble i sin tid, tidlig på 1980-tallet sendt til LTF i Oslo, men havnet i Mannaminne for en god del år siden. Den har siden dessverre stått ute og forfalt, men nå ser det ut til at man har bygget et tak, og forhåpentligvis blir det vegger også, slik at vogna ikke havner hos de evige skinnestrenger... |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |