Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Linjeomlegging rundt Dalane-regionen Ragnar Andenæs 4. juni 2009 kl.0105 #14721 (#14717) Vist 961 ganger Lik innlegget
 

Men er ikke signaler flyttet og hastigheten satt opp i en del av tunellene da? Synes de sa noe slikt under 411-transporten nylig.
Strekningen er ellers en "se norge fra innsiden-strekning."
Men å rette ut deler av sørlandsbanen slik at komforten kan ivaretas ved høyere utnyttelse av krengemekanismen og kanskje helst uten større hjulslitasje - da snakker vi. Det er i det minste hva som kan oppnås på kortere sikt. Ulmepen er såklart at en på lang sikt binder seg til å kjøpe mere krengemateriell hvis først en slik løsning velges.
Tar en istedet ut en større investering og "rettern helt ut" så blir fremtidens materiellinvesteringer rimligere og materiellvedlikeholdet rimligere og dessuten skinneslitasjen mindre enn ved ekstremkrenging.
Så hva skal en velge? Etter mitt skjønn vil det langsiktige med å rette skikkelig ut med dobbeltspor være bedre for alle togs fremmkommelighet. Skreddersydde godstogstammer kan da benytte samme spor og utkonkurere lastebilene så ganske etertrykkelig. Men som tidligere nevnt - det koster.

    FATC på et lite stykke Kjetil Sørlund 4. juni 2009 kl.0116 #14723 (#14721) Vist 959 ganger Lik innlegget
 

Det er FATC med hastighet inntil 160km/t fra km 437,30 til Audnedal på km 419,34 som utgjør en strekning på 17,95 km

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.