Visning av en hel tråd i Plattformen
Ulike nøkkelkort til sovekupeer.
"Vi spanderer" står det på Sj sine kort. Har vel betalt for det da gjennom billetten. Men en sånn formulering brukes nok av mange. En sovekupe koster forøvrig 65.- mer hos SJ enn Vy med nattog i natt. (Bergen-Oslo vs Trh-Bodø) I tillegg ligger det både vann og en sjokolade bit "gratis" i VY kupe.
SJ har også begynt igjen med å sette ut vann i kupeen.
Vannet til SJ er sikkert hakket bedre enn det gamle karaffelvannet som i gamle dager fantes i passasjervognene. Var det rutiner på reingjøring og etterfylling?
Fantes nok. Ikke spør om hvorvidt disse ble etterfulgt...
Noen aktuelle vannflasker:SJ Norge flaskevann levert av Snåsavann. Disse flaskene var ganske kostbare og uten pant/gjenvinning. Leverandøren kunne ikke levere billigere typer eller mer egnet for resirkulering, så man byttet etter hvert til vann fra Fresh Water i Telemark.Vy har en annen type. Disse er produsert av Telemark Kildevann as og er på resirkulerbare flasker med pant.
For øvrig har både Flytoget og GoAhead egne flasker. Disse har jeg ingen opplysninger om.
Lenke: Fresh Water Norway
Flytoget har i flere år hatt pantbare 0,35 l flasker med egen etikett, tappet av Snåsavann.Disse ble i vinter erstattet med standard 0,3 l flasker fra Imsdal.
I hvilke tilfeller deles drikkevann ut på Flytoget? Er det på etterspørsel til personell ombord? Har aldri opplevd å få tilbud om vann når jeg har reist med flytoget.
"Vannet til SJ er sikkert hakket bedre enn det gamle karaffelvannet som i gamle dager fantes i passasjervognene. Var det rutiner på reingjøring og etterfylling?"
Om det kan kalles "rutine" vet jeg ikke, men en varm sommerdag en gang tidlig på 70-tallet observerte jeg på Hamar noe som antagelig var praksis der.
Ut av en 86-vogn kom en konduktør med en halvfull karaffel i hånden. Mens han gikk bortover plattformen snudde han den opp-ned og tømte den.
Ved enden av plattformen stakk det opp et rør, med en vannkran ca 30-40 cm over plattformen. Til vannkranen var det koblet en gammeldags rød gummislange som lå og stekte i solen, anslagsvis 15-20 meter lang. Enden på gummislangen hang i en pen bue over vannkranen.
Konduktøren satte karaffelen på plattformen, stakk enden på slangen ned i karaffelhalsen, og skrudde på kranen. Jeg la merke til at vannet begymte å strømme ned i karaffelen med det samme. I 15-20 meter gummislange er det plass til ganske mange liter vann....
Når karaffelen var full tok konduktøren den fornøyd med inn i 86-vognen igjen hvor den antagelig ble pent plassert i sin holder.
Vel, vi overlevde jo, vi som drakk vann fra de gamle karaflene, gjorde vi ikke?
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.