Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt Gammelforumet

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Sidespor Hægebostad-Jåddan ·8 Terje Skram 17. mars 2012 kl.2220 #121326 Vist 898 ganger Lik innlegget
 

Det ble i 1943(?) anlagt et sidespor fra Hægebostad og sørover til Jåddan. Hvorfor ble dette anlagt?

Lenke: Flyfoto sidespor til Jåddan

Sidespor Hægebostad-Jåddan Tormod Askeland 17. mars 2012 kl.2335 #121330 (#121326) Vist 805 ganger Lik innlegget
 

Dette var etter hva jeg har blitt fortalt, starten på en sidebane til Mandal, dem kom ikke særlig langt som linken din viser, man ser tydelig fyllinga ut fra Snartemo den dag i dag.
Har også hørt at dem satt i land et lok i Mandal, optimismen til herrefolket sto det ikke på.

Sidespor ut fra Snartemo Kurt E. Håland 18. mars 2012 kl.0102 #121338 (#121326) Vist 801 ganger Lik innlegget
 

Fyllingen og sporet som vel ble påbegynt i forbindelse med utkast fra utboring av Hægebostad og Kvinesheia tunnelene er antatt omtalt enten i 'Minneverket om Sørlandsbanen' av Lorentzen eller 'Mellom Lunde og Sira' av Ingebretsen.
Husker ikke på stående fot hvor sporet var tenkt å ende, men Mandal som nevnes virker for langt øst (Marnardal st), siden dette dalsøkket jo går ned til Lyngdal med et godt dypvannsområde rundt Agnefest.

  Sidespor ut fra Snartemo Tormod Askeland 18. mars 2012 kl.1050 #121343 (#121338) Vist 719 ganger Lik innlegget
 

Mulig jeg husker helt galt, Lyngdal kan også være en kandidat, når jeg tenker etter så er nok det mest riktig å anta.

    Sidespor ut fra Snartemo Torstein Reiersen 18. mars 2012 kl.1059 #121344 (#121343) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Hovedhensiktene var nok plassering av stein fra tunnelene og starten på en evt. bane til Lyngdal og Farsund/Lista. Jeg mener en slik bane inngikk i tidligere jernbaneplaner.

En bane til Mandal ville nok gått ut fra Marnardal. Den ville blitt betydelig kortere og en unngikk å kryss over eller under heiområdene mellom Lyngdalen, Audnedalen og Mandalen.

Jeg har prøvd å legge ut et par bilder fra Jåddansporet, men jeg får timeout under opplastingen. Jeg skal prøve seinere.

      Bilder fra Jåddansporet Torstein Reiersen 18. mars 2012 kl.1136 #121346 (#121344) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

forstørrt143753-CIMG1273.jpg

Jåddansporet, Snartemo
Snartemo
20. apr. 2008
foto: Torstein Reiersen

forstørrt143754-CIMG1275.jpg

Jåddansporet
Snartemo
20. apr. 2008
foto: Torstein Reiersen

forstørrt143755-CIMG1276.jpg

Jåddansporet
Snartemo
20. apr. 2008
foto: Torstein Reiersen
        Planlagt sidelinje til Lyngdal/Farsund/Lista Ulf Berntsen 18. mars 2012 kl.1400 #121348 (#121346) Vist 723 ganger Lik innlegget
 

Det var en gammel plan. Først reist (les: nevnt og omtalt) av norske myndigheter, senere gjenopptatt av våre tyske "gjestemyndigheter". Kystområdet mellom Kristiansand og Egersund spilte en nokså stor strategist rolle. Tyskerne trodde jo helt til juni 1944 at den store invasjonen skulle komme via Norge og ikke Normandie.

Det var lett terreng fra Snartemo til Lyngdal. Ikke så aller verst videre heller over Spind-halvøya. Og etter Farsund var/er det jo Lista-flatt. Det ble ansett som strategisk viktig å ha en stasjon i Lyngdal med tilknytning til dypvannskai. Det siste var ikke så lett å få til sånn uten videre. Her hadde Vårherre vært litt vrien da landskapet ble utformet.

Lyngdal har hele tre "fjordbotn"-er: Lenefjorden, Rossfjorden og Lyngdalsfjorden. Lenefjorden er ca. 250 m dyp, men ved innløpet til fjorden (ved Jåsund) er det bare noen få meter dypt. Lenefjorden er bare en sidefjord til den langt større Grønsfjorden. Og Lyngdalsfjorden er nokså grunn hele veien, spesielt ved innløpet. Rossfjorden derimot var godt egnet. Innerst, ved Agnefest hadde norske myndigheter sett seg ut et havneområde med dypvannskaier. Senere kom tyskerne på den samem ideen.

Men prosjektet strandet etter kort tid. Etter Stalingrad (1943) og etetrfølgende nederlag andre steder var vel futten i ferd med å gå ut. Det var vel kanskje like greit - selv om vi muligens hadde fått jernbane til Kirkenes, Lista og Ålesund?

Ulf Berntsen

relativt lokalkjent i vestre del av Vest-Agder

forstørrt143758-600700agnefest.jpg

Agnefest innerst i Rossfjorden (Lyngdal). Her kunne det ha vært havneområde, mange jernbanespor og containerterminal i dag.....
 juli 1960
foto: Ulf Berntsen
          Planlagt sidelinje til Lyngdal/Farsund/Lista Kurt E. Håland 18. mars 2012 kl.2103 #121378 (#121348) Vist 645 ganger Lik innlegget
 

Takk til dere begge, Reiersen og Berntsen, de to jeg håpet ville bidra med sin kunnskap. Da ble dette greit systematisert.

Rosfjorden, skjermet for vær og vind med sine brådybder, har også bragt betydelige beløp i havnekassa under shippingkrisen på slutten av '70 tallet, da Uddevalla måtte ta tilbake flere nybygde supertankere fra sørlandsrederne. Husker jeg ikke feil lå det en blokk på i alt 5 tankskip litt lenger ute ved Svenevik i et langtidsopplag. Skipning over kaianlegget i Angefest tok nok aldri av i volum.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.41 sek
I dag 13624 treff på forum10, og 71451165 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12751 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.