Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Stivrammetendere" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Flere data Svein Sando 12. sep. 2012 kl.2216 #135614 (#135557) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

Det står at både tender K2'2'T32 og K2'2'T34 har vannkapasitet ca 32 tonn.

Jeg har dobbeltsjekket kilden jeg siterte, og det er korrekt sitat på dette punktet. Det kunne jo vært avskriftsfeil fra min side, men ikke denne gangen.

Det jeg ikke tok med i sitatet kan kanskje være av interesse for de som detaljmåler disse tendervariantene. Slik er fortsettelsen av notatet:

K2'2'T26K4T30K2'2'T32K2'2'T34
Total akselavstand
lok. og tender
18890 mm 18230 mm 19000 mm 19495 mm
Avstand over
buffere (lok.
og tender).
22940 mm 22840 mm 22975 mm 23375 mm

      Flere data Hans-Ole Sveia 12. sep. 2012 kl.2239 #135624 (#135614) Vist 471 ganger Lik innlegget
 

Fint at du tok med fortsettelsen av notatet!

      Flere data H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.2259 #135629 (#135614) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Jeg regnet i grunnen med at din avskrift var korrekt. Det er (dessverre) en kjent sak at det forekommer unøyaktigheter i NSBs dokumentasjon.

Jeg har nettopp postet et innlegg i Stensaas' tråd om lengdeangivelser på type 63.
Det jeg fant ut var at NSBs data om de angivelige K2'2'T32-tenderne ikke kan stemme.
Alt som oppgis - unntatt vannbehldningen - passer derimot svært bra med den litt mindre K2'2'T30-tenderen, som dessuten var den vanligste tenderen på denne loktypen i opprinnelseslandet. Det er noen små avvik, men det er bare ca 5 cm på lengdemålene. Det kan ha naturlige årsaker.
Ut fra det jeg har funnet passer i hvert fall ikke totallengden, for lok med både 32- og 34-tender skal ha samme lengde over buffere (tenderne var like lange, og 45 cm lenger enn 30-tenderen).
Diverse tyske kilder oppgir generelt lengde over buffere til 22975 med 30-tender.

        Flere data Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2218 #135718 (#135629) Vist 461 ganger Lik innlegget
 

Her er et brev fra NSB av 28.07.1950 som lister tendere og rammetyper.

forstørrt150239-Type63brev1950_1.jpg

Brev fra NSB om type 63a med tender- og rammefakta.
foto: Thor Bjerke
          Forklaringen Svein Sando 13. sep. 2012 kl.2329 #135726 (#135718) Vist 446 ganger Lik innlegget
 

Ja, her forklares det vel indirekte hvorfor man opererer med 15 og 10 stivrammetendere. Listen her inneholder 15, men så står det også at dette er en liste som distriktene må sjekke riktigheten av. Dette er altså en forespørsel til distriktene om hvordan virkeligheten er, men med forhåndsinnfylte sannsynlighetsverdier.

            Forklaringen H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2350 #135729 (#135726) Vist 440 ganger Lik innlegget
 

"Dette er altså en forespørsel til distriktene om hvordan virkeligheten er, men med forhåndsinnfylte sannsynlighetsverdier."

Nettopp. Allikevel er det interessant at det allerede i 1948 ble opplyst på typebladene at bare 10 lok hadde stivrammetender. Det var muligens fordi det var et minimumsantall man da var rimelig sikker på?

Det er forøvrig en interessant formulering i siste avsnitt i brevet, hvor det "forutsettes anvendt den opprinnelige nummerering". Når det allerede var foretatt en del tenderbytter ville det kanskje ikke være så lett å vite sikkert hvilke lok som hadde hatt hva da de kom.

I listen er 34-tonnstenderen oppført på lok 5133 som ble hensatt allerede i 1947. Selv om det ikke fremgår av listene tyder jo andre opplysninger på at denne tenderen overlevde helt til slutt, ombygget til oljefyring.

Inntil det motsatte er bevist er jeg forøvrig ganske sikker på at betegnelsen K2'2'T32 for de vanlige wannentenderne er feil, det skal høyst sannsynlig være K2'2'T30. For NSBs folk den gangen hadde dette sannsynligvis ingen praktisk betydning, derfor har feilen bare blitt gjentatt. Siden det bare var disse fire tendertypene som var aktuelle (utenom tenderne til gammeltyskerne, som var helt annerledes) hadde betegnelsen ingen annen praktisk nytte enn å skille dem fra de andre tenderne som var i bruk på type 63.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 1949 treff på forum10, og 72233583 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.