Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 1 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.2341 #104708 (#104606) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

Siste dag med trafikk på den 130 år gamle strekningen forbi Tomsbakken og Barkåker og deler av den 96 år gamle sløyfen i Tønsberg. Klokken 22.20 ble Vestfoldbanen brutt, og i løpet av litt over et halvt døgn skjedde det voldsomme endringer i både Kjellelia og på Barkåker. Men det får jeg komme tilbake til i en annen tråd.

Nå får vi fortsette med toggangen denne siste dagen, og vi starter med morgenstund i Sandefjord og en togreise til Tønsberg.

forstørrt137891-2011-09-23_4393.jpg

Morgenstemning. Og tog 876 har fått grønt i utkjør i retning Stokke.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137892-2011-09-23_4397.jpg

Helt i rute kommer tog 876 inn på stasjonen. Neste gang er om drøyt seks uker. I mellomtiden er det buss som gjelder.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137893-2011-09-23_4403.jpg

Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137894-2011-09-23_4405.jpg

Forsignalet til innkjør B er passert.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137895-2011-09-23_4407.jpg

Bro over Rv 308, Jarlsberglinna.
Kjelle (bro)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137896-2011-09-23_4410.jpg

Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137897-2011-09-23_4413.jpg

I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137898-2011-09-23_4417.jpg

Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137899-2011-09-23_4422.jpg

Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137900-2011-09-23_4427.jpg

Utkjørsignalet retning Sem og videre sørover. Når det igjen blir mulig å kjøre tog fra Tønsberg, vil dette signalet gjelde tog med kurs for Drammen og Oslo.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137901-2011-09-23_4431.jpg

Tog 876 krysser for siste gang tog 801 på denne måten. Neste gang det skjer er rollene byttet om hva gjelder kjøreretning. Pukkvognene til venstre er fire av de seks som ble kjørt til Tønsberg på tirsdag 20. september, de to andre står på sporet bortenfor.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137902-2011-09-23_4435.jpg

Tog 801 forlater stasjonen med kurs for Larvik, hvor det er buss videre.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137903-2011-09-23_4438.jpg

Så gis det avgang for tog 876 for siste gang i den retningen. Neste gang det gis avgang befinner loket seg der fotografen står.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137904-2011-09-23_4441.jpg

Tog 876 på øvre linje etter opphold i Tønsberg, med kurs for Drammen og Oslo. Mandag 7. november vil tog 876 komme i motsatt retning på dette stedet, og vil etter stasjonsoppholdet i Tønsberg fortsette inn i Jarlsbergtunnelen på sin ferd mot Drammen og Oslo.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137905-2011-09-23_4443.jpg

Tog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene.
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137906-2011-09-23_4447.jpg

Fortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik.
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Sånn. Det var første del av siste dag.

Mvh
Hans Morten
Med slitasjemerker på utløserfingeren

  Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011 -imponerende Kurt E. Håland 27. sep. 2011 kl.1803 #104893 (#104708) Vist 628 ganger Lik innlegget
 

Dette var virkelig en eksemplarisk og energisk dokumentasjon, med utmerket regi. Og deltakelse på siste reis til og med - beundringsverdig!
Om du lar den slitasjemerkede utløserfingeren få hvile i 6 ukers tid tviler jeg sterkt på, så da kan forumistene kanskje glede seg til litt byggtekniske deltakelse før vi igjen får gleden av å se togets gjeninntreden?
Takk så langt i alle fall.

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Lars Gjertsen 27. sep. 2011 kl.2002 #104900 (#104708) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

"Ta bildet av det i dag - imorgen er det borte". Driftsmønsteret slik det var er meget godt dokumentert. Takk for en møysommelig utført jobb.

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 28. sep. 2011 kl.0003 #104926 (#104900) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Takk skal dere ha for tilbakemeldingene.

Og all den tid jeg ikke registrerer noen direkte storm av protester, går jeg ut fra at man klarer å forholde seg til den i og for seg omfattende bildemengden. Nå har jeg nettopp postet del to av bildene fra fredag 23. september, etter hvert vil de resterende komme.

Deretter er det vel på sin plass å presentere en oppdatering av anleggsarbeidet både før og etter bruddet.

Mvh
Hans Morten
Med en masse ubehandlede bilder i en lang rekke mapper

      Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Per Frode Hove 1. okt. 2011 kl.1157 #105254 (#104926) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

Hei! Takk for fyldig informasjon. Har likevel et par spørsmål: 1. Mener å ha hørt at man på ny har vurdert en såkalt "nordre tilsving" fra "Jarlsberg Point" i forbindelse med denne mleggingen. Er jeg helt ute i bærskogen? 2. Planovergangen rett sør for Tønsberg st. Blir ikke den borte nå? Har du bilder derfra?

        Tønsberg st. Jan-Inge Hansen 1. okt. 2011 kl.1506* #105277 (#105254) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

1. Det som var planlagt, var å beholde den direkte forbindelsen fra Sem og inn til Tbg st. D.v.s. dagens løsning derfra.
2. Pl.o. rett sør for stasjonsområdet blir neppe borte før stasjon senkes en gang i fjern framtid.

        Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.2043 #105388 (#105254) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Hyggelig at du finner innholdet i denne tråden som informativt og utfyllende.

Jan-Inge Hansen har forsåvidt svart på dine spørsmål allerede, men jeg kan vel fylle på med litt mer informasjon.

1) Det er ikke en "nordre tilsving", men en søndre tilsving". Den vil, som Jan-Inge skriver, følge det som har blitt benevnt nedre spor, hvilket altså har vært forbindelsen fra Tønsberg og videre sørover. Så langt jeg vet vil ikke den bli gjort klar nå, men da jeg reiste hjem fredag ettermiddag var man godt i gang med å traue ut der denne tilsvingen vil grene av inngangen til Jarlsbergtunnelen.

2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert.

Mvh
Hans Morten
Opptatt av både tidligere, nåværende og kommende jernbaner

          Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger H. Lindholm 2. okt. 2011 kl.2223* #105396 (#105388) Vist 513 ganger Lik innlegget
 

"2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert."

Noe "godt" bilde har ikke jeg heller av denne planovergangen, men her er i alle fall et bilde fra 1976. Om omgivelsene og plasseringen av selve planovergangen ikke vises så godt, så oppveies det forhåpentligvis av at materiellet vi ser muligens ikke er helt uinteressant for enkelte.

På bortsiden av overgangen er det et spesielt rekkverk på hver side. Om jeg ikke husker aldeles feil var dette for trappene til en personundergang, slik at gående ikke behøvde vente dersom bommene var nede i lengre tid, noe de jo kunne være fra tid til annen hvis det var mye skifting. Slike løsninger har det jo ikke vært særlig mange steder i Norge, i en del andre land har det vært ganske vanlig, men da gjerne som gangbru ved siden av overgangen.
Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?

En annen ting som (så vidt) kan sees i bildet er at det dengang lå en kryssveksel rett ved overgangen og at det grenet ut et spor til høyre rett bortenfor planovergangen. Dette sporet gikk ned til havna ved Stensarmen, rett øst for kanalbrua.

forstørrt138326-S02179-900-c.jpg

Tønsberg
20. juli 1976
foto: H. Lindholm
            Undergang Jan-Inge Hansen 2. okt. 2011 kl.2214 #105398 (#105396) Vist 525 ganger Lik innlegget
 

"Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?"
Nei.

              Undergang Jan Erik 3. okt. 2011 kl.0001 #105406 (#105398) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Denne undergangen som lå ved planovergangen i Tøsnberg er blitt fylt igjen og dermed blitt borte ved utvidelsen av Jernbanegaten som går forbi Farmandstredet kjøpesenter, mens rekkverket fortsatt stå der.
Jan Erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.99 sek
I dag 10296 treff på forum10, og 72588697 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.