FR7 Torstein Sunde 20. feb. 2012 kl.2131 #118250 (#118243) Vist 729 ganger
Lik innlegget |
| For ordens skyld: Vognene 21771-21775 ble levert som BF7, og fikk først litra FR7 ved ombyggingen i 1988. (Ombyggingen er omtalt i På Sporet 53, under "Siden Sist".) |
|
BF 7 Hans-Ole Sveia 20. feb. 2012 kl.2132 #118252 (#118250) Vist 715 ganger
Lik innlegget |
|
B7-vognene arno 21. feb. 2012 kl.1224* #118316 (#118252) Vist 652 ganger
Lik innlegget |
| Etter nærmere undersøkelser blant kloke hoder ser det ikke ut til at noen B7-vogn hadde rødbrun farve slik NMJ på Strømmen tilbyr med AB7 24701. Tvert om ser det ut til at samtlige av de første B7-vognene levert i 1981/82 var skarpt røde. Det var kun den tiltenkte trekk-kraften El 17 som ble feil-levert i NSB rødbrun. Skulle så mange likevel ta feil setter jeg pris på dokumenterbar korrigering. Lenke: Rødbrun AB7 fra NMJ |
|
B7-vognene Torstein Sunde 21. feb. 2012 kl.1650* #118339 (#118316) Vist 591 ganger
Lik innlegget |
| På websidene til hobbyshop.no (under modelljernbane - NMJ) står det om AB7 24701: "Dette er den eneste som har og skal ha rød/brun farge." Nå vet jeg ikke helt hvordan det skal tolkes - er det den eneste i B7-familien som var rødbrun, den eneste AB7-vogna eller den eneste som NMJ har modell av? Og hvor sikker er denne opplysningen. For den saks skyld: Hvor sikre er dine "kloke hoder", og sikter de kun til B7 eller også AB7 og FR7? Når det gjelder første byggeserie av B7, så var det mer enn hjørnene på vognkassene som var forskjellige, bl.a. de vinduene som kunne åpnes. På NMJs modeller tror jeg det bare er AB7 (type 1) som har slike vinduer. Øvre del av vinduet er mindre, og har aluminiumsramme. Edit: Boggiene var også noe forskjellige på første byggeserie. |
|
B7-vognene arno 21. feb. 2012 kl.1533 #118341 (#118339) Vist 587 ganger
Lik innlegget |
| Mine kilder er Thor Bjerke på Jernbanemuseet og Erland Rasten. Men ingen er fullkommen, og selv om Finn Moes modeller fra tid til annen kan ha en eller flere mindre feil, så pleier han ikke å gå solid ut med info som er helt spinngal. Nevnte det også for Arne-Magnus Waaler og "fargesjef" Jan Borti Salvesen. Men heller ikke disse kunne erindre å ha sett B7 eller AB7 i brunrød fargedesign.Solid fagkunnskap hos disse også, men skulle det ha sneket seg inn om ikke annet så bare en stk. rødbrun AB7 og noen kjenner til dette så lar vi oss alle helt sikkert korrigere. But until then... |
|
B7-vognene Eirik 21. feb. 2012 kl.1615 #118350 (#118341) Vist 565 ganger
Lik innlegget |
| Men hvordan har det seg da at NMJ viser bilder av en reeel vogn på den produktsiden, om den fargen ikke har eksistert på vogna? Eller har jeg misforstått noe? |
|
NMJs bilder av AB7 Torstein Sunde 21. feb. 2012 kl.1710 #118356 (#118350) Vist 588 ganger
Lik innlegget |
| På NMJs bilder på websiden ser man vognnummeret 24702 på det ene, altså en annen vogn (som NMJ også har gitt ut - i vanlig nydesignrød). De to andre som er tatt utenfra, er åpenbart samme vogn - man kjenner igjen BM69-vogna på det ene og stoppbukken på det andre. Med mindre det er andre vogner ved siden av i ett og samme samme bilde, gjør lysforhold og kameraets/filmens fargebalanse det vanskelig å vurdere ut fra et bilde hvilken av disse rødfargene som er brukt. |
|
Rødbrun AB7 - neppe Per Hilton 21. feb. 2012 kl.1751 #118363 (#118356) Vist 557 ganger
Lik innlegget |
| I 1982 var det El17-lokene som skilte seg ut med rødbrun farge, ikke noen av vognene. At man mange år senere tar bilde av en falmet vogn og får det til at det var denne som var rødbrun er neppe noe annet enn en misforståelse. I parentes skal bemerkes at det i følge PS ble gjort noen fargeforsøk på B7 27001, men det tror jeg bare omfattet vindusbåndet og/eller dørene. |
|
Farge på tp 7-vogner Erland Rasten 21. feb. 2012 kl.1829 #118371 (#118363) Vist 596 ganger
Lik innlegget |
| Her er et bilde fra aller første sammenkobling av El 17 og tp 7-vogn. Vi ser at rødfargen ikke er lik. Alle tp 7-vogner fikk samme rødfarge, den som kalles "nydesign". Legger også ved et bilde av B7 27001 i "prøvedesign" svært tidlig i tp7-prosjektet. Vogna var bare ferdig utvendig og var ute for å teste gangegenskaper. Den manglet det svarte båndet langs vinduene på den ene siden (man hadde dette på den andre siden). Vogna går mellom to rødbrune vogner, og vi ser tydelig at fargen er forskjellig. Erland
17.2221 og B7 27005, Strømmen 12. jan. 1982 foto: Erland Rasten
B7 27001, Lodalen 11. feb. 1981 foto: Erland Rasten |
|
Rødbrun B7 Nils Carl Aspenberg 22. feb. 2012 kl.1106 #118443 (#118371) Vist 496 ganger
Lik innlegget |
| Selvfølgelig var B7 rødbrun. Alt matriell blir rødbrunt bare det blir gammelt nok og skittent nok. Bremsestøv og rust gjør at alt blir rødbrunt. Selv venter jeg på rødbrun T-banevon av type MX. |
|
Rødbrun B7 Mikke 28. feb. 2012 kl.1400 #119129 (#118443) Vist 353 ganger
Lik innlegget |
| Jeg leste svarene her på NJK-forum, og kontaktet av interesse Norsk Modelljernbane på Strømmen. Til orientering hevder NMJ fortsatt at de første tyve vognene som kom til Norge i 1982 var i en mere rødbrun sjattering enn resten som kom og som var i nydesign-rød. Dette kan de dokumentere med fotos sier de. Så der står altså saken. Ingen bedre..? |
|
Rødbrun B7 Kjetil Næss 28. feb. 2012 kl.1410 #119131 (#119129) Vist 348 ganger
Lik innlegget |
| Senior har bilde av de første vognene som ankom, når de stod hensatt i Haven ved siden av det gamle stillverket. De vognene er klart røde, og ganske så forskjellig fra de første El 17, som hadde en brunere nyanse. Bilder fra NJKs tur til Karlstad som gikk i 1983 finnes også. Den ble kjørt med El 17.2221 samt nye vogner. På disse bildene er det også forskjell på loket og vognene. Så at det skal ha vært B7-materiell i en brunere nyanse har jeg ingen tro på. Alt bildemateriell jeg har sett tyder på det motsatte. |
|
Rødbrun B7 Svein Sando 28. feb. 2012 kl.1417 #119133 (#119129) Vist 361 ganger
Lik innlegget |
| Dette kan de dokumentere med fotos sier de.
Ja, da får de gjøre det da. Så enkelt er det å få avsluttet den debatten. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |