Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "That'70s Show" i Plattformen

Hele tråden har 22 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    That'70s Show Jan Arne Rødland 21. jan. 2012 kl.2052* #115353 (#115350) Vist 696 ganger Lik innlegget
 

Alltid morsomt å følge deg på jobb. Fine bilder og artige kommentarer.
Og kortbukse selv i disse hvite tider ;-)

      That`70s Show Stein Olav Hohle 21. jan. 2012 kl.2213 #115362 (#115353) Vist 694 ganger Lik innlegget
 

Som vanlig en sterk serie fra deg med gode kommentarer. Kortbuksa viser at du lever opp til Nansens idealer eller har du gått på engelsk kostskole?

Det er litt tragisk å se hvor lang tid du bruker til Dombås på grunn av alle kryssingene og forbikjøringene. Men tenk hvor langt du hadde måttet kjøre for å få dagsverk hvis det hadde vært dobbeltspor..........

        Dobbeltspor og bekledning Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1316 #115401 (#115362) Vist 653 ganger Lik innlegget
 

Ja det med dobbeltspor er ikke bare, bare. Utbygging av dobbeltspor vil sansynligvis medføre drastisk nedgang i kaffedrikking blandt lokpersonalet. Det som går inn må jo også ut og uten opphold for å vente på kryssende tog........

Nei, jeg har ikke gått på engelsk kostskole. Som du ser har jeg ikke slike lange strømper eller blazer. En viss, om enn noget søkt, polfarerforbindelse kan jeg derimot påberope meg. En av mine oldefedre dreiv garveri på Vik i Hole. Han leverte bla skinnvarer til Roald Amundsen. Brev fra Amundsen til min oldefar henger nå i glass og ramme hjemme hos oss.

forstørrt141767-DSC_0615.jpg

foto: Odd Eeg

Mvh Odd

Lenke: Garveriet på Vik i Hole

          Dobbeltspor og bekledning Jan Arne Rødland 22. jan. 2012 kl.1345 #115404 (#115401) Vist 639 ganger Lik innlegget
 

--- vil sansynligvis medføre drastisk nedgang i kaffedrikking blandt lokpersonalet. Det som går inn må jo også ut ---

Amerikanske diesellok har toalett i snuten. Hvis toalettet er defekt/uvirksomt tillates ikke
loket brukt som første lok i en slerke. Men, så er det vel noe lenger mellom stasjonene der da.

            Når naturen kaller. Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1510 #115409 (#115404) Vist 638 ganger Lik innlegget
 

Jer er litt usikker på åssen den rapporten ville sett ut. "Uhellet skyldes at føreren satt på potta." Vi er nok fortsatt avhengige av å stoppe for å avlegge det "lille rommet" et besøk.

Mvh Odd.

          Dobbeltspor og bekledning Stein Olav Hohle 22. jan. 2012 kl.1533 #115411 (#115401) Vist 598 ganger Lik innlegget
 

Lokførerne i Cargonet bør motarbeide bygging av dobbeltspor fordi arbeidsmiljøet blit dårligere da. :-)

          Snitthastighet Kjetil Johnsen 22. jan. 2012 kl.1541 #115412 (#115401) Vist 611 ganger Lik innlegget
 

Hvilken snitthastighet har du normail på en Dombåstur?

 

Mvh Kjetil

            Snitthastighet Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1822 #115417 (#115412) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Snitthastigheten varierer nok noe men med 5731 som jeg kjørte lå den på svimlende 61 km/t (dersom jeg har regna nogenlunde riktig. Korriger gjerne omjeg har bomma, blir ikke formærma av rødblyant)

Mvh Odd
Råkjører :-)

              60 kmt! John Oddvar Hauge 22. jan. 2012 kl.1833 #115419 (#115417) Vist 610 ganger Lik innlegget
 

Jeg regner altid 60 kmt når jeg beregner ruter. Stemmer forbausende bra, og er enkelt i forhold til matematikken.

              Snitthastighet Ole P. Ingebrigtsen 22. jan. 2012 kl.1932 #115422 (#115417) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Så lenge kjørehastigheten for godstog i Norge er max. 100 km/t - og etter hva jeg har skjønt i praksis fortsatt max. 90 km/t på mange strekninger - så må da en gjennomsnittshastighet på 60-61 km/t sies å være ganske bra?

                Hva er så bra med det? Jan-Inge Hansen 22. jan. 2012 kl.2002 #115424 (#115422) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

De fleste godstogene har jo i teorien ingen grunn til å stoppe mellom endepunktene, unntatt for ett eller to personalbytter. Så snitthastigheten burde ligget vesentlig nærmere marsjhastigheten før man kunne sagt seg fornøyd.

              Snitthastighet Kjetil Johnsen 22. jan. 2012 kl.1934 #115423 (#115417) Vist 596 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke rart det er vanskelig å konkurere med lastebilnæringen. Tenke på hvor mye energi som kastes bort ved all igangsetting etter kryssing og forbikjøring.

 

Mvh Kjetil

                Godstog 5254 leif johnny olestad 22. jan. 2012 kl.2120 #115430 (#115423) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Godstog 5254 bruker vel over 9 timer til Alnabru og det er jo drøyt da. Nei bygg dobbeltsporet og lengre krysningspor

                  Godstog 5254 Lars Byman 22. jan. 2012 kl.2253 #115455 (#115430) Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Eller nye veier i Romdalen slik at man kommer seg letter frem, kjekt når du skal på fototur Olestad :-)

                    Godstog 5254 Herman 23. jan. 2012 kl.0716 #115474 (#115455) Vist 569 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke enkelt å finne gode steder å stoppe for å fote på motorveien...

                      Godstog 5254 Lars Byman 23. jan. 2012 kl.1802 #115513 (#115474) Vist 528 ganger Lik innlegget
 

Altids en avkjørsel :-)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 17223 treff på forum10, og 72248857 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12822 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.