Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 2 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2149 #113105 (#108177) Vist 237 ganger Lik innlegget
 

Vi fortsetter med å klatre opp til kilometer 113, for å beveges oss så langt det lar seg gjøre langs øvre spor. Og det er ikke langt ...

Så langt har jeg konsekvent benyttet "sør for" på alle bilder tatt langs nedre spor og "nord for" på alle bilder fra øvre spor. Nå er ikke det lenger så naturlig, i løpet av den tiden som har gått siden siste besøk er øvre spor borte. Og derved også den naturlige betegnelsen av dette som "nord for", som betegnet at det var forbindelse nordover fra Tønsberg. Nå blir jo dette forbindelsen sørover, hvilket gjør det naturlig å benevne også denne delen som "sør for".

I dette innlegget benevnes det som er igjen av gammel trasé med "nord for", resten gis tilleggs benevnelsen "sør for".

forstørrt141118-2011-10-10_5641.jpg

Utsikt mot Tomsbakken.
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141119-2011-10-10_5642.jpg

Vestfoldbanens kilometer 113 frem til på kvelden 23. september 2011. Nå er skinnegangen borte, og stenblokkene og sperrebåndet i bakgrunnen indikerer "hit men ikke lenger" ...
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141120-2011-10-10_5643.jpg

I og for seg god nok grunn til stenblokkene og sperrebåndet.
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141121-2011-10-10_5649.jpg

Sikring av fjellsiden. Øvre spor lå i høyden med kurven, nå står fotografen i det som snart blir traseen til det nye sporet sørover fra Tønsberg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141122-2011-10-10_5651.jpg

Kontaktledningsstolpen ved kilometer 113 skimtes til venstre, toppen på skjæringen i venstre bildekant viser hvor øvre spor lå.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141123-2011-10-10_5659.jpg

Traseen til det nye sporet begynner å ta form, men det skal inn noen kubikkmeter masse. Til høyre den kommende forstøtningsmuren mellom det nye sporet og søndre tilsving.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141124-2011-10-10_5661.jpg

I bakgrunnen taket til Jarlsbergtunnelen, det gjenstår litt arbeid før det er klart for skinnelegging.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141125-2011-10-10_5669.jpg

Sporene fra Jarlsbergtunnelen kommer inn fra venstre, i bakgrunnen midt i bildet stasjonsbygningen i Tønsberg. Fra høyre traseen til den kommende søndre tilsving. Jernbaneverkets kontorer midt i bildet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141126-2011-10-10_5670.jpg

Haugen fotografen har tatt oppstilling på, skal naturlig nok bort. Det samme skal dumpen i forgrunnen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141128-2011-10-10_5671.jpg

Oversiktsbilde. Til venstre Kjellekrysset med den ene av sine to rundkjøringer. Like bortenfor busskuret til høyre for bussen ligger Kjelleolla. Midt i bildet det tidligere nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og traseen til det nye sporet sørover. Ved treklyngen, beliggende bak gravemaskinen i bakgrunnen, lå det tidligere Jarlsberg Points. I bakgrunnen til venstre, hvor en rød bygning kan skimtes, lå tidligere holdeplassen Jarlsberg landbane.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141129-2011-10-10_5674.jpg

Som nevnt, det er plass til litt mer fyllmasse ... Taket til Jarlsbergtunnelen er der hvor kontaktledningsmasten til venstre står.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141130-2011-10-10_5677.jpg

Taket på Jarlsbergtunnelen. Videre fremover kommer man inn i sløyfen rundt Tønsberg, før man ankommer Tønsberg stasjon.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.47 sek
I dag 567 treff på forum10, og 72578968 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.