Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 4 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.2342 #105687 (#104606) Vist 398 ganger Lik innlegget
 

Etter en avklaring med hovedsikkerhetsvakten og en kort biltur senere, er vi på plass på Tomsbakken. Det vil fortsatt komme til å gå tog forbi Tomsbakken. Eller rettere, under Tomsbakken. Men altså ikke der det har gått tog siden 1881.

1881. Det er noen år med historie siden det. Etthundreogtredve. I løpet av disse årene har sporvidden endret seg fra det norske smalsporet på 1 067 mm til normalsporets 1 435 mm. Det har blitt elektrisk drift. En vokterbolig har blitt borte. Og linjeføringen inn til Tønsberg har blitt endret ved at Jarlsberg Points ble avløst av sløyfen rundt Tønsberg, og stasjonen på Knapløkken erstattet den opprinnelige stasjonen ved kanalen. For øvrig en sekkestasjon.

2011. Historie er i ferd med å skrives. Nok en del av Vestfoldbanen moderniseres og legges om. En rekke planoverganger fjernes. Deriblant overgangen på Tomsbakken. Slik så det ut etter at siste tog hadde gått:

forstørrt138433-2011-09-24_4771.jpg

Planovergangen sett fra øst med sporet retning Tønsberg mot venstre og retning Barkåker, Drammen og Oslo mot høyre. Selv om det er behørig merket med "Ute av bruk", bremses det.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138434-2011-09-24_4773.jpg

For et lite døgn siden fotograferte jeg tog 875 her, i tilnærmet denne vinkelen. Nå er det bare et spor etter det. Og etter en lang, lang rekke tog gjennom nesten 130 år. I bakgrunnen det nye dobbeltsporet og Barkåker industriområde.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138435-2011-09-24_4774.jpg

Retning Tønsberg. Omtrent mellom den andre og den tredje kontaktledningsstolpen gikk sporet rett frem et stykke før det krummet mot høyre i retning Jarlsberg Points. Og til venstre for planovergangssignalet lå Tomsbakken vokterbolig.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138436-2011-09-24_4779.jpg

Alle lys er slukket. Heretter blir dette bilenes enemerke. I bakgrunnen skimtes stedet hvor gammelt og nytt møtes.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Det nye dobbeltsporet.

forstørrt138438-2011-09-24_4781.jpg

I bakgrunnen portalen til Jarlsbergtunnelen. Før dobbeltsporet mistet sin tilknytning til resten av jernbanenettet ble denne Unimogen kjørt hit med to pukkvogner på kroken. Og vi befinner oss på det stedet hvor gammelt og nytt møtes.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138439-2011-09-24_4782.jpg

Her skal det traues ut og legges inn nye masser før det nye dobbeltsporet bindes sammen. Selv om alt ligger til rette for et sporkryss ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138440-2011-09-24_4787.jpg

I krysningspunktet mellom gammelt og nytt. I det fjerne planovergangen.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138441-2011-09-24_4788.jpg

Bilene passerer overgangen, uhindret. Bortsett fra når overgangen skal fjernes fysisk, vil det ikke være noen hindringer her mer. Og om noen år vil mange ikke ane at det har gått tog her.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er vi nesten fremme på Barkåker.

Mvh
Hans Morten
På befaring dagen etter det store bruddet

  Ute av bruk H. Lindholm 5. okt. 2011 kl.2354 #105689 (#105687) Vist 390 ganger Lik innlegget
 

forstørrt138433-2011-09-24_4771.jpg

Planovergangen sett fra øst med sporet retning Tønsberg mot venstre og retning Barkåker, Drammen og Oslo mot høyre. Selv om det er behørig merket med "Ute av bruk", bremses det.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes


Og det er jo veldig bra, for det er nettopp det man skal gjøre når signalanlegget er merket med skilt som viser at det er ute av bruk.
I følge trafikkreglene skal man før passering selv se og lytte for å forsikre seg om at det ikke kommer tog hvis planovergangen ikke har noe virksomt signalanlegg.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.39 sek
I dag 15244 treff på forum10, og 72593645 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.