Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger H. Lindholm 2. okt. 2011 kl.2223* #105396 (#105388) Vist 515 ganger Lik innlegget
 

"2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert."

Noe "godt" bilde har ikke jeg heller av denne planovergangen, men her er i alle fall et bilde fra 1976. Om omgivelsene og plasseringen av selve planovergangen ikke vises så godt, så oppveies det forhåpentligvis av at materiellet vi ser muligens ikke er helt uinteressant for enkelte.

På bortsiden av overgangen er det et spesielt rekkverk på hver side. Om jeg ikke husker aldeles feil var dette for trappene til en personundergang, slik at gående ikke behøvde vente dersom bommene var nede i lengre tid, noe de jo kunne være fra tid til annen hvis det var mye skifting. Slike løsninger har det jo ikke vært særlig mange steder i Norge, i en del andre land har det vært ganske vanlig, men da gjerne som gangbru ved siden av overgangen.
Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?

En annen ting som (så vidt) kan sees i bildet er at det dengang lå en kryssveksel rett ved overgangen og at det grenet ut et spor til høyre rett bortenfor planovergangen. Dette sporet gikk ned til havna ved Stensarmen, rett øst for kanalbrua.

forstørrt138326-S02179-900-c.jpg

Tønsberg
20. juli 1976
foto: H. Lindholm
            Undergang Jan-Inge Hansen 2. okt. 2011 kl.2214 #105398 (#105396) Vist 526 ganger Lik innlegget
 

"Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?"
Nei.

              Undergang Jan Erik 3. okt. 2011 kl.0001 #105406 (#105398) Vist 520 ganger Lik innlegget
 

Denne undergangen som lå ved planovergangen i Tøsnberg er blitt fylt igjen og dermed blitt borte ved utvidelsen av Jernbanegaten som går forbi Farmandstredet kjøpesenter, mens rekkverket fortsatt stå der.
Jan Erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.98 sek
I dag 11328 treff på forum10, og 72589729 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.