Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 578 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner ikke detaljer verken om sporforholdene i Trondheimsområdet eller nøyaktig hvor de nevnte togene kjøres, så det kan jeg ikke svare direkte på.

Det hele springer ut fra skillet mellom det som er definert som stasjon, og det som er definert som linjen. Hvor togene fysisk møter hverandre har ingen betydning. Det som betyr noe er det punktet hvorfra ett tog ikke må kjøre før et annet tog med motsatt kjøreretning er kommet inn fra den samme blokkstrekningen (= samme sporstykket på linjen). Dette punktet er i praksis innenfor en sporveksel som fører to spor sammen til ett, gvor det ene sporet er det togene bruker felles. I forbindelse med sporvekslelen er det en eller annen form for signalpunkter, i dette tilfellet inn- og utkjørhovedsignaler. Innkjørhovedsignalet danner stasjonsgrensen, og det er den stasjonen dette signalet tilhører som er definert som kryssingstasjon.

Som eksempel på kryssing kan nevnes en hendelse som oppstår jevnlig på Krøderbanen.
Et tog bestående av en motorvogn kjøres fra Krøderen til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 12). Umiddelbart etter at toget er ankommet Kløftefoss kjøres motorvognen inn i en av vognhallene.
En stund senere ankommer tog fra Vikersund til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 53), og dette toget skal fortsette til Krøderen. Motorvognen er for lengst borte fra stasjonen, og er ikke synlig for betjeningen i tog 53.
Siden tog 53 nå skal kjøre ut på en blokkstrekning som tog 12 for litt siden kom inn fra, er dette en kryssing mellom tog 12 og tog 53 selv om materiellet ikke møtes fysisk. Det er de sikkerhetsmessige foranstaltningene som må iverksettes for å sikre at tog 12 er ankommet og at blokkstrekningen er fri så tog 53 kan kjøre ut på den uten fare som er kjernepunktet, og det er dette forholdet kryssingsbegrepet er bundet til.

"Kryssing" er altså ikke selve møtet mellom materiell, men at ett tog må vente på at et annet er kommet inn fra en blokkstrekning de begge skal bruke.
Kryssingstasjon er dermed det kritiske stedet relatert til den felles bruk av en bestemt blokkstrekning, ikke der togene fysisk møtes.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 951 treff på forum10, og 72733050 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.