Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 1 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.2341 #104708 (#104606) Vist 718 ganger
Lik innlegget |
| Siste dag med trafikk på den 130 år gamle strekningen forbi Tomsbakken og Barkåker og deler av den 96 år gamle sløyfen i Tønsberg. Klokken 22.20 ble Vestfoldbanen brutt, og i løpet av litt over et halvt døgn skjedde det voldsomme endringer i både Kjellelia og på Barkåker. Men det får jeg komme tilbake til i en annen tråd. Nå får vi fortsette med toggangen denne siste dagen, og vi starter med morgenstund i Sandefjord og en togreise til Tønsberg.
Morgenstemning. Og tog 876 har fått grønt i utkjør i retning Stokke. Sandefjord23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Helt i rute kommer tog 876 inn på stasjonen. Neste gang er om drøyt seks uker. I mellomtiden er det buss som gjelder. Sandefjord23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Bro over Rv 308, Jarlsberglinna. Kjelle (bro)23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Utkjørsignalet retning Sem og videre sørover. Når det igjen blir mulig å kjøre tog fra Tønsberg, vil dette signalet gjelde tog med kurs for Drammen og Oslo. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tog 876 krysser for siste gang tog 801 på denne måten. Neste gang det skjer er rollene byttet om hva gjelder kjøreretning. Pukkvognene til venstre er fire av de seks som ble kjørt til Tønsberg på tirsdag 20. september, de to andre står på sporet bortenfor. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tog 801 forlater stasjonen med kurs for Larvik, hvor det er buss videre. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Så gis det avgang for tog 876 for siste gang i den retningen. Neste gang det gis avgang befinner loket seg der fotografen står. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tog 876 på øvre linje etter opphold i Tønsberg, med kurs for Drammen og Oslo. Mandag 7. november vil tog 876 komme i motsatt retning på dette stedet, og vil etter stasjonsoppholdet i Tønsberg fortsette inn i Jarlsbergtunnelen på sin ferd mot Drammen og Oslo. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene. Tomsbakken–Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik. Tomsbakken–Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Sånn. Det var første del av siste dag. Mvh Hans Morten Med slitasjemerker på utløserfingeren |
|
Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011 -imponerende Kurt E. Håland 27. sep. 2011 kl.1803 #104893 (#104708) Vist 628 ganger
Lik innlegget |
| Dette var virkelig en eksemplarisk og energisk dokumentasjon, med utmerket regi. Og deltakelse på siste reis til og med - beundringsverdig! Om du lar den slitasjemerkede utløserfingeren få hvile i 6 ukers tid tviler jeg sterkt på, så da kan forumistene kanskje glede seg til litt byggtekniske deltakelse før vi igjen får gleden av å se togets gjeninntreden? Takk så langt i alle fall. |
|
Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Lars Gjertsen 27. sep. 2011 kl.2002 #104900 (#104708) Vist 629 ganger
Lik innlegget |
| "Ta bildet av det i dag - imorgen er det borte". Driftsmønsteret slik det var er meget godt dokumentert. Takk for en møysommelig utført jobb. |
|
Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 28. sep. 2011 kl.0003 #104926 (#104900) Vist 612 ganger
Lik innlegget |
| Takk skal dere ha for tilbakemeldingene. Og all den tid jeg ikke registrerer noen direkte storm av protester, går jeg ut fra at man klarer å forholde seg til den i og for seg omfattende bildemengden. Nå har jeg nettopp postet del to av bildene fra fredag 23. september, etter hvert vil de resterende komme. Deretter er det vel på sin plass å presentere en oppdatering av anleggsarbeidet både før og etter bruddet. Mvh Hans Morten Med en masse ubehandlede bilder i en lang rekke mapper |
|
Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Per Frode Hove 1. okt. 2011 kl.1157 #105254 (#104926) Vist 517 ganger
Lik innlegget |
| Hei! Takk for fyldig informasjon. Har likevel et par spørsmål:
1. Mener å ha hørt at man på ny har vurdert en såkalt "nordre tilsving" fra "Jarlsberg Point" i forbindelse med denne mleggingen. Er jeg helt ute i bærskogen?
2. Planovergangen rett sør for Tønsberg st. Blir ikke den borte nå? Har du bilder derfra? |
|
Tønsberg st. Jan-Inge Hansen 1. okt. 2011 kl.1506* #105277 (#105254) Vist 527 ganger
Lik innlegget |
| 1. Det som var planlagt, var å beholde den direkte forbindelsen fra Sem og inn til Tbg st. D.v.s. dagens løsning derfra. 2. Pl.o. rett sør for stasjonsområdet blir neppe borte før stasjon senkes en gang i fjern framtid. |
|
Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.2043 #105388 (#105254) Vist 509 ganger
Lik innlegget |
| Hyggelig at du finner innholdet i denne tråden som informativt og utfyllende. Jan-Inge Hansen har forsåvidt svart på dine spørsmål allerede, men jeg kan vel fylle på med litt mer informasjon. 1) Det er ikke en "nordre tilsving", men en søndre tilsving". Den vil, som Jan-Inge skriver, følge det som har blitt benevnt nedre spor, hvilket altså har vært forbindelsen fra Tønsberg og videre sørover. Så langt jeg vet vil ikke den bli gjort klar nå, men da jeg reiste hjem fredag ettermiddag var man godt i gang med å traue ut der denne tilsvingen vil grene av inngangen til Jarlsbergtunnelen. 2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert. Mvh Hans Morten Opptatt av både tidligere, nåværende og kommende jernbaner |
|
Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger H. Lindholm 2. okt. 2011 kl.2223* #105396 (#105388) Vist 513 ganger
Lik innlegget |
| "2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert." Noe "godt" bilde har ikke jeg heller av denne planovergangen, men her er i alle fall et bilde fra 1976. Om omgivelsene og plasseringen av selve planovergangen ikke vises så godt, så oppveies det forhåpentligvis av at materiellet vi ser muligens ikke er helt uinteressant for enkelte. På bortsiden av overgangen er det et spesielt rekkverk på hver side. Om jeg ikke husker aldeles feil var dette for trappene til en personundergang, slik at gående ikke behøvde vente dersom bommene var nede i lengre tid, noe de jo kunne være fra tid til annen hvis det var mye skifting. Slike løsninger har det jo ikke vært særlig mange steder i Norge, i en del andre land har det vært ganske vanlig, men da gjerne som gangbru ved siden av overgangen. Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det? En annen ting som (så vidt) kan sees i bildet er at det dengang lå en kryssveksel rett ved overgangen og at det grenet ut et spor til høyre rett bortenfor planovergangen. Dette sporet gikk ned til havna ved Stensarmen, rett øst for kanalbrua.
Tønsberg 20. juli 1976 foto: H. Lindholm |
|
Undergang Jan-Inge Hansen 2. okt. 2011 kl.2214 #105398 (#105396) Vist 525 ganger
Lik innlegget |
| "Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?" Nei. |
|
Undergang Jan Erik 3. okt. 2011 kl.0001 #105406 (#105398) Vist 519 ganger
Lik innlegget |
| Denne undergangen som lå ved planovergangen i Tøsnberg er blitt fylt igjen og dermed blitt borte ved utvidelsen av Jernbanegaten som går forbi Farmandstredet kjøpesenter, mens rekkverket fortsatt stå der. Jan Erik |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |