Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over" i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 6. okt. 2011 kl.0007 #105692 (#104606) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

Barkåker stasjon. Som etter kl. 22.20 fredag 23. september vil ha en ny og en gammel stasjon. Den nye vil være dobbeltsporet, den gamle representert ved stasjonen fra 1881. Hvor det i en årrekke har vært en lang, lang rekke kryssinger. Og hvor lokalbefolkningen kunne hente sine pakker og sin post, og hvor man også kunne sende telegrammer. Alt det er historie.

Her noen inntrykk fra området rundt Barkåker stasjon.

forstørrt138442-2011-09-24_4792.jpg

Like utenfor søndre veksel. Korni-fabrikken til høyre. Forsignalet for planovergangen ved Barkåker industriområde er mørkt.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138443-2011-09-24_4793.jpg

Planovergangen. Eller rettere, her lå planovergangen for et lite døgn siden. Nå er det bare et hull. Stasjonsområdet er overtatt av dumpere og andre anleggsmaskiner, halvparten av sporene er fjernet.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138444-2011-09-24_4797.jpg

Det tas store jafs, i løpet av noen døgn skal det være klart for støping av kulvert. Den nye overgangsbroen har fått en midlertidig rampe inntil broen kan bygges ferdig.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138445-2011-09-24_4805.jpg

Et døgn tidligere ble tog 828 foreviget da det trillet inn spor to for å krysse med et forsinket tog 821.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138446-2011-09-24_4809.jpg

Stasjonsområdet. Plutselig skal det ikke passere tog her.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138447-2011-09-24_4813.jpg

Det gamle og det nye.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da skulle vi være gjennom en tur i anleggsområdene dagen etter bruddet. Jeg håper at jeg ved hjelp av bilder og tekst gjør det mulig også for de uten lokalkunnskap å danne seg et bilde av hvordan det meste henger sammen.

Sånn litt etter hvert har jeg tanker om å også presentere anleggsarbeidet, såvel i forkant av bruddet som under bruddet. Og ganske snart er det bare fire uker igjen til det går tog på Vestfoldbanen sør for Holmestrand.

Mvh
Hans Morten
Lokalreporter

  En STOR Takk. Jahn Jonassen 6. okt. 2011 kl.0819 #105700 (#105692) Vist 383 ganger Lik innlegget
 

Det er fantastisk å følge med denne fotorepotasjen om Vestfoldbanens ombygging. Jeg som er så gammel at jeg husker trafikken på smalsporet, materiellet dengang. Det første bredsporet med damp, og senere KL-tråd med El1 og 2 (Langkjelken), åtter tier 0g elver. Toeren hadde Horten-Skoppum som område. Nå endres det hele til en flott moderne bane hvor Flirten skal "rase" nedover i 200 km.t om ett år eller to. Hjertelig takk for informasjonen du gir oss Hans Morten Tamnes. Jahn.

  Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Jan Erik 6. okt. 2011 kl.0916 #105706 (#105692) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Ja, de er lit rart og tenke på at nå vil de ikke lengre se slik ut lengre her. Huske godt at jeg og min bestefar hentet pakke på Barkåker st før de fikk egen posthus.
Da kunne man sende pakke og brev i billettluka hvor du også kjøpte billett til toget.
De har vært mange kryssinger gjemmom tidene ved Barkåker st. På 60 tallet og frem til 73 var det fast kryssing mellom 815 og 816. Jeg mene de var et tog på formiddagen som også hadde kryssing her, men de ble senere lagt til Tønsberg. (rett meg her mulig jeg ta feil nå)
Og de gikk ofte kipp mellom Tønsberg og Korni på Barkåker var med selv på en slik tur en gang på 70 tallet-
Spor 3 bel bygget om under innføringen av fjernstyring slik at spor 3 ble gjort om til buttspor og ble forkortet med at flyttet sporeveksel til spor 3 fra nord lengre mot Stasjonsbyggingen.
Elles så stor de lenge 2 G vogner som ble brukt som lager for en bonde eller annet.
Men nå blir de altså store endringer her,
Jan Erik

  Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Jan Arne Rødland 6. okt. 2011 kl.1000 #105711 (#105692) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

En stor takk til deg for at du tar jobben med å dokumentere. Og, som Jahn, har også jeg en erindring
om reise på smalsporbanen som var, med togbytte i Drammen på ferden videre sørover mot Vestfold.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.87 sek
I dag 22010 treff på forum10, og 72600411 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.