Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 1 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2152 #111386 (#108177) Vist 284 ganger Lik innlegget
 

Ny dag og nye gevinster. I løpet av 24 timer har det skjedd litt, hvilket ikke er så altfor underlig all den tid det arbeides døgnet rundt.

Denne dagen er delt i to. Eller kanskje heller - omtalen av denne dagen er delt i to. I denne første holder vi oss nede langs nedre spor. Eller restene av traseen.

forstørrt140296-2011-09-29_5054.jpg

Utkjøringen fra Tønsberg. Frem til for noen få dager siden i sørlig retning, om noen uker i nordlig retning. Gammel masse er trauet ut, det legges duk før ny masse kjøres inn. I bakgrunnen arbeides det med den nye broen over Eckerbergsgate.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140298-2011-09-29_5055.jpg

Arbeidet med å fjerne spuntveggen går mot slutten. Ut av tunnelen har en Huddig-traktor kommet, det trekkes kabel.
Jarlsberg tunnel (tnl.)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140300-2011-09-29_5057.jpg

En del av spuntveggen er i ferd med å bli nedlagt.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140301-2011-09-29_5060.jpg

Og der lå'n. Det er ikke bare-bare å stå imot hydraulikkrefter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140302-2011-09-29_5063.jpg

Det graves og kjøres, det bores og det sprenges. Hektisk aktivitet i Kjellelia.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140303-2011-09-29_5070.jpg

Det skal noen trillebårer til for å ta unna det en slik en spar ut i ett jafs ...
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140304-2011-09-29_5077.jpg

Maskinen oppe til venstre står i den høyden øvre spor gikk inntil for noen dager siden. Etter nesten én uke har det blitt kjørt bort noen tusen kubikkmeter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140305-2011-09-29_5080.jpg

Den gamle vannrennen har gitt tapt for overmakten.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140306-2011-09-29_5088.jpg

Sprengsten graves ut og veltes ned skråningen. Fortsatt gjenstår noen salver ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140307-2011-09-29_5092.jpg

Som nevnt - det er fortsatt mange kubikkmeter fjell å sprenge og laste ut. Etter seks dager er sprengningsarbeidet omtrent halvveis.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140308-2011-09-29_5095.jpg

Sprengsten, stenblokker og rester av forstøtningsmur i skjønn uorden.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140309-2011-09-29_5097.jpg

Selv store biler trives ikke med nærkontakt med sten ... Sjåføren sørger for å fjerne den, til høyre står trafikkdirigenten klar til å stoppe trafikken i Farmannsveien så tippbilen kan komme ut.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140310-2011-09-29_5103.jpg

Mye sten har fått hjelp ned skråningen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140311-2011-09-29_5106.jpg

Profilet på nedre spor er noe innsnevret ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140312-2011-09-29_5107.jpg

Det er ikke vanskelig å se at området er under omfattende forvandling.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140313-2011-09-29_5109.jpg

Forstøtningsmuren fra 1915 har ikke til hensikt å gi se uten motstand. Noe annet er vel ikke å vente etter 96 år!
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140314-2011-09-29_5120.jpg

Terrenget er helt klart forandret i løpet av den første uken.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140315-2011-09-29_5122.jpg

Boreriggen har fremdeles nok å ta fatt i. Øvre spor lå i samme høyde som underkant på krypbusken. Og omtrent der gravemaskinen står, var det en fjellknaus jeg brukte som standplass noen måneder tidligere.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140316-2011-09-29_5124.jpg

Til venstre i bildet ses skyggen av ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Gravemaskinen med tilhengeren befinner seg i det som skal bli traseen for det nye sporet som vil forbinde Tønsberg med jernbaneverdenen sør for seg. Og når det gjelder nevnte gravemaskin: En fiffig sak, på bildet med pallegaffel påmontert rototilten. I bakkant av rototilten sitter ei klo som kan brukes til å løfte foreksempel søppel.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.12 sek
I dag 8904 treff på forum10, og 72587305 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.