Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen - Kjellelia 26. september Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.1857 #108180 (#108177) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Litt over to døgn har gått siden stengeperioden startet, og de strukturelle endringene i landskapet er åpenbare.

forstørrt139207-2011-09-26_4818.jpg

Gammel underbygging er trauet ut, nye masser skal inn for å sikre en best mulig underbygging.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139208-2011-09-26_4821.jpg

Broen over Eckersbergsgate er på vei ned i biter.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139209-2011-09-26_4827.jpg

Jarlsbergtunnelen rett frem, det tidligere nedre sporet forsvant ut til venstre hvor gravemaskinen av fabrikat Volvo står.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139210-2011-09-26_4829.jpg

Spuntveggen som har stått mellom gammelt og nytt spor er under riving.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139211-2011-09-26_4831.jpg

Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139212-2011-09-26_4835.jpg

Løsmassene synes godt her.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139213-2011-09-26_4840.jpg

Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139214-2011-09-26_4842.jpg

Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139215-2011-09-26_4847.jpg

Det bores.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139216-2011-09-26_4848.jpg

Med vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139217-2011-09-26_4855.jpg

I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139218-2011-09-26_4860.jpg

Sprengningsarbeidet har satt spor etter seg ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139219-2011-09-26_4865.jpg

Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139220-2011-09-26_4866.jpg

Traseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139221-2011-09-26_4867.jpg

Fortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139222-2011-09-26_4869.jpg

Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139223-2011-09-26_4877.jpg

Det bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139224-2011-09-26_4879.jpg

Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139225-2011-09-26_4884.jpg

Mye masse er allerede tatt ut. Og langt mer skal fjernes før det igjen gå tog her på det som fra 7. november blir forbindelse sørover fra Tønsberg.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139226-2011-09-26_4892.jpg

Et tog av tippbiler og dumpere venter på å få lass bestående av løsmasse. Fallet på det nye sporet vil starte omtrent ved den andre kontaktledningsmasten.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139227-2011-09-26_4906.jpg

Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Dette var noen glimt fra en dag i Kjellelias forvandling. Smått om senn vil mer følge.

Mvh
Hans Morten
Med lisens til bevegelse i anleggsområde

forstørrt139228-2011-09-26_4908.jpg

Og der var resten av den gamle broen over Eckersbergsgate revet. Brodelene ble kjørt bort for ytterligere demontering før levering som skrapjern.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
  Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Jan Erik 6. nov. 2011 kl.2024 #108186 (#108180) Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil få takke deg så meget for at du ta tid til og dele oss andre med disse bildene. Og regne med du har fått tillatelse av Jernbaneverket til og går og ta bilder fra området hvor vi andre ikke har avgang til.
Vet ikke om du kommer til og reise med de første tog i morgen tidlig nå de skal for første gang kjøres igjemmom den nye tunnelene og på den nye strekningen kunne godt tenkt og reist selv med ette toget.
Jan Erik

    Eckerbergsgate - bro Lars Myrvang 6. nov. 2011 kl.2102 #108187 (#108186) Vist 543 ganger Lik innlegget
 

Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde?

      Eckerbergsgate - bro Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.2346 #108200 (#108187) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde?

Nei, beklager. Denne undergangen blir akkurat så høy - eller lav - som den har vært tidligere, nemlig 3,2 meter (om jeg ikke minnes helt feil).

Derimot har undergangen i Halvdan Wilhelmsens allé - i bunnen av den såkalte sykehusbakken - fått større kjørehøyde, den er nå 4,2 meter.

Mvh
Hans Morten
Oppklarende

    Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.0423 #108214 (#108186) Vist 492 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha, Jan Erik!

Og ja, du kan ta det helt rolig - jeg har tillatelse og nødvendige "sertifikater" for å kunne bevege meg i Jernbaneverkets anleggsområder. Samt at jeg til enhver tid har samtale med hovedsikkerhetsvakt og/eller lokal sikkerhetsvakt der jeg ferdes.

Mvh
Hans Morten
På spranget ut døren for å rekke første tog gjennom Jarlsbergtunnelen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.81 sek
I dag 10761 treff på forum10, og 72589162 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.