Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Stivrammetendere" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2041 #135794 (#135792) Vist 369 ganger Lik innlegget
 

Det er flere momenter her:

1) Bruer: En del av disse var vel ikke bygd etter de krav som ble nyttet av NSB før krigen. Det foresvever meg at en del av bruene nord for Hell kan ha blitt bygd etter kravene for belastningstoget av 1899 - dersom jeg ikke husker feil.

2) Akseltrykk og skinnevekter: Det virker som det ble en del vekslende standard på Nordlandsbanen, med skinnevekter på delparseller mellom ca. 31 kg. - 49 kg. Hva som var planen dersom krigen ikke hadde kommet, er jeg ikke sikker på.

3) Dunderlandsbanen: Det tok sin tid før en fikk oppgradert denne. Hadde ikke krigen kommet, ville en på enkelte steder trolig omlagt den med tanke på tracéer o.l. Det tok noen år før bruene var oppgardert eller utskiftet. Siste bruutskiftningen var vel ca. 1957 - om jeg ikke husker feil.

4) På strekningen Mosjøen-Mo i Rana ble det vel mer av løsninger som en ikke ville ha gjort dersom det hadde vært fredstid.

          Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2214* #135807 (#135794) Vist 366 ganger Lik innlegget
 

Under krigen var det bare Dovrebanen, Ofotbanen og Østfoldbanen som tålte "dovregubber" - hvorav de to siste var elektrifiserte. Dette kan jo ikke vurderes som statisk - banen kunne jo oppgraderes. Det tok jo heller ikke så mange årene før Di 3 kunne brukes på de fleste dieselbanene. Jeg tror det blir helt feil å avvise bruk av "dovregubber" ut ifra hva som var status på sporet der og da.

            Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2220 #135809 (#135807) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i din vurdering.

Samtidig var det vel også begrensninger på Dovrebanen (dersom vi bruker betegnelsen om hele banestrekningen), om vi tenker på strekningen Lillehammer-Otta. Di 3 måtte vel gå der den første tida med reduserte beholdninger? Jeg mener det siste nevnes i en uhellsrapport fra 1950-årene i samband med en avsporing ved Fåberg, der blant annet noen vogner veltet.

              Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2223 #135811 (#135809) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Med fare for å starte en debatt igjen, opplyser jeg at jeg med Dovrebanen mente den strekningen som het det da "dovregubbene" var i drift.

                Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2226 #135813 (#135811) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Helt greit!

            Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Terje Andersen 14. sep. 2012 kl.2300 #135818 (#135807) Vist 349 ganger Lik innlegget
 

Di3 gikk vel også kun til Mo i Rana i den første perioden.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 24949 treff på forum10, og 72231055 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.