Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Revisjon av 1904-boggier - rapport" i Verkstedet
Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Har alle 1904-boggier rullelager eller kom de med glidelager til å begynne med?
De ble levert med glidelagre og ble bygget om efter krigen til rullelagre
Ganske mange ble ombygd, men dette gjaldt vel ikke alle? Jeg lurer på om ikke BF 31 578 ikke ble ombygd slik, men det er mulig at jeg husker feil.
Eo 980 på Jernbanemuseet har 1904-boggier med glidelagre.
Tre-sovevognene fikk i stor grad (alle?) rullelager. Da de ble utrangert på slutten av 1960-tallet ble de som ble beholdt som internvogner utstyrt med glidelagerboggier, mens rullelagerboggiene ble prioritert for trevogner som fortsatt skulle brukes. Eo 980 hadde rullelagerboggier ved utrangeringen, men de ble flyttet over til vogner som skulle gå noen år til.
Vi har jo erfart at internvogner ofte har bra boggier. Tydeligvis boggier de har fått fra vogner som skulle utrangeres, men hadde gode boggier. Internvognene, som ofte var ombygde personvogner, levde en god del lengre enn personvognene. Nå er internvognene historie. Men noen av boggiene deres får nytt liv hos oss.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.