Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.2056 #108295 (#108219) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Det er egentlig ganske utrolig hva en god frokost kan gjøre med en mann som for noen få dager siden fylte 49 år og 730 dager.

Etter utholdt posting av denne trådens startinnlegg og frokost med innlagt avislesing, tok jeg nok en gang toget fatt. Denne gangen tog 816 fra Sandefjord til Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass og shuttelbussen til Sandefjord Lufthavn Torp. -Hva skal jeg der, spør den engasjerte leser. -Rett og slett hente bilen som fruen hadde kjørt til jobb.

Deretter ble første stopp Tomsbakken, det var meldt tog på det nye dobbeltsporet. Faktisk opptil flere. Først neste tog, altså 818. Så det kryssende tog, hvilket i dette tilfellet var 811. Og med disse innledende ordene går vi inn i handlingen.

forstørrt139267-2011-11-07_6396.jpg

Tog 818 har nettopp tittet frem fra Jarlsbergtunnelens nordre utløp. Og med et kjent sett - dette settet sørget for at NJK kom til og fra Bergen på medlemstur 23.-25. april 1993.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139268-2011-11-07_6403.jpg

Etter en stund kom tog 811, her like før det entrer Jarlsbergtunnelens innløp. Selv om det ikke vises på bildet så ble det hilset fra førerplassen.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så var det på tide med en aldri så liten taktisk forflytning. Til Barkåker sentrum. Og overgangsbroen for fotgjengere. Hvor planen var å forevige togene 813 og 820. Og som sagt så gjort.

forstørrt139270-2011-11-07_6413.jpg

Tog 820 har nettopp kjørt under den nye veibroen lengst syd på Barkåker, og er i ferd med å begi seg inn i kulverten som sørger for at sporet er senket gjennom sentrum.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139271-2011-11-07_6415.jpg

Det hilses til fotografene. (Ja, du leste riktig, jeg hadde fått selskap av en i Jernbaneverket.)
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139272-2011-11-07_6416.jpg

I det fjerne skimtes tog 813 på vei mot oss, tog 820 har rødt i utkjør.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139273-2011-11-07_6418.jpg

Togene møtes, tog 820 har fått grønt videre.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139274-2011-11-07_6420.jpg

Det hilses fra tog 813.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139275-2011-11-07_6422.jpg

Og så forsvinner tog 813 med kurs for Tønsberg og endestasjon Larvik.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Og da er altså dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. Når det gjelder kryssing på den nye strekningen, bør vel bildene kunne gi svar på noen av spørsmålene som er stilt annet steds hen i denne tråden.

Jeg håper dette har vært opplysende. Og før man vet ordet av det, er en på plass med nye reportasjer om dette temaet. Mye vil riktignok være tilbakeskuende, men det vil forhåpentligvis ha interesse allikevel.

Mvh
Hans Morten
Med lisens til å fotografere Vestfoldbanen

  Kryssinger i 2012 Ståle Ualand 7. nov. 2011 kl.2133 #108303 (#108295) Vist 454 ganger Lik innlegget
 

Eg satt og såg litt på de grafiske rutene for 2012 i helga. Det man da kan se er at det i løpet av første halvår ikke vil finne sted en eneste planlagt kryssyng på dette ny sporet.
Gledelig er det dog at kjøretiden mellom Oslo S og Tønsberg kuttes med 11 minutter i forhold til i dag. (Eg har ikkje kontroll på kor mange minutter som er lagt på de siste 5 årene pga ymse arbeider)

  Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Ståle Hatlelid Karlsen 7. nov. 2011 kl.2232* #108311 (#108295) Vist 440 ganger Lik innlegget
 

Takk så mye for innholdsrike og interessante tråder du har publisert idag Hans Morten! =)
*Geografisk plassert på motsatt side av Oslofjorden, men trangen etter å komme seg til andre siden øker med disse bildene....*

    Apropos Vestfoldbanen Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1804 #108369 (#108311) Vist 367 ganger Lik innlegget
 

Ifølge JBV`s sider, så har man nå kommet rundt 650 meter innover i fjellet fra Holm. Ved Sjøskogen nord for Holmestrand jobbes det i to retninger, og der har man kommet totalt over 460 meter.

I sum er dette nesten ti prosent av tunnelen mellom Holm og Nykirke. Så det skjer ting der også :-)

  Ikke dobbeltspor før signalekspertene blir friskmeldte? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.2344 #108319 (#108295) Vist 428 ganger Lik innlegget
 

Alle vestfoldinger bør jo være glade nå, og særlig entreprenørene og deres ansatte. Og man bygger for fremtiden. Men, med fare for å være festbrems, har jeg misforstått noe her? Må man virkelig vente til det nye signalanlegget på Tønsberg st. er oppe og går, før man kan bruke sporet som et ekte dobbeltspor?. Vil det ta 3 år og koste 300 mill. kroner? Mvh NCH

  Dobbeltspor inn til Tønsberg? Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1605 #108362 (#108295) Vist 382 ganger Lik innlegget
 

Takk Hans Morten for flott dokumentasjon. Vi tar gjerne i mot nye reportasjer. Regner også med at en del av dette materialet kan bli en artikkel i PS.
Som Hans Morten har dokumentert (og jeg opplevd i praksis) fungerer dobbeltsporet fullt ut som dobbeltspor. Det er vi Vestfoldinger svært glade for.
Jeg har dog et spørsmål om det midlertidige signalanlegget og ferdigstillelsen av dobbletspor inn til Tønsberg stasjon. Det er foreløpig ikke lagt to spor over den nye broen over Eckersbergs gate, men det er "plass" til det. Det virker også som om det praktiseres enkeltsporsdrift i store deler av tunnellen. Er det noen allment kjent informasjon om dobbeltsporet skal føres helt inn til Tønsberg stasjon, og om den "enkeltsporede" strekningen blir slik trafikken nå utføres fram til dobbeltsporet føres helt til Tønsberg stasjon/signalanlegget ferdigstilles?
Ole-Jacob, undrende (og ikke konspiratorisk)

    Dobbeltspor inn til Tønsberg? Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1744 #108368 (#108362) Vist 385 ganger Lik innlegget
 

Det er dessverre liten grunn til å tro at det blir gjort noe mer i Tønsberg før signalsystemet er klart.

      Tidsaspektet Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1846 #108373 (#108368) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil tro at det blir slik ja. Er utfordringene innen "signalavdelingen" slik at det er vanskelig å tidfeste dette?
Ole-Jacob

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.33 sek
I dag 803 treff på forum10, og 72632296 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12853 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.