Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Normalen Dagfinn Knutsen 13. feb. 2009 kl.2054 #1033 (#969) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

At det i "gamle" NSB hadde det bygd seg opp mange begreper (skrevne som uskrevne) og (u)vaner som hadde gått i arv i flere generasjoner. kan aldri defineres utenom sin egen driftstid, og ikke forklare som uriktige og ugreie etc. Det var den tids drift, og for at det ikke skulle misforstås under drift. "U-riktig"-kjøring var lett å forstå. Selv "U-riktig" spor. Normalen var "riktig" eller "U-riktig". "Riktig" her blir høyre spor i togets kjøreretning. "U-riktig" blir her Kjøring i venstre spor. Definisjonen "U-riktig" er at det konsekvent skal kjøres på "u-riktig", altså ikke-riktig spor, men unntaket er mulig.
Sikringsanlegg bl.a mellom Ski og Oslo hadde dette system. Men på senere tid ble det tungvint å ha det slik f.eks. når tog skulle kjøres på "u-rikitig" grunnet arbeider/vedlikehold på "riktig" sporble det et vanskelig alternativ å kjøre tog, da toget måtte kjøre helt frem til neste betjente stasjon før blokka kunne løses ut. Ved "riktig" kjøring kunne man sende togene på helt til det hadde passert mellomliggende blokkpost, som ble stilt automatisk i stopp når toget passerte dette, derved ble blokka mot blokkposten frigjort for neste tog. Men i dette "riktig" spor kunne man kjøre i høyere hastighet. Det kunne man ikke gjøre på "U-riktig" spor.
Mange av disse ble nok tvetydige eller uklare da nytt blokk anlegg ble satt opp på strekning for det gamle anlegg som ikke lenger var tilpasset nyere tids trafikkale behov. Og noen blandet sikkerhetsforståelsen mellom gammelt og nytt system. Dette system var "normalen" i mange år. Nå er normalen, eller "tradisjonen" en helt annen. Ergo må reglementet oppgraders til nyere nivå og at man plukker ut den gamle definisjon på driftsopplegget. Jeg vil nok ikke kalle det (u)vane da en generasjon med personell er vant til denne driftsform.
Definisjonen "u-rigtig" og "riktig" er enda "normalen". Men nyere definisjoner er på vei inn, tidligere var det "Hovedspor", deretter ble "Oslo - Ski sporet", og nå "Spor 1" som er Oslo - Ski sporet. Og "Spor 2", som er Ski - Oslo sporet.

                    Normalen Henning Løvås 13. feb. 2009 kl.2114* #1035 (#1033) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

"tidligere var det "Hovedspor", deretter ble "Oslo - Ski sporet", og nå "Spor 1" som er Oslo - Ski sporet. Og "Spor 2", som er Ski - Oslo sporet."

I Følge togfremføringsforskriften 1.6.1 beskrives Hovedspor, kap 1.6.5 beskriver benevnelse på dobbelspor som f.eks Oslo S -  Drammen og Drammen - Oslo s. Står ingen ting om spor 1 og spor 2 i "skriftene" som jeg kan finne. Er det jeg som ikke følgte med på oppdateringskurset på jernbaneskolen?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 23759 treff på forum10, og 72731981 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.