| Da står hjemreisen for tur. Med tog for siste gang på litt over seks uker. Og aller siste gang - for min del - at hjemreisen skjer i den retningen den nå skal skje. Neste gang jeg skal toget fra Tønsberg og sørover, vil toget forlate stasjonen slik som det denne dagen gjør det når det skal nordover. Vanskelig? Egentlig ikke, og forhåpentligvis mindre så når du har kommet deg gjennom dette innlegget. Og om det ikke hjelper, kan jeg jo minne om det håndtegnede kartet du finner i denne trådens toppinnlegg. Men nå må det konsentrasjon til, nå kommer toget inn på stasjonen. Følg med:
Tog 823 med dobbelt opp av 70-sett kommer inn i spor 1 på Tønsberg stasjon. I spor 5 står to av de seks pukkvognene som kom fra Hamar tre dager tidligere. Og på mellomplattformen en fotograf til. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Toget kommer trillende mot fotografen. I bakgrunnen til høyre stasjonsbygningen som ble reist da sløyfen i Tønsberg var ferdig i 1915, altså for 96 år siden. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Som så ofte tar munnen min også denne kvelden innersvingen på meg, så før jeg egentlig helt forstår hva som skjer har jeg banket på døren til lokfører. Han åpner, jeg forteller at jeg de siste dagene har brukt litt tid på å fotfølge togene både sent og tidlig, og at jeg gjerne kunne tenke meg å forevige den siste reisen fra førerplass. Med beklagelser om at ruten ikke er av det reneste slaget, blir jeg ønsket velkommen inn. Og da er vel ikke stor annet å si enn at nå er det avgang, ta plass og lukk dørene. God tur!
Der fremme lyser det to grønne, og en dverg har gått opp i giv akt. Da bærer det i vei. (Sånn litt oppe i det hele og stundens alvor og alt det der, tar jeg allikevel sjansen på å peke på at til venstre i bildet kan traktorstallen skimtes. Til høyre for stallen står en Mercedes Unimog, klar til innsats på anlegget, foran den ligger svingskiven i Tønsberg.) Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Dverg i giv akt og to grønne, det betyr jo kort og godt at det er klart for tog. Rett frem ser vi hullet i fjellet, også kalt Jarlsbergtunnelen. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Straks ute på fjernstyrt strekning. Jernbaneverkets anleggskontorer ligger til høyre, rett foran oss - senk blikket litt! - ligger broen over Eckersbergsgate. Noen dager senere lå den ikke der mer, 9. oktober vil det ligge to nye broer der. Tønsberg23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Så har vi tatt fatt på den første kurven på nedre spor. Det er skiltet opp til 70 km/t, 5 km/t i plusshastighet for lettbygd materiell. Uansett, takk til føreren som valgte å ikke følge skiltet hastighet før vi var ute på Semslinna ... Jarlsberg tunnel (tnl.)23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ... Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom. Tønsberg–Jarlsberg Points23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Vel hjemme i Sandefjord runder vi av dagen med denne kryssingen:
Vel fremme i Sandefjord er det rutemessig kryssing med tog 832, denne dagen satt opp med uvanlig materiell ved at det består av det som kom i tog 821. Og uten at så mange reflekterer over det der de triller sine kofferter og bærer sine sekker og bager. Sandefjord23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Da er på tide for meg å si takk for følget denne uken, neste gang vil veldig mye har endret seg utrolig mye. Mvh Hans Morten Månedskortreisende |