Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Stivrammetendere" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              tendere tp63 og ploger H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.2152 #135504 (#135473) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser nå at jeg i min grenseløse enfoldighet har gått ut fra at roter 5, 6 og 7 ble bestilt bygget for og levert direkte til NSB. Slik behøver det jo ikke være.
NSBs roterende snøploger av type 3 var en type som Henschel bygget ganske mange av. En del av dem finnes fortsatt rundt omkring i Europa, noen av dem på tyske museer.
Vet man noe mer om hvorfor, hvordan og når disse tre roterne kom til NSB? Ble de muligens egentlig bygget for andre mottagere som av forskjellige grunner ikke lenger hadde behov for dem eller kunne motta dem? i så fall er det jo ikke så rart at de tenderne som de fikk i Norge ikke ikke ble bygget og levert sammen med plogene.

Henschel bygget forøvrig sin siste damproter i 1943. Det skyldes sannsynligvis det store bombeangrepet i oktober 1943 som la store deler av Kassel i ruiner. Roter nr. 5 er i typebladet oppført med fabrikant Henschel og byggeår 1943. Roter nr. 6 og 7 er i typebladet oppført med fabrikant Henschel/Les Ateliers Metallurgiques og byggeår 1944.
At Henschel også er oppført på nr. 6 og 7, selv om fabrikken i Kassel ikke kan ha bygget dem, kan kanskje skyldes at Henschels fabrikasjon ble flyttet til andre steder i de okkuperte områdene og/eller at konstruksjonen var Henschels.

"De to som NSB fikk fra Belgia etter krigen bestilte NSB uten tendere såvidt jeg husker. "

Nr. 6 og 7 er oppgitt bygget i 1944, men du skriver at de kom til Norge etter krigen. Det kan muligens skyldes at det i løpet av sommeren 1944 skjedde en del ting i området Frankrike/Belgia/Nederland som gjorde det litt komplisert å levere slikt i henhold til bestillingene?

                tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 11. sep. 2012 kl.2225 #135510 (#135504) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Jeg er ganske sikker på at plog 5 ble skaffet til Nordlandsbanen. Nummer 6 og 7 var neppe fullført i 1944. Det finnes en del om anskaffelsenr, og de ble levert fra Belgia. Tror det var i 1948.

                  tendere tp63 og ploger H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.0101 #135518 (#135510) Vist 513 ganger Lik innlegget
 

Men det oppgitte byggeår 1944 må jo ha kommet fra et eller annet sted - kanskje fra fabrikkskilt som var produsert på et relativt tidlig tidspunkt? Spesielt interessant blir det hvis de faktisk ikke ankom Norge før 3-4 år senere. Spørsmålet da er jo når NSB bestilte dem.
At de aktuelle eksemplarene, enten de opprinnelig var bestilt av NSB eller av noen andre, ble påbegynt bygget i 1943 eller 1944 er vel sannsynlig siden de var av en type som i utgangspunktet ble bygget av Henschel. At produksjonen og leveransen ble forsinket er dog ikke overraskende.

                    Tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2204 #135714 (#135518) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Jeg har sett litt på de notatene jeg har om plogene 5-7:

Nr. 5 - DRG 701679 - Henschel 22361/1943 Ankommet juni 1945 sammen med 52.5397 og fem 63a-lok (5397, 5860, 6412, 5810 og 3606). Materiellet inspisert i Oslo d. 29. og 30. juni 1945. "Roter nr. 70 1679. gir inntrykk av å være ubrukt, men noe skadet, antakelig ved ilandsetting." Plogen ble sendt Vst. Kronstad for å gås over og gjøres i stand for bruk på Bergensbanen kommende vinter. Den ble gitt betegnelsen type 3 nr. 5 (brev fra Hst. 23.7.1945 til Dc Bergen). Nødvendige endringer som Bergen ser ut til å ha gjort var anbringelse av sentralbuffer og innbygging av fyrplass. Distriktsplassering Brg på første typetegning. Roter 5 sendt fra Bergen 20.11.1947 til Mo i Rana (brev fra Hst. til Dc. Thm. 9.12.1947). Plogen ble etter krigen solgt til NSB fra Direktoratet for fiendtlig eiendom for kr 250.000.

Nr. 6 - Henschel 27175/1944 Sendt Vst. Kronstad etter ankomst sommeren 1947. Fikk tender fra 63a 217 (dette loket og 4755 skulle utrangeres, men 5133 og 5321 ble utr. i stedet, tenderne ble imidlertid tatt fra 217 og 4755). (Brev fra Hst. 2.7.1947 til Dc Thm). Tender fra lok 217 ble sendt Bergen 23.7.1947 (oppført i liste over lok som passerer Oslo). Plogen er prøvet i Bergen distrikt 3.-6.2.1947 (må være feilskrift for 1948), tilfredsstillende, men ga erfaringer som vil bli nyttet ved omb. av nr. 7. ved mindre forandringer av lysanlegg, form på skjold og sidevinger m.m. Roter 6 sendt fra Bergen 7.2.1948 til Mo i Rana. Var da prøvet i snøryddingsarbeid i Bergen distrikt 3.-6.2.1948 (brev fra Hst. til Dc. Thm. 19.2.1948). Ombygget til oljefyring 10.1963 Vst. Marienborg.

Nr. 7 - Sendt Vst. Kronstad etter ankomst sommeren 1947. Fikk tender fra 4755. Revisjoner og rep. i Trondheim 1953, 1954, 1964. I Kr.sand 1966, 1969, 1970, 1971, 1972. Overført Trondheim distrikt 5.1.1973. Ombygget til oljefyring 11.1964.

Plogene 6 og 7 omtales i et avisutklipp av ukjent dato:
Fra Belgia er det i dag kommet to nye roterende snøploger til Norges Statsbaner. De skal brukes på Bergensbanen. Plogene ble under krigen bestilt av tyskerne og N.S.B. har fått anledning til å overta dem.

Notat 3.5.1947: Plog nr. 5 har egen tender. De to fra Belgia kommer uten tender. Hensiktsmessig at alle får samme type tender. Plog 5 har type 2'2'T26 med 26 m3 vann og 8 t kull. Denne tendertype skal befinne seg blant de fire tendertypene på type 63. Trondheim har lok 4755 (pt hensatt) og 217 (til HR i Sverige) med slike tendere. Ved at disse brukes reduseres også antallet tendertyper til 63a, en fordel.

                      Tendere tp63 og ploger H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2251 #135721 (#135714) Vist 413 ganger Lik innlegget
 

Takk - dette var i grunnen veldig oppklarende, selv om omstendighetene rundt disse plogenes ankomst åpenbart var ganske rotete.
Slik jeg forstår det var bakgrunnen for at plogene 5, 6 og 7 kom til Norge i praksis det samme som for stortyskerne, de ble anskaffet av okkupasjonsmakten. En del av stortyskerne kom jo åpenbart til Norge (i hvert fall i land) etter krigsslutt. Det som er spesielt med plogene 6 og 7 er at de kom såpass lenge etter krigsslutt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 153 treff på forum10, og 72231787 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.