Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 4 - en siste reis Hans Morten Tamnes 29. sep. 2011 kl.2321 #105143 (#104606) Vist 536 ganger Lik innlegget
 

Da står hjemreisen for tur. Med tog for siste gang på litt over seks uker. Og aller siste gang - for min del - at hjemreisen skjer i den retningen den nå skal skje. Neste gang jeg skal toget fra Tønsberg og sørover, vil toget forlate stasjonen slik som det denne dagen gjør det når det skal nordover.

Vanskelig? Egentlig ikke, og forhåpentligvis mindre så når du har kommet deg gjennom dette innlegget. Og om det ikke hjelper, kan jeg jo minne om det håndtegnede kartet du finner i denne trådens toppinnlegg.

Men nå må det konsentrasjon til, nå kommer toget inn på stasjonen. Følg med:

forstørrt138159-2011-09-23_4553.jpg

Tog 823 med dobbelt opp av 70-sett kommer inn i spor 1 på Tønsberg stasjon. I spor 5 står to av de seks pukkvognene som kom fra Hamar tre dager tidligere. Og på mellomplattformen en fotograf til.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138160-2011-09-23_4555.jpg

Toget kommer trillende mot fotografen. I bakgrunnen til høyre stasjonsbygningen som ble reist da sløyfen i Tønsberg var ferdig i 1915, altså for 96 år siden.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Som så ofte tar munnen min også denne kvelden innersvingen på meg, så før jeg egentlig helt forstår hva som skjer har jeg banket på døren til lokfører. Han åpner, jeg forteller at jeg de siste dagene har brukt litt tid på å fotfølge togene både sent og tidlig, og at jeg gjerne kunne tenke meg å forevige den siste reisen fra førerplass. Med beklagelser om at ruten ikke er av det reneste slaget, blir jeg ønsket velkommen inn.

Og da er vel ikke stor annet å si enn at nå er det avgang, ta plass og lukk dørene. God tur!

forstørrt138161-2011-09-23_4558.jpg

Der fremme lyser det to grønne, og en dverg har gått opp i giv akt. Da bærer det i vei. (Sånn litt oppe i det hele og stundens alvor og alt det der, tar jeg allikevel sjansen på å peke på at til venstre i bildet kan traktorstallen skimtes. Til høyre for stallen står en Mercedes Unimog, klar til innsats på anlegget, foran den ligger svingskiven i Tønsberg.)
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138162-2011-09-23_4559.jpg

Dverg i giv akt og to grønne, det betyr jo kort og godt at det er klart for tog. Rett frem ser vi hullet i fjellet, også kalt Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138163-2011-09-23_4562.jpg

Straks ute på fjernstyrt strekning. Jernbaneverkets anleggskontorer ligger til høyre, rett foran oss - senk blikket litt! - ligger broen over Eckersbergsgate. Noen dager senere lå den ikke der mer, 9. oktober vil det ligge to nye broer der.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138164-2011-09-23_4564.jpg

Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138165-2011-09-23_4566.jpg

Så har vi tatt fatt på den første kurven på nedre spor. Det er skiltet opp til 70 km/t, 5 km/t i plusshastighet for lettbygd materiell. Uansett, takk til føreren som valgte å ikke følge skiltet hastighet før vi var ute på Semslinna ...
Jarlsberg tunnel (tnl.)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138166-2011-09-23_4570.jpg

Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138167-2011-09-23_4574.jpg

Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138168-2011-09-23_4579.jpg

På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138169-2011-09-23_4580.jpg

Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138170-2011-09-23_4582.jpg

På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138171-2011-09-23_4585.jpg

Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Vel hjemme i Sandefjord runder vi av dagen med denne kryssingen:

forstørrt138172-2011-09-23_4590.jpg

Vel fremme i Sandefjord er det rutemessig kryssing med tog 832, denne dagen satt opp med uvanlig materiell ved at det består av det som kom i tog 821. Og uten at så mange reflekterer over det der de triller sine kofferter og bærer sine sekker og bager.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er på tide for meg å si takk for følget denne uken, neste gang vil veldig mye har endret seg utrolig mye.

Mvh
Hans Morten
Månedskortreisende

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over H. Lindholm 29. sep. 2011 kl.2329 #105146 (#105143) Vist 530 ganger Lik innlegget
 

- og dett var dett. Vi takker for en inngående dokumentasjon av det som har vært. Og vi vil vel ikke bli veldig forundret om det kommer litt om det som skal skje i de nærmeste ukene?

Når det gjelder fremtiden bør jo Hr. Dokumentatoren glede seg til at han om noen uker kan reise i riktig himmelretning når han skal ta toget hjem fra Tønsberg.....

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Trygve Kåsa 1. okt. 2011 kl.1132 #105249 (#105143) Vist 478 ganger Lik innlegget
 

Helt i toppetasjen av tråden kveder eieren:
I dagene før bruddet forsøkte jeg etter beste evne å fange togene på den gamle strekningen..

Du har definitivt gode evner, og som blant annet er godt hengslet for denne type reportasjer.
Takk for strøkent utført smiler

Trygve,
som ikke kan klandre trådføreren for det flate landskapet

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.1759 #105372 (#105249) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

Hjertelig takk for alle trivelige tilbakemeldinger, det er godt å få bekreftet at det er mulig å presentere forholdsvis omfattende serier.

Nå har jeg vel egentlig sagt takk for meg i denne tråden, men etter å ha tenkt litt og snakket litt med meg selv (!), har jeg (vi) kommet til at det nok er på plass med et innlegg til i denne tråden. Dagen etter at siste toget hadde passert, var det på alle måter en sterkt fremtredende dagen derpå. Og jeg tror, ved nærmere ettertanke, at den dagen fortjener sin plass i denne tråden, på den måten er det lettere å se en sammenheng.

Og ja, jeg har mer på lager. Det vil nok etter hvert komme noen serier om anleggsarbeidet før bruddet, for ikke å snakke om etter bruddet. I uken som har gått har jeg vært ute og trasket i anleggsområdet i Kjellelia så godt som hver dag frem til fredag. Høstferien gjør at jeg får et svart hull, men det får jeg bare leve med.

Men bare for å ha gjort det klart: Jeg hadde dere i tankene, så jeg har ikke latt være å stille spørsmål om ikke det kunne la seg gjøre å la arbeidet ligge de dagene jeg er bortreist. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke gehør for det spørsmålet ... Men jeg trøster meg med at før eller siden vil nok en voksen kunne forklare meg hvorfor.

Mvh
Hans Morten
Med hardtarbeidende minnebrikke

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.71 sek
I dag 16302 treff på forum10, og 72594703 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.