Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 2 Hans Morten Tamnes 27. sep. 2011 kl.2348 #104924 (#104606) Vist 598 ganger Lik innlegget
 

Så fortsetter vi, dog noe forsinket (...), på siste dag med togtrafikk på den delen av Vestfoldbanen som nå erstattes av nytt og moderne dobbeltspor. I dette innlegget skal vi ta for oss dagens første (og siste første) innsatstog, samt en kryssing på Barkåker. Riktignok ikke slik den skal være i henhold til ruteboken, men ikke mindre god av den grunn. For ikke å si langt bedre!

Men da er det avgang, ta plass og fokusér på skjermen foran deg!

forstørrt138041-2011-09-23_4449.jpg

Tog 871 dukker frem fra svingen der oppe på øvre spor. Nedre spor har gjemt seg bak kvisten som ligger langs gjerdet.
Tog nr. 871
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138042-2011-09-23_4453.jpg

Stasjonsoppholdet i Tønsberg er unnagjort, nå er det Stokke og kryssing som er neste på programmet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138044-2011-09-23_4455.jpg

Straks blir toget borte rundt svingen. Og mens tog 871 finner veien til Stokke, og toget det skal krysse der finner veien tilbake til Tønsberg og videre, skal vi ta bil og ben fatt og foreta en taktisk forflytning.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138046-2011-09-23_4461.jpg

En kjøretur langs Jarlsberglinna og spasertur på skjært åker fanger vi tog 826 idet det passerer planovergangen. Antallet ganger biler vil bli heftet på den overgangen reduseres etter som dagen skrider videre, for så til slutt å opphøre litt før halv elleve på kvelden.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138048-2011-09-23_4465.jpg

Med tog 826 nærmere åpenbarer et nytt syn seg - til venstre er tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Og like utenfor bildets venstre kant vil toget passere det som skal avløse den strekningen det kjører på her.
Tog nr. 826
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138049-2011-09-23_4469.jpg

Barkåker er jo ikke så altfor langt unna, så handlingsrommet når det gjelder å finne en ny fotoplass er litt begrenset. Men litt ytterligere labbing i halmstubben gjør det mulig å fange tog 819 idet det passerer det nye sporet.
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138052-2011-09-23_4475.jpg

Jordene i Vestfold er ikke så flate som en skulle ønske, så vi får finne oss i at det kan se ut som tog 819 har huket seg ned der det passerer planovergangen. Ytterligere ett tog som kan strykes fra listen over passerende tog på Tomsbakken planovergang. Fra 1881 til 1915, da sløyfen i Tønsberg kom, fortsatte sporet rett frem etter overgangen på Tomsbakken og gikk rett ned til Jarlsberg Points vest for Tønsberg stasjon. (Jernbanemessig vil jeg velge å omtale det som sør for Tønsberg.)
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138054-2011-09-23_4479.jpg

Innsatstog to av i alt tre dukker frem der det krysser det nye sporet. (I og for seg ville det kunne fungert utmerket med sporkryss mellom ny og gammel bane både her og ved Tomsbakken all den tid det krysses i samme høyde, men av en eller annen grunn har jeg ikke møtt særlig forståelse for en slik tanke ...) Og innsatstoget vi ser er tog 873.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138056-2011-09-23_4481.jpg

I kurven før det retter seg ut mot Tomsbakken kommer tog 873 feiende forbi skjærte kornåkre.
Tog nr. 873
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138059-2011-09-23_4483.jpg

Vestfold - og Sør-Norge - har vært gjennomvått denne sensommeren og tidlige høsten. Mens tog 873 nærmer seg Tønsberg, er den lokale bondestanden opptatt med høstonn i bakgrunnen. Bare for å ha nevnt det - det hvite som vises er ikke snø ...
Tog nr. 873
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138061-2011-09-23_4484.jpg

Det nye sporet krysses. Fortsatt tog 873.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138063-2011-09-23_4491.jpg

Tog 873 har kommet frem til planovergangen på Tomsbakken. Og i bakgrunnen troner Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet. Det har vært der noe lenger enn jernbanen ...
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så var det tid for kryssing på Barkåker igjen. En kryssing jeg hadde bestemt meg for å skulle få med meg. Mens jeg ventet på tog 873 hadde jeg ringt til Txp i Sandefjord og spurt om han kunne kontakte togleder og/eller føreren i tog 821 med spørsmål om han kunne la vær å trekke så langt frem. Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på det, så mens jeg sto på den nye fotgjengerbroen på Barkåker og så og hørte at klokken gikk, ble jeg mer og mer mismodig. Skulle det også denne siste gangen ende uten kryssing? At mismotet nådde en topp da bommene begynte å gå uten at det var mulig så snurten av noe tog 821, er hevet over enhver tvil. Mismotet holdt seg på topp (eller var det bunn ...?) helt til jeg skjønte grunnen til at toget sørfra kom så sakte. Det var ikke saktekjøring, tog 828 skulle inn i avvik!

Altså ble det kryssing, som vi ser her:

forstørrt138064-2011-09-23_4504.jpg

Tog 828 triller sakte inn i spor 2, det skal krysses. Planovergangen fungerer helt etter boken, men har egentlig ingen hensikt. Noen har plassert noen griser på en ganske bestemt måte. Nå er det broen i bakgrunnen som gjelder, Statens Vegvesen har fått en ny og fin vei med bro "i gave" av Jernbaneverket.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138065-2011-09-23_4512.jpg

Med tog 828 plassert lengst nord i spor 2, er det klart inn og gjennom for tog 821 som kommer frem rundt svingen oppe ved Skotte. Eller Vestfoldbanens km 107. Neste gang disse togene viser seg like langt sør på Vestfoldbanen, vil det være på sporet til venstre i bildet.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138066-2011-09-23_4513.jpg

Tog 821 i spor krysser tog 828 i spor 2. Til høyre den tidligere stasjonsbygningen og pakkhuset på Barkåker som rundt 1990 ble solgt til et lokalt snekkerfirma og flyttet seks meter bort fra sporet..
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138067-2011-09-23_4516.jpg

Tog 821 nøler ikke på sin ferd gjennom stasjonsområdet, selv om det er for siste gang.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138069-2011-09-23_4518.jpg

Tog 821 har snart passert planovergangen, om fem-seks minutter er det Tønsberg neste, plattform på venstre side. Neste gang vil høyttalerstemmen bekjentgjøre at Neste er Tønsberg, plattform på høyre side. Next stop is Tønsberg, platform on the right side.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138070-2011-09-23_4520.jpg

Det var siste vogn i tog 821. Den som eventuelt sto der og filmet eller tok bilder, vil ha verdifull historisk dokumentasjon å vise til andre.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138072-2011-09-23_4524.jpg

Tog 828 har tatt sats og forsvinner straks rundt kurven ved Vestfoldbanens km 107. Når bruddet tas kl. 22.20 vil toget befinne seg like nord for Kvam og ha rundt tre kvarter igjen av reisen før endestasjon Dombås.
Adal–Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Sånn. Da er altså klokken litt over fem. Og jeg har ett tog igjen på listen min. Pluss hjemreisen.

Men det får bli senere. Samt at jeg må tenke nøye gjennom hvordan jeg skal presentere de aller siste bildene fra denne dagen. Men for den som er tålmodig vil det komme til å vise seg på en skjerm nær en før en vet ordet av det.

Takk for utholdenheten så langt.

Mvh
Hans Morten
Med velbrukt kamera

  Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 2 Kurt E. Håland 28. sep. 2011 kl.0102 #104928 (#104924) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Aldeles fortreffelig, Hans Morten.
Du løfter det hele til et svært så gjennomtenkt nivå.
Men samtidig avslører nok en del av sproget en klar historisk tilstedeværelse over tid i det vestfoldske - et tidligere sterk service/salgsfokus på bønder og på skjært åker , for å sitere deg kort.
Ser frem til fortsettelsen...All the best, Kurt.

  Bra dokumentert! Moderator 28. sep. 2011 kl.1115 #104978 (#104924) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

Som vanlig flott dokumentasjon av viktige begivenheter i norsk jernbanestell.

Men nettopp fordi dette er dokumentasjon og først og fremst det, har jeg flyttet tråden til Plattformen, i tråd med bruksområdene for de ulike rommene her. Dermed ikke sagt noe om bildenes kunstneriske kvalitet, men ut fra at det er hendelsene som er i fokus og tematisert.

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Tom Vidar Pedersen 1. okt. 2011 kl.0812 #105236 (#104924) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Takk for en meget flott reportasje, utrolig viktig å dokumentere hvordan det var før med hensyn til infrastruktur m.m.
Mvh Tom Vidar (som fortsatt savner hytta på Sakrisvollen)

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Åge Lybekbråten 1. okt. 2011 kl.0956 #105242 (#105236) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Jeg må henge meg på takksigelsene her. Slik dokumentasjon av det som blir borte er veldig viktig, bra utført jobb.

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.1749 #105371 (#105236) Vist 468 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha for din tilbakemelding!

Nå har det seg slik at i går morges forlot vi tåkehavet og kjempet oss gjennom det helt til vi forlot Mjøsa like nord for Espa. Da kom solen og høstfargene for fullt! Og hvilket vær vi hadde! For ikke å snakke om temperaturen. Da vi ankom Røros på ettermiddagen, viste gradestokken rundt 20 varmegrader. Og det var 1. oktober!

Ettersom det var sent på ettermiddagen før vi kom opp til Aursunden, var solen i ferd med å gå ned. En liten lufting av kameraet ikke så lenge etter at vi hadde passert Løkfloen og Molingbrua ga dette motivet:

forstørrt138296-2011-10-01_5374.jpg

Sakrisvollen sett fra vest, solen er i ferd med å gå ned. Men temperaturen var det ikke noe å si på. Ikke været heller.
1. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så får jeg håpe at abstinensen ikke tar helt uante høyder. Skulle den gjøre det, er det ingen grunn til fortvilelse. Blant annet kan kanskje denne eiendommen på Evavollen være en mulig løsning.

Mvh
Hans Morten
I nabolaget

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.70 sek
I dag 7779 treff på forum10, og 72586180 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.