Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Lars Gjertsen 27. sep. 2011 kl.2002 #104900 (#104708) Vist 628 ganger Lik innlegget
 

"Ta bildet av det i dag - imorgen er det borte". Driftsmønsteret slik det var er meget godt dokumentert. Takk for en møysommelig utført jobb.

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 28. sep. 2011 kl.0003 #104926 (#104900) Vist 611 ganger Lik innlegget
 

Takk skal dere ha for tilbakemeldingene.

Og all den tid jeg ikke registrerer noen direkte storm av protester, går jeg ut fra at man klarer å forholde seg til den i og for seg omfattende bildemengden. Nå har jeg nettopp postet del to av bildene fra fredag 23. september, etter hvert vil de resterende komme.

Deretter er det vel på sin plass å presentere en oppdatering av anleggsarbeidet både før og etter bruddet.

Mvh
Hans Morten
Med en masse ubehandlede bilder i en lang rekke mapper

      Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Per Frode Hove 1. okt. 2011 kl.1157 #105254 (#104926) Vist 513 ganger Lik innlegget
 

Hei! Takk for fyldig informasjon. Har likevel et par spørsmål: 1. Mener å ha hørt at man på ny har vurdert en såkalt "nordre tilsving" fra "Jarlsberg Point" i forbindelse med denne mleggingen. Er jeg helt ute i bærskogen? 2. Planovergangen rett sør for Tønsberg st. Blir ikke den borte nå? Har du bilder derfra?

        Tønsberg st. Jan-Inge Hansen 1. okt. 2011 kl.1506* #105277 (#105254) Vist 524 ganger Lik innlegget
 

1. Det som var planlagt, var å beholde den direkte forbindelsen fra Sem og inn til Tbg st. D.v.s. dagens løsning derfra.
2. Pl.o. rett sør for stasjonsområdet blir neppe borte før stasjon senkes en gang i fjern framtid.

        Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.2043 #105388 (#105254) Vist 505 ganger Lik innlegget
 

Hyggelig at du finner innholdet i denne tråden som informativt og utfyllende.

Jan-Inge Hansen har forsåvidt svart på dine spørsmål allerede, men jeg kan vel fylle på med litt mer informasjon.

1) Det er ikke en "nordre tilsving", men en søndre tilsving". Den vil, som Jan-Inge skriver, følge det som har blitt benevnt nedre spor, hvilket altså har vært forbindelsen fra Tønsberg og videre sørover. Så langt jeg vet vil ikke den bli gjort klar nå, men da jeg reiste hjem fredag ettermiddag var man godt i gang med å traue ut der denne tilsvingen vil grene av inngangen til Jarlsbergtunnelen.

2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert.

Mvh
Hans Morten
Opptatt av både tidligere, nåværende og kommende jernbaner

          Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger H. Lindholm 2. okt. 2011 kl.2223* #105396 (#105388) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

"2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert."

Noe "godt" bilde har ikke jeg heller av denne planovergangen, men her er i alle fall et bilde fra 1976. Om omgivelsene og plasseringen av selve planovergangen ikke vises så godt, så oppveies det forhåpentligvis av at materiellet vi ser muligens ikke er helt uinteressant for enkelte.

På bortsiden av overgangen er det et spesielt rekkverk på hver side. Om jeg ikke husker aldeles feil var dette for trappene til en personundergang, slik at gående ikke behøvde vente dersom bommene var nede i lengre tid, noe de jo kunne være fra tid til annen hvis det var mye skifting. Slike løsninger har det jo ikke vært særlig mange steder i Norge, i en del andre land har det vært ganske vanlig, men da gjerne som gangbru ved siden av overgangen.
Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?

En annen ting som (så vidt) kan sees i bildet er at det dengang lå en kryssveksel rett ved overgangen og at det grenet ut et spor til høyre rett bortenfor planovergangen. Dette sporet gikk ned til havna ved Stensarmen, rett øst for kanalbrua.

forstørrt138326-S02179-900-c.jpg

Tønsberg
20. juli 1976
foto: H. Lindholm
            Undergang Jan-Inge Hansen 2. okt. 2011 kl.2214 #105398 (#105396) Vist 522 ganger Lik innlegget
 

"Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?"
Nei.

              Undergang Jan Erik 3. okt. 2011 kl.0001 #105406 (#105398) Vist 515 ganger Lik innlegget
 

Denne undergangen som lå ved planovergangen i Tøsnberg er blitt fylt igjen og dermed blitt borte ved utvidelsen av Jernbanegaten som går forbi Farmandstredet kjøpesenter, mens rekkverket fortsatt stå der.
Jan Erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 907 treff på forum10, og 72579308 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.