Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 1 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.1900 #105647 (#104606) Vist 407 ganger Lik innlegget
 

Lørdag 24. september. Det første bildet som presenteres fra Tønsberg i dette innlegget er tatt tett oppunder 14 timer og 50 minutter etter at bruddet var et faktum, og det er ikke lett å se sporet etter toget. Seksukers-bruddet har så vidt startet, og en utfordrende periode med buss for tog venter Vestfoldbanens reisende.

Men nå lar vi de utfordringene ligge og konsentrerer oss om hva som hadde skjedd i løpet av de første timene. Og for eventuelle sarte sjeler - det vil forekomme sterke scener ...

På vei til Tønsberg gjorde jeg et kort stopp på Sem, der ble jeg møtt av dette:

forstørrt138386-2011-09-24_4591.jpg

Anleggsområde jernbane starter like utenfor stasjonsområdet, her henger jordingen.
Sem–Stokke
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Etter å ha ikledd meg forskriftsmessig tøy og meldt meg inn hos hovedsikkerhetsvakten, begir jeg meg ut i anleggsområdet. Først en sving innom stasjonsområdet i Tønsberg.

forstørrt138391-2011-09-24_4599.jpg

Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen av det nye dobbeltsporet, og de sørger også for fjerningen av det gamle sporet. Her er det en betongsville som transporteres inn til en oppsamlingsplass på stasjonsområdet.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138393-2011-09-24_4604.jpg

Utkjørsignalet i retning Sem er slukket. Neste gang det tennes vil det være for tog i retning Drammen og Oslo. Broen i forgrunnen er over Eckersbergsgate, den skal byttes ut i stengeperioden med to traubroer.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138394-2011-09-24_4610.jpg

Skinner er transportert inn og legges pent i det som etter hvert vil bli en liten haug.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138396-2011-09-24_4618.jpg

Anleggsvekselen som har gitt sportilknytning til Jarlsbergtunnelen blir plukket fra hverandre. Sikkerhetsvaktene har sikret seg orkesterplass.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138397-2011-09-24_4621.jpg

Fortellerstemmen ble av den ene sikkerhetsvakten gitt et tilbud han ikke kunne si nei til, resultatet ble dette.
tøn
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så tar vi bena fatt og begir oss i vei utover mot Jarlsberg Points.

forstørrt138398-2011-09-24_4623.jpg

Kontaktledningen og det aller meste av hva som hører til er allerede plukket ned og kjørt bort. I løpet av den første uken etter bruddet ble det gravd ut og klargjort for masseutskifting med tanke på en fremtidig søndre tilsving. Massene byttes i denne omgang ut til omtrent hvor stålmasten på venstre side står. Når dette sporet etableres er jeg i øyeblikket ikke kjent med.
tønsb
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138399-2011-09-24_4629.jpg

Kontaktledningsanlegget er tatt ned og kjørt bort, det samme har skjedd med skinner og sviller. Det er ikke lenger mulig å se spor etter tog, nå er det spor etter tyngre kjøretøy på gummihjul som vises.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138400-2011-09-24_4631.jpg

Innkjør B sett bakfra. Legg godt merke til det, vi skal hilse på det igjen litt senere. Oppe ved øvre spor gjøres blant annet fjellrensk.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138401-2011-09-24_4637.jpg

For å kunne starte arbeidet med sprengning og annet mens togtrafikken gikk tilnærmet som normalt, ble en rekke kabler lagt om. Nå er disse kablene overflødige, og her er det trekkerørene som fjernes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138402-2011-09-24_4639.jpg

Kabler kveiles opp og gjøres klar for transport bort. Innkjør B er mørklagt.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Hvis vi løfter blikket opp mot øvre spor, åpenbarer dette seg:

forstørrt138403-2011-09-24_4641.jpg

Disse steinsettingene fra etableringen av sløyfen i Tønsberg i 1915 synger på siste verset etter 96 år.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så lar vi nedre spor få vår oppmerksomhet igjen.

forstørrt138404-2011-09-24_4644.jpg

Trekkerør på vei ut fra anlegget. Fra øvre spor har det kommet ned noe stein og en av steinblokkene som har gjort det mulig å heve sporet etter hvert som ballasten har blitt lagt i tykkere lag.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138405-2011-09-24_4647.jpg

Kontaktledningsstolpe felt som et hvilket som helst annet tre ... I bakgrunnen skimtes ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Traktoren med henger skal hente det som har fungert som et vern mot sporet mens arbeidet har pågått og togtrafikken har passert.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138406-2011-09-24_4656.jpg

Fundament for beskyttelsesgjerdet løftes. I bakgrunnen ligger flettverksgjerdet og duken som har bidratt til at eventuell steinsprut har blitt holdt unna sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da var vi kommet så langt. Vi skal etter hvert fortsette ut mot Jarlsberg Points før vi klatrer opp til øvre spor. Og til slutt skal vi til Tomsbakken og Barkåker.

Mvh
Hans Morten
Fortellerstemmen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.06 sek
I dag 9770 treff på forum10, og 72588171 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.