Visning av en hel tråd i Plattformen
Mantena har sagt opp anbudsavtalen med Alstom Transport Norway på grunn av manglende betaling. Dette fører vel til ytterligere forsinkelser i Bane Nors forrykende ERTMS prosjekt.
Lenke: Fri Fagbevegelse
Dette må nok handle om uenighet om pris for jobben. Alstom er for store til det er manglende betallingsdyktighet som er årsaken til situasjonen som har oppstått.
I og med at installasjonen på materiellet som sådan er godkjent, kan nok flere bedrifter foreta monteringen av selve utstyret på togene. Det finnes noen i Sverige som monterer på lok for eksempel.
Dette er kanskje en måte å provosere fram forhandlinger om ny kontrakt.
Dersom monteringen av utstyr til 23 sett til Vestfoldbanen ikke skjer i rute, vil den planlagte opptrappingen på Vestfoldbanen ikke kunne skje i 2025.Det blir i tilfelle et prestisjenederlag for alle parter. Politikerne vil rase. Bane NOR og Jernbanedirektoratet vil tape ansikt. Og samferdselsministeren vil ikke komme så godt ut fra det hele.
Det er varslet ganske lenge at det kan bli utsettelser med åpningen i Vestfold pga. ERTMS. Sannsynligheten for forsinkelse er vel også årsaken til at Drammen-Kobbervikdalen vil bli åpnet med NSI 63-anlegg.
Til det siste: Det stemmer nok. Det ble nevnt som en mulighet da NJK Vestfold besøkte den nye tunnelen fra Drammen til Kobbervikdalen for en tid siden.
Litt rart at man da starter med å bygge om 75-sett i stedet for type 74. Jeg har en følelse av at en eventuell utsettelse av Vestfoldbanen ikke har noe med materiell og ombygging å gjøre. Det er også utfordringer på styringssiden som har vært lite omtalt til nå. Eneste jeg har sett om det er noen få ord i statsbudsjettet for 2023.
Det kan skyldes planen om å forlenge Dal-pendelen med 75-sett til Tønsberg, samt det faktum at det er lettere å ta 75-sett enn 74-sett ut av trafikk siden det er flere av dem.
Mener det opprinnelig var snakk om å bygge om to sett om gangen men at det senere er økt til 5-6 sett, så da vil det nok bli tatt ett og ett 74-sett og etter hvert.Dersom ombyggingen kommer seg i gang igjen da vel og merke :)
Det er ikke søkt om ruter for å forlenge Dal pendelen R13 i 2025. Eneste Vy nevner i følgeskrivet til søknad om infrastrukturkapasitet er at man igjen vil foreta skjøting og deling i Drammen for denne linjen etter 18. august 2025.
Men det oppgis at togene på Vestfoldbanen kjøres med enten type 74 eller 75. Type 70 utgår fra august 2025 pga mangel på ERTMS.
Vy skriver også følgende i søknaden:
"Vi har forstått det slik at det er usikkerhet knyttet til ferdigstillelsen av dobbeltsporene DrammenKobbervik og Nykirke-Barkåker, samt innføring av ERTMS på strekningen (Drammen) – Tønsberg. Ev. konsekvenser av denne usikkerheten ønsker vi å diskutere med Bane NOR i konstruksjonsfasen."
Lurer på hva Vy har tenkt å erstatte 70-settene med. Det er fra før av mangel på tp. 74. Planene om å bruke ledige flytogsett tp. 71 i rushtidstogene på IC-strekningene ser ut til å ha kokt bort i kålen?
Kanskje de tenke å bruke type 70 i rushtidstogene til og fra Hamar?
Tvilsomt. De vil nok ikke ha inn flere togsett som ikke holder 200 km/h på Gardermobanen. Spesielt ikke tp. 70 som akselererer dårlig
De har vel nok 74-sett om de får orden på verkstedkapasitet og deler?
Vy skriver følgende:
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.