Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Lillehammer-OL i 1994, togene" i Årgangsbilder

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Kongevogna Atle Samuelsen 15. feb. 2009 kl.2208 #1260 (#1189) Vist 526 ganger Lik innlegget
 

Hørte faktisk fra en annen lokfører som har jobbet i nsb at vognen er mye tyngre. Han sa at den vognen gjorde at det var det TYNGSTE nattoget til trondheim han hadde kjørt.
-a

      Vekt kongevogna H. Lindholm 15. feb. 2009 kl.2244 #1264 (#1260) Vist 525 ganger Lik innlegget
 

I følge NLM er vektene:
A4: 56 tonn (kongevogna)
AB7: 38 tonn
B7: 37-40 tonn

At kongevogna er betydelig tyngre er forsåvidt ikke så rart, i og med at den både har en svært spesiell innredning (hvor det neppe er lettvektskonstruksjoner som har vært prioritert), og at den har mye ekstraustyr siden den skal kunne fungere som selvforsynt hotell.

Som om ikke dette er nok var det også en særlig utfordring å bygge ventilasjonsanlegg og annet utstyr som skal gå kontinuerlig så støysvakt som mulig. I en vogn som kjøres i tog vil det alltid være en del støy som skapes av selve kjøringen, uansett hvor stillegående og lydisolert materiellet er. I en vogn som står helt stille og hvor noen skal bo og overnatte skal det svært lite susing eller during til før det blir plagsomt, selv om lydnivået overhode ikke er merkbart når vognen er i bevegelse.

        Kongevognen er en sovevogn Peder Figenbaum 15. feb. 2009 kl.2305* #1269 (#1264) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

En mer relevant sammenlining er vel en "normal" sovevogn enn sittevogner av B7-typen? Det er ganske mye rør og kanaler for vann og ventilasjon i en sovevogn. Vektforskjellen i forhold til en WLAB-2 forteller vel sitt om vognens ekstrautstyr.

Dersom jeg husker presentasjonen av vognen i bladet "Byggekunst" (!) riktig, stammer mesteparten av "ekstrautstyret" (kjøkken, dusjer m.m.) fra off shore-bransjen - neppe en bransje som bekymrer seg for vekt...

Mvh P.

          Kongevognen er en sovevogn H. Lindholm 15. feb. 2009 kl.2310 #1270 (#1269) Vist 528 ganger Lik innlegget
 

Ja, det har du selvfølgelig rett i. Det var nevnt sammenligning med "type 7-vogner" lenger opp, så da gikk jeg rett i fella.

WLAB-2 er opppgitt med 50 tonn, så vektforskjellen er ikke så enorm.

I tillegg til de ovenfor nevnte problemene med støy fortalte min kilde i firmaet som haddde fått oppdraget med å bygge mye av tilleggsutstyret at plassforholdene bød på mye hodebry. De hadde masse fint utstyr tilgjengelig, men å få klemt det inn under vogna så det overholdt profilbegrensningene var ikke så lett.

          Vekt Christian Berg 16. feb. 2009 kl.1003 #1308 (#1269) Vist 490 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hva du legger i at Offshore bransjen ikke bekymrer seg for vekt. Er det noe som er kritisk på flytende installasjoner så er det vekt, og det skal en ha minst mulig av. Antaglig er det nettopp bruk av offshore utstyr som gjør at vognen likevel kan holde seg innenfor en akseptabel vekt.

Christian

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 22206 treff på forum10, og 72383132 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.