Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 1 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1256 #112338 (#108177) Vist 258 ganger Lik innlegget
 

Denne siste dagen i september, som også var den syvende dagen i totalbruddet, var for meg også en siste dag før høstferien. I løpet av de 10 dagene som skulle gå før jeg var tilbake, var det ganske klart at landskapet ville endre seg dramatisk. Det holder å se hva som hadde skjedd i løpet av denne første uken for å forstå det.

forstørrt140716-2011-09-30_5175.jpg

Arbeidet med underbygningen i traseen fortsetter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140717-2011-09-30_5182.jpg

Forberedelser til støping av nytt landkar for broene over Eckersbergsgate. Nytt utkjørsignal retning Barkåker og Drammen har kommet opp. En uke tidligere var dette utkjørsignal for tog retning Sem og videre sørover.
Tønsberg
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140718-2011-09-30_5179.jpg

Underbygningen begynner å nærme seg ferdig.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140719-2011-09-30_5185.jpg

Avgreningen for den kommende søndre tilsving får ny underbygning.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140720-2011-09-30_5186.jpg

Det er trauet ut i omtrent to meters dybde. Det legges duk før ny fyllmasse i form av sprengsten transporteres inn.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140721-2011-09-30_5187.jpg

Det er noen kubikkmeter masse som er trauet ut, og tilsvarende noen kubikk som skal inn igjen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140722-2011-09-30_5191.jpg

Det graves i flere nivåer, her er det øvre spor som skal omgjøres til den nye forbindelsen sørover fra Tønsberg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140723-2011-09-30_5197.jpg

Den gamle vannrennen må erstattes av nytt avløp, her undersøkes området på oversiden. Frodeåsen representerer et stort nedslagsfelt, og det er store vannmengder som skal ned derfra. Derfor er det viktig at avløpet gis tilstrekkelig dimensjon.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140724-2011-09-30_5203.jpg

Mange anleggsmaskiner samlet på ett brett. Ikke å undres over at det går unna.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140725-2011-09-30_5208.jpg

Øvre spor oppe til høyre. Eller ikke ... Det er ikke så mye igjen av øvre spor, en uke etter starten på totalbruddet.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140726-2011-09-30_5216.jpg

Fortsatt er det noen kubikkmeter fjell som skal sprenges før den nye traseen er klar til bruk.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140727-2011-09-30_5221.jpg

Forstøtningsmuren har foreløpig ikke gitt helt tapt. Over den vises at øvre spor kun delvis lå på fjell, på en strekning lå den like mye på en fylling.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140728-2011-09-30_5223.jpg

Ved å snu seg, åpenbarer dette seg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140729-2011-09-30_5227.jpg

Nesten fremme ved broen over Jarlsberglinna, en lyktestolpe kan skimtes i bakgrunnen. Avgreningen mellom det nye sporet og den kommende søndre tilsving vil være omtrent ved ventilatorhuset for Frodeåsen tunnel.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140730-2011-09-30_5229.jpg

Fotografen har tatt plass omtrent hvor avgreningen til søndre tilsving vil komme. Øvre spor, forbindelsen mot Oslo, lå oppe til venstre akkurat i nedre kant av krypplantene på fjellveggen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.51 sek
I dag 2506 treff på forum10, og 72580907 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.