Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Stivrammetendere" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Stivrammetendere H. Lindholm 10. sep. 2012 kl.1255 #135325 (#135322) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Det er vel høyst sannsynlig at stivrammetenderne og wannentenderne kunne byttes om hverandre uten endringer av førerhuset på maskinen. Dermed må vi anta at tenderne ikke alltid fulgte det loket de var levert med opprinnelig.
For andre loktyper har NSB tildels oppgitt i typebladene at bestemte loknummer har hatt avvikende tendertyper, men siden de ikke gjorde det for type 63 må vi vel anta at tenderne relativt enkelt kunne byttes rundt og at de ikke ønsket å bruke ressurser på å holde oversikt over hvilke lok som hadde hvilken type tender til enhver tid.

Vi må vel kunne gå ut fra at NSBs maskinavdeling var i stand til å telle også på 40- og 50-tallet, men opplysningen om at 10 lok har stivrammetender sier faktisk ikke noe om hvor mange slike tendere som virkelig fantes i Norge, bare om hvor mange som var i bruk. Hvis man snur på det kan det tas som en indirekte opplysning om at det bare fantes 64 wannentendere og at NSB (naturlig nok) prioriterte å bruke disse, slik at 10 lok til enhver tid måtte ha stivrammetender.
På den annen side virker det ikke så veldig sannsynlig at det skulle blitt sendt hele 5 ekstra tendere til Norge. Dog ble vel noen av lokene sendt ut av Norge igjen før krigen sluttet - kan det tenkes at noen av disse ble returnert uten tender?

Men hvor er kilden til opplysningen om at det fantes 15 stivrammetendere i Norge?

      stivrammetendere Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1606 #135342 (#135325) Vist 730 ganger Lik innlegget
 

Helge
Som deg tror jeg at de aktuelle personer i NSB kunne telle, og jeg tror vel at å bytte stivramme-/wannentendere mellom lokene kunne gjøres uten noen forandringer på lok/tender.
Ekstra tendere har jeg liten tro på. Om noen lok ble returnert uten tender har jeg ikke minste anelse om.

Personlig tror jeg at de som oppererer med 15 stivrammetendere har "Damplokboka" som kilde, men kildematerialet for boka har jeg ingen peiling på. Skulle jeg driste meg til en antagelse så måtte det være at kildematerialet er så uoversiktlig/ ufullstendig at man fort går seg vill i det.
Jeg tenker da på at bilder + notater +++ resulterer i at man sitter igjen med 15 dokumenterte lok som har hatt stivrammetender, men det er høyst mangelfull dokumentasjon på når de forskjellige lokene gikk med det.

Det jeg håper og tror er nå at SES & Co finner ut av det.
Bjørn

        stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.1650 #135349 (#135342) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Ettersom lokene jo ble bygd på mange forskjellige fabrikker, og tenderne kanskje på andre er bytte av tendere mellom lok høyst sannsynlig.
Det kan igjen bety at det finnes foto av mer enn 10 lok hos NSB med stivrammetender uten at det beviser noe som helst hva totalantall angår.

          Stivrammetendere Herman 10. sep. 2012 kl.2218 #135390 (#135349) Vist 640 ganger Lik innlegget
 

Det dreier seg om krigslok, så det gir mening å sørge for at lok og tendere går om hverandre så langt som praktisk gjennomførbart.

At det dreier seg om krigslok innebærer også at det er en reell mulighet for at det over tid blir flere tendere enn lok.

Jeg er usikker på hvorfor overføldige tendere skulle havne i Norge, men jeg ser muligheten for at det kan ha dukket opp det noen mente var en en god grunn til å sende noen tendere til Norge.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 452 treff på forum10, og 72232086 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.