Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Stavanger-Kr.sand-Oslo Kjetil Sørlund 4. juni 2009 kl.0110 #14722 (#14720) Vist 938 ganger Lik innlegget
 

Det er bare en liten ting i forhold til hastigheter: Man må ikke bare flytte signaler, men også bygge ut til FATC ettersom STH for DATC er 130 km/t.

Foruten dette vil det utvilsomt bli mer attraktivt samarbeid mellom Sørlandet og Rogaland med reisetider nede i 2 t. Kombinerer man med Grenlandsbanen fra Skorstøl til Porsgrunn som da reduserer reisetiden mellom Oslo og Kristiansand til 3t 15 min (i følge Jernbaneverket) begynner det også å bli levelige kjøretider helt til Oslo fra Stavanger.

        digresjon solslyng 4. juni 2009 kl.0116 #14724 (#14722) Vist 940 ganger Lik innlegget
 

tror disse 3 timene og 15 minuttene til jbv er en bløff, i allefall slik planene forelå.

          Oslo S - Kristiansand 3t 15 min Terje Andersen 4. juni 2009 kl.0843 #14728 (#14724) Vist 909 ganger Lik innlegget
 

Om et slikt kjøretidsmål er realistisk avhenger av hva som gjøres Oslo - Porsgrunn. Med ny direkte linje Sande - Porsgrunn om Lågendalen vil et slikt kjøretidsmål være uproblematisk, selv uten tiltak Skorstøl - Kristiansand.

Med dagens Vestfoldbane og kjøring om Oklungen er det helt urealistisk.

Med fullført dobbeltspor Drammen - Larvik og ny bane Larvik - Porsgrunn er det et spørsmål om stoppmønster Oslo S - Porsgrunn om et slikt kjøretidsmål kan nås.

Terje Andersen

            3t 15 min solslyng 4. juni 2009 kl.1459 #14766 (#14728) Vist 850 ganger Lik innlegget
 

Disse 3t og 15 min er noe som har blitt nevnt i forb. med sammenkobling av Sørlandsbanen, moderniseringen av Vestfoldbanen og Eidangerforbinnelsen.

              3t 15 min Terje Andersen 4. juni 2009 kl.1533 #14770 (#14766) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Og hva så. I dag er kjøretida Skorstøl - Kristiansand ca 1.22 med 3 stopp.

Porsgrunn - Skorstøl vil bli 55-60 km og burde kunne kjøres på 20 min.

Da er det ca 1.30 for å kjøre Oslo S - Porsgrunn. Med nytt dobbeltspor hele veien Drammen - Larvik og Eidangerforbindelsen Larvik - Porsgrunn burde ikke det være noe problem med 1-2 stopp Oslo - Porsgrunn.

Terje Andersen

                hva som er så? solslyng 4. juni 2009 kl.1620* #14776 (#14770) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

Jo nå skal jeg forklare det hva som er så... Det har vært hevdet at disse 3 timene og 15 minuttene JBV ville fått dersom deres planer for vestfold, eidanger og sammenkoblingen ikke kan gi denne reisetiden.

            Oslo S - Kristiansand 3t 15 min Herman 4. juni 2009 kl.1535 #14772 (#14728) Vist 845 ganger Lik innlegget
 

Jeg håper man bygger en snarvei forbi Tønsberg samtidig som Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kobles sammen.

              Forbigangsspor Tønsberg Terje Andersen 4. juni 2009 kl.1603* #14774 (#14772) Vist 856 ganger Lik innlegget
 

Den beste snarveien forbi Tønsberg er en direktelinje Sande - Porsgrunn som jeg indikerte.
Hvis Sørlandstogene skal følge en oppgradert Vestfoldbane er det primært for å kunne stoppe der det er befolkingstyngdepunkt og reisende. Det er primært Tønsberg, og da får man koste på seg de 3 minuttene ekstra det koster å kjøre innom Tønsberg i stedet for å stoppe på Jarlsbegsletta.

En direktelinje Porsgrunn - Sande vil også spare Vestfoldbyene for mye støy fra godstog.

Terje Andersen

                tønsberg solslyng 4. juni 2009 kl.1620 #14778 (#14774) Vist 853 ganger Lik innlegget
 

Å bygge en direktelinje fra Sande til Porsgrunn er et høyst tvilsomt prosjekt. Uansett har det ikke vært snakk om å bygge den for godstog. Godstogene kjører fint på sørlandsbanen som det er.

En forbikjøring rundt Tønsberg er derimot et smart prosjekt. Man kan se for seg at Sørlandstogene kun stopper på Torp i denne delen av regionen.

                  tønsberg Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1738 #14791 (#14778) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

"Man kan se for seg at Sørlandstogene kun stopper på Torp i denne delen av regionen."
Hva skal man da i Vestfold å gjøre? Da tar folk like gjerne bussen som går direkte sentrum til sentrum, og uten bytte av transportmiddel. Og er det ikke en slik buss i dag, så vil det garantert bli det.

                    vestfold solslyng 4. juni 2009 kl.1802 #14801 (#14791) Vist 842 ganger Lik innlegget
 

"Hva skal man da i Vestfold å gjøre?"

Banen går der og skal oppgraderes til 200-250 km/t...?

"Da tar folk like gjerne bussen som går direkte sentrum til sentrum, og uten bytte av transportmiddel."

Det er bra, så kan toget konkurrere der det er best, på middelslange og lange distanser. Om man kommer fra Kristiansand på litt over en time, har man neppe noe problem med å bytte transport på Trop for å ta den siste biten med buss eller lokaltog? Eller ville du foretrukket å sitte på en treg buss som stoppet på alle byene underveis?

                      vestfold Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1811 #14805 (#14801) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde foretrukket et ordentlig IC-tog med stopp i byene, som hadde fraktet meg helt til sentrum. Oslo S, Sandvika, Drammen, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn, Kragerø, (Arendal) og Krs.

                        stopp solslyng 4. juni 2009 kl.1848* #14807 (#14805) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

"Jeg hadde foretrukket et ordentlig IC-tog med stopp i byene, som hadde fraktet meg helt til sentrum."

Jo, men hvem sier at man ikke kan ha begge deler? Vil ett bytte være et større handicap enn dobbel reisetid, dersom du skal på en lengre reise?

                          stopp Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1939 #14824 (#14807) Vist 846 ganger Lik innlegget
 

Jeg sier at man ha begge deler. Men jeg er enig med Terje at f.eks. Tønsberg bør ha stopp for alle tog. Hvordan skal man ellers få fylt opp togene ... Poenget er jo at man skal kunne kjøre høyest mulig frekvens, og da må man gi markedene tilgjengelighet. Skal man alltid først måtte reise med buss eller bil (som det helst vil bli) til jernbanestasjonen, bruker folk buss eller bil helt frem. Blir jo ikke noe igjen av togreisen til slutt.

                            Tønsberg solslyng 4. juni 2009 kl.2048 #14835 (#14824) Vist 841 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet. Jeg vet heller ikke om en eneste ekspressbuss som stopper der. Hvorfor skal lyntogene gjøre det?

                              Tønsberg Hans Morten Tamnes 4. juni 2009 kl.2054 #14838 (#14835) Vist 843 ganger Lik innlegget
 

"Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet."

Nå er det vel slik at Herr (eller Fru) Solslyng neppe kjenner alle her til lands.

Mvh
Hans Morten
Bosatt i Vestfold

                                Tønsberg solslyng 4. juni 2009 kl.2102 #14841 (#14838) Vist 841 ganger Lik innlegget
 

"Nå er det vel slik at Herr (eller Fru) Solslyng neppe kjenner alle her til lands."
...men det forandrer ikke det reelle behovet, som jeg _tror_ går mot -> 0.

                              Tønsberg Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.2107 #14843 (#14835) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

"Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet."
Og siden jeg heller ikke har det behovet, så dropper vi det!

                                ... solslyng 4. juni 2009 kl.2118 #14846 (#14843) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Fremfor å bare fjase, hva med å komme med noen reelle argumenter, evt. statestikk. Jeg bare poengterer at det er et behov jeg ikke kjenner til og at det dessuten, ikke er EN ENESTE BUSS som kjører denne distansen. Hvorfor skal da lyntoget gjøre det? Mener du virkelig at det er et urimelig spørsmål?

                                  Argumentasjon Marius Widerøe 5. juni 2009 kl.0725 #14912 (#14846) Vist 791 ganger Lik innlegget
 

Hva med å komme opp med noe statestikk selv Solslyng, som støtter din argumentasjon. Det kan ikke være slik at din synsing kan stå uprøvd, mens andres meninger og synsing MÅ dokumenteres.

                                    dokumentasjon solslyng 5. juni 2009 kl.0832 #14915 (#14912) Vist 793 ganger Lik innlegget
 

først og fremst er det ikke jeg som iherdig hevder at et lyntog _må_ stoppe i tønsberg. to; det finnes ikke noe slikt busstilbud i dag. vil tro at dersom det var et stort behov, evt. ved at det fantes noen viktige bedrifter i tønsberg som samarbeidet med næringslivet sørpå så ville det vært satt opp noe i dag, det er det ikke. mulig du synes det er svak argumentasjon, men i allefall bedre enn ingenting.

                                      dokumentasjon Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1239 #14956 (#14915) Vist 762 ganger Lik innlegget
 

Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!

Terje Andersen

                                        buss, buss solslyng 5. juni 2009 kl.1254 #14960 (#14956) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

"Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!"
Ekspresstogene bør stoppe fordi etterspørselen er så minimal at det ikke går busser der, og toget skal derfor fungere som et substitutt for en buss.

                                          Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1347* #14963 (#14960) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

Er det største tettstedsområdet i Vestfold med over 65 000 innbyggere. Det er ikke noe lite marked. Bussene kjører ikke innom der fordi det er en betydelig omveg som tar tid. I alle fall minimum 10 min. Bussene taper mye tid når de skal inn i bykjerner.

Tidstapet for toget blir mye mindre max 3 min siden de ikke hindres av kryss, rundkjøringer og trafikklys. Derfor er det mer fornuftig at toget betjener Tønsberg.

Terje Andersen

                                            Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Kjetil Sørlund 5. juni 2009 kl.1338 #14965 (#14963) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Det som Terje skriver stemmer, bortsett fra at tidstapet på å kjøre innom Tønsberg sentrum er betydelig mer enn 5-10 min. Uten annen trafikk tar det ca 10 min å kjøre fra E18 og til sentrum og tilsvarende å kjøre ut, mens det tar maks 5 min å kjøre direkte mellom fornuftig avkjøring fra Tønsberg og fornuftig påkjøring fra byen.

Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo

                                              Tog til oslo... solslyng 5. juni 2009 kl.1419* #14968 (#14965) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

"Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo."

Det er klart, og jeg ser også for meg at alle IC-tog vil stoppe i Tønsberg, evt. starte i Tønsberg, dersom det blir en sekkstasjon.

Terje, med en sving utenom tønsberg for et par hundre kilometer i timen eller mer, blir tidstapet langt mer enn 3 minutter på surrerundt nede i Tønsberg, evt. bytte retning der.

                                                Bytte retning i Tønsberg Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1435 #14977 (#14968) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

Hvor har du det fra at tog skal bytte retning i Tønsberg? Det er snart 100 år siden de gjorde det, og retning skiftet de vel ikke.
Jeg har ikke sett at JBv har lansert noe forslag om å skifte retning i Tønsberg. Tidsforskjellen på 3 min var mellom følgende alternativer:
1. Kjøre om Tønsberg og stoppe sentralt i fylkets største by/tettsted.
2. Kjøre forbi Tønsberg, men stoppe på et eller annet jorde i Vestfold.
Mellom disse alternativene er det ca 3 min kjøretidsforskjell.

Terje Andersen

                                                  Bytte retning i Tønsberg Herman 5. juni 2009 kl.1456 #14990 (#14977) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Alle tog bytter retning i Tønsberg - i vendesløyfe, riktignok, men de bytter fremdeles retning.

                                                    Ikke retningsbytte Svein Sando 5. juni 2009 kl.1503 #14994 (#14990) Vist 791 ganger Lik innlegget
 

Nei, de verken bytter retning eller det er vendesløyfe der. Toget kjører én vei hele tiden. Derfor vender det ikke.

                                                      Kjøreretning vs kompasskurs Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1530* #15007 (#14994) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

Hvis man med kjøreretning mener retningen toget kjører uttrykt i kompasskursen til togets hastighet er det klart at den vil endres ved enhver kjøring i kurve. I Tønsberg skjer det da en kursendring på minst 180 grader på det meste.

Når vi snakker om at tog bytter kjøreretning forstår man som regel at toget framførs fra motsatt førerrom eller ved et lokomotiv som har byttet plass fra togets ene ende til den andre.

En slik bytte av kjøretning har aldri forekommet regelmessig i Tønsberg såvidt jeg vet, selv om toget i tidlige tider måtte bakke ned til stasjonen i den ene retningen og fra stasjone i den andre retningen.

Terje Andersen

                                    Argumentasjon og fakta Herman 5. juni 2009 kl.1050 #14931 (#14912) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Det er jo bare å slå opp i Nor-Way Bussekspress sine rutetidet, så kan alle som vil ved selvsyn se at de har åtte ekspressbusser hver dag fra Kristiansand som stanser på Fokserød (Torp) og Kopstad (Horten) men ikke i Tønsberg. Og begge stoppene er merket kun for avstigning i retning Oslo.

                                      Argumentasjon og fakta Marius Widerøe 5. juni 2009 kl.1500 #14993 (#14931) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

At det er et fakta at det ikke stopper ekspressbusser i Tønsberg på vei fra Kristiansand til Oslo betyr ikke at det er et fakta at det ikke eksistere et marked for transport mellom Tønsberg og Sørlandet. For det første kan det være at bussene anser Tønsberg som dekket av toget. For det andre prioriterer kanskje expressbussen å kjøre E18 hele veien for å komme raskest mulig fram... Det er mange muligheter for at det er et marked selv om bussen ikke stopper der...

                                        Argumentasjon og fakta Herman 5. juni 2009 kl.1509 #14996 (#14993) Vist 733 ganger Lik innlegget
 

Jeg ville vel heller tippe på at de mener at korrespondanse med buss fra Fokserød er bedre enn å sette av passasjerene ved E18 et sted uten korresponderende busser, men alt dette blir spekulasjoner.

                                      Argumentasjon og fakta eirik karlsen 5. juni 2009 kl.1510 #14997 (#14931) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Interessant å merke seg er jo at disse bussene dumper de reisende i et veikryss ved E18 på Fokserød i stedet for å legge ruten innom Torp flyplass. Ekspressbussene finner det tydeligvis da ikke verdt pengene å ta med reisende fra Torp mot Sørlandet, mens Solslyngen mener Torp er en viktigere plass å stanse for tog mot sørlandet enn hele resten av Vestfold.

Eirik

                                        Torp solslyng 5. juni 2009 kl.1521 #15003 (#14997) Vist 738 ganger Lik innlegget
 

"Ekspressbussene finner det tydeligvis da ikke verdt pengene å ta med reisende fra Torp mot Sørlandet..."

Hva? Hvor har du dette fra? Det går korrespondansebuss fra Fokserød til Torp, slik det går korrespondansebuss fra Harebakken til Arendal...

Hvor har dere jernbanenerder det fra at folk ikke kan bytte transportfarkost underveis på en reise? Dette er da en helt særnorsk diskusjon.

                                          Torp Herman 5. juni 2009 kl.1525 #15005 (#15003) Vist 795 ganger Lik innlegget
 

Hvis jeg ikke husker fullstendig feil, så fortsetter den korresponderende bussen videre til Tønsberg etter Torp.

                                            Det kan nok stemme... solslyng 5. juni 2009 kl.1613 #15036 (#15005) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

...men har selv kun reist til Torp. :)

                                          Torp eirik karlsen 6. juni 2009 kl.0106 #15126 (#15003) Vist 390 ganger Lik innlegget
 

Den bussen er jeg faktisk ikke kjent med.. Har du en link til rutene for den?

Jeg syns så tydelig å huske at det bare for få måneder siden var skriverier i avisene her nede om hvor dårlig korrespondanse det var fra ekspressbusstoppet på Fokserød og ned til flyplassen. Da het det at man ville forsøke å inngå en avtale med NSB om å få togbussen til å ta en svipp opp til Fokserød innimellom turene den hadde til jernbaneholdeplassen. Men jeg var ikke klar over at det var kommet i gang ennå..

Og jeg vet og at det for noen år siden gikk en shuttlebuss som vel gikk sandefjord-Torp-Tønsberg, men den har da vært nedlagt en stund om ikke jeg tar helt feil.

Er det ekspressbusselskapene som driver sin egen shuttelbuss da mener du, eller hvilken buss er det?

Eirik

                                            Torp Herman 6. juni 2009 kl.0806 #15130 (#15126) Vist 387 ganger Lik innlegget
 

Når jeg ser på rutetidene, så ser jeg at korrespondansene mellom Telemarkekspressen (som stopper både på Fokserød og Torp før den ender i Tønsberg) og Sørlandsekspressen er elendige.

Så elendige at Nor-Way anbefaler at man reiser via Drammen og Skien eller Haukeli og Bø....

Hvis du derimot velger Konkurrenten fra Kristiansand, så får du fortreffelige korrespondanser (typisk 5 minutter, og 7 i motsatt retning) så lenge bussen er i rute.

                                              Torp Kjetil Sørlund 8. juni 2009 kl.2232 #15508 (#15130) Vist 339 ganger Lik innlegget
 

Det var en tid en lokalbuss som gikk innom Fokserød og Torp, men kjøringa helt til Foksrød og Torp ble for denne ruta innstilt fra 21.januar i år. Etter det skulle det gå egen lokalbuss fra Foksrød til Torp hver time. Alt dette i følge en melding på vedlagt lenke.
Jeg finner ingen rute på denne bussen, så jeg vet ikke om denne er innstilt eller om det egentlig er shuttlebussen til toget eller hva som skjer der.

Lenke: Nyhetsarkiv fra VKT (søk etter Torp)

                                                Torp Herman 9. juni 2009 kl.0921 #15566 (#15508) Vist 341 ganger Lik innlegget
 

Det er Telemarksekspressen, den som korresponderer så fantastisk dårlig med Sørlandsekspressen, og tilsvarende vesentlig bedre med Konkurrenten.

Det fant jeg ut ved å søke på buss fra Fokserød og Torp i den siden du viste til, istedenfor å søke i nyhetsarkivet.

De fleste avgangene fortsetter fra Torp til Tønsberg.

Lenke: Rutetabell for buss mellom Fokserød og Torp.

                              Jeg kjenner familien Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0943* #14911 (#14835) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner familien som reiser fra Tønsberg til "Sørlandet". En venn av meg bor i Tønsberg og kommer fra Egersund, kanskje ikke det egentlige Sørland, men i alle fall en by langs Sørlandsbanen.

Min venn og hans familie har ofte reist fra Tønsberg til Egersund og jeg tror de gjør det fortsatt av og til. I tillegg har han en søster som bor i Rogaland og som ofte reiser motsatt veg. Med dagens tilbud er ikke toget veldig aktuelt så det blir som regel bil eller fly. Jeg tror ikke de er alene.

Reisemønstret i Norge er ikke slik Solsyng synes å tro at alle reiser foregår fra provinsen og inn til Oslo.

Terje Andersen

                      vestfold eirik karlsen 4. juni 2009 kl.1825 #14806 (#14801) Vist 868 ganger Lik innlegget
 

Så du mener toget er best på mellomlange og lange distanser?

Lokaltrafikken i østlandsområdet kan bare legges ned med en gang den da vel?

Og ekspresstogene til Sørlandet skal altså ikke stoppe andre steder i fylket vestfold enn på en mjelkerampe ved en flyplass.

Jaja.. vi har jo sett mange ganger at du har temmelig fikserte meninger om trafikkmønster etc. men å hevde at det er bedre å stanse ekspresstogene på et jorde enn inne i fylkets større bysentra er hvertfall i mine øyne regelrett tåpelig. Ekspresstogene bør minimum ha et stopp nord i fylket, og et stopp syd i fylket, mot telemark slik at det finnes to stasjoner hvor folk fra alle fylkets stasjoner kan reise med regiontog fra sin hjemby til den nordlige eller sydlige bystasjonen hvor også ekspresstogene stanser.

                        vestfold solslyng 4. juni 2009 kl.1836 #14808 (#14806) Vist 876 ganger Lik innlegget
 

"Lokaltrafikken i østlandsområdet kan bare legges ned med en gang den da vel?"

Tar du bort subsidiene må den legges ned ja. Lokaltrafikk er et samfunnsansvar ikke et marked.

"Jaja.. vi har jo sett mange ganger at du har temmelig fikserte meninger om trafikkmønster etc."

Mine meninger er basert på hvordan jernbane drives i resten av Europa, når NSB ledes av en agronom og bondegutt, kan man ikke regne med at "annerledeslandettankegangen" legges bort, det gjør imidlertid jeg.

"...men å hevde at det er bedre å stanse ekspresstogene på et jorde enn inne i fylkets større bysentra er hvertfall i mine øyne regelrett tåpelig."

Torp er ikke et lite jorde, i dag er det en viktig flyplass, i fremtiden kan det bli et viktig knutepunkt. Skal du stanse alle tog i "større" byer mellom Oslo og Kristiansand, får du ikke noe ekspresstog.

                          vestfold eirik karlsen 4. juni 2009 kl.1942 #14826 (#14808) Vist 868 ganger Lik innlegget
 

Torp er et jorde ute på landet hvor man via buss kan komme til flyplassen på 6-7 minutter. Med stopp for ekspresstogene f.eks. i Porsgrunn og Holmestrand vil det være mulig for reisende til resten av fylket å reise med regiontoget i riktig retning for å stige om til ekspressen på en normal bystasjon. Og hvis du mener man mister ekspresstogsfølelsen fordi toget stopper to ganger i et fylke fremfor en gang så er jeg av den mening at du har sett deg for blind på størrelsen og avstandene i Tyskland og ikke klarer omstille oppfatningen til våre hjemlige og mindre forhold.

At du stadig vekk må komme med nedsettende bemerkninger om dagens NSB leder fordi han ikke har kovertert hele bedriften etter ditt fantasifoster av en virkelighet tyder dessverre på at du har større problem med å være jordnær nok i dine vurderinger og må ta igjen for dette ved å forsøke å latterliggjøre andre personer og deres handlinger.

Eirik

                            Krangel solslyng 4. juni 2009 kl.2047* #14834 (#14826) Vist 878 ganger Lik innlegget
 

"Torp er et jorde ute på landet hvor man via buss kan komme til flyplassen på 6-7 minutter."

Ikke i fremtiden, da skal det bygges terminal og stasjon på samme sted.

"Og hvis du mener man mister ekspresstogsfølelsen fordi toget stopper to ganger i et fylke fremfor en gang så er jeg av den mening at du har sett deg for blind på størrelsen og avstandene i Tyskland og ikke klarer omstille oppfatningen til våre hjemlige og mindre forhold."

Det har jeg aldri sagt, et stopp tar 3-4 minutter, minimum. Skal du ha 10 stopp mellom Kristiansand og Oslo S utgjør det 30 til 40 minutter ekstra, minimum.

For et ekspresstog vil Torp være viktigere enn småsteder som Holmestrand, evt. en liten bygd som Tønsberg.

I Tyskland kjøres ekspresstogene med mange stopp underveis forøvrig, så her er du tydligvis ikke orientert. Saken forholder seg annerledes i Frankriket og Spania.


"At du stadig vekk må komme med nedsettende bemerkninger om dagens NSB leder fordi han ikke har kovertert hele bedriften etter ditt fantasifoster av en virkelighet tyder dessverre på at du har større problem med å være jordnær nok i dine vurderinger og må ta igjen for dette ved å forsøke å latterliggjøre andre personer og deres handlinger."

Det er du som er latterlig og nedsettende ovenfor meg, ikke omvendt. Hvor ligger min fantasiholdning til virkeligheten?

Lenke: Viktigheten av Torp - Dokumentasjon

                              Krangel Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.2111 #14845 (#14834) Vist 879 ganger Lik innlegget
 

"... enn småsteder som Holmestrand, evt. en liten bygd som Tønsberg."
Jeg forholder meg til norske forhold. Du har tydeligvis nok med å holde beina på bakken.

                                Norske forhold solslyng 4. juni 2009 kl.2140* #14847 (#14845) Vist 876 ganger Lik innlegget
 

Jeg forholder meg også til Norske forhold. Det forandrer ikke det faktum at man må luke ut de viktigste stasjonene når man skal utarbeide et ekspresstilbud for endestasjonsreisende.

"Du har tydeligvis nok med å holde beina på bakken."

Morsomt hvordan jeg husker dette sitatet fra noen hovmodige og skadefrydde kondoktører i forb. med Uelands strategi. For mange innen norsk jernbane er det ikke nok å holde bena på bakken, man skal gjerne stikke dem litt under jorden, i gjørmen - omtrent til man tenderer helvete, da er man på rett kurs.

                                  STREK moderator 4. juni 2009 kl.2206* #14848 (#14847) Vist 873 ganger Lik innlegget
 

Og dermed setter vi strek for en debatt hvor dere for det meste bare idiotforklarer hverandre.

                          Påklagd moderator 5. juni 2009 kl.1536 #15008 (#14808) Vist 696 ganger Lik innlegget
 

Til informasjon er setningen

Mine meninger er basert på hvordan jernbane drives i resten av Europa, når NSB ledes av en agronom og bondegutt, kan man ikke regne med at "annerledeslandettankegangen" legges bort, det gjør imidlertid jeg.

påklagd. Omtalen av Enger oppfattes nok som nedsettende og sjikanøs. Det er imidlertid satt strek for denne deltråden, så vi lar det være med det, men en slags advarsel er hermed gitt overfor denne måten å omtale konkrete personer på, samt at befolkningsgrupper (bondegutter) også gis en negativ karakteristikk. Slikt fremmer ikke et godt samtaleklima. Hold deg til sak!

                  Direktelinje Sande - Porsgrunn; ikke tvilsomt men smart Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0738* #14793 (#14778) Vist 858 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor skulle det i så fall være tvilsomt? Her er det lett å lage bane for 250-300 km/h. Så kan Vestfoldbanen som uansett får mange stopp dimensjoneres for 160 - 200 km/h.

Godstogene går i hovedsak om natta og da er det ingen persontog på direktelinja om Lågendalen uansett og Vestfoldbyene slipper mange støyende godstog på nattetid..

Det vil være viktig for å få økonomi i Grenlandsforbindelsen at man slipper å vedlikeholde hele banen fra Skorstøl til Nordagutu. Banen over Meheia har uansett en trasering som ikke er optimal for godstog.

Terje Andersen

                    Tvilsomt med dobbel opp... solslyng 4. juni 2009 kl.1805 #14802 (#14793) Vist 853 ganger Lik innlegget
 

Et dobbeltspor for 200-250 km/t der folk bor, og et spor for 300 km/t direkte utenom, for å betjene et nokså marginale befolkningsgrupper i Sør... Hmm, tror ikke Norge er stort nok til noe slikt, faktisk har jeg aldri hørt om høyhastighetslinjer som går i parallel.

                      Tvilsomt med dobbel opp... Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0728 #14913 (#14802) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

Det finnes ikke behov for noen høyhastighetslinje i Vestfold. Her forbinder jernbanen byer som ligger som perler på en snor i 15-20 km avstand og trafikknivået er såpass godt at man trenger forbindelser minimum hvert 30 min. I rushtiden oftere. Da er det ikke plass for høyhastighetstog på den banen.

En hastighetsstandard på mer enn 160 - 200 km/h er relativt poengløst på Vestfoldbanen når den i framtida skal betjene Vestfoldbyene med hyppige avganger, både for intern trafikk og for reiser mot Oslo S. I likhet med dine retoriske spørsmål kan jeg spørre: "Hvor finnes en høyhastighetslinje som betjener stopp med 15-20 km avstand. Da får banen knapt noe kapasitet". Med så tett regional trafikk som på på strekningen Oslo - Vestfoldbyene - Grenland vil ikke en ny bane både kunne betjene et hyppig stoppende reginalt tilbud og hurtige fjerntog med få stopp.

Derfor trenger man en direktelinje Sande - Porsgrunn slik at alle fjerntogene ikke behøver å bli forsinket av Vestfoldtogene, men forbindelsen Sande - Porsgrunn behøver ikke å være dobbeltsporet på hele strekningen. Avstnden Sande - Porsgrunn er ca 60 km og tilbakelegges på under 20 min. Med 1 tog i timen i hver retning holder det med enkeltspor med en lang møteparsell i Lågendalen.

Terje Andersen

                        «Tvilsomt med dobbel opp...» solslyng 5. juni 2009 kl.0847* #14916 (#14913) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

"Det finnes ikke behov for noen høyhastighetslinje i Vestfold. Her forbinder jernbanen byer som ligger som perler på en snor i 15-20 km avstand og trafikknivået er såpass godt at man trenger forbindelser minimum hvert 30 min. I rushtiden oftere. Da er det ikke plass for høyhastighetstog på den banen."


Likevel vurderer man nå å bygge høyhastighetslinje her. Minner forøvrig om en svenske som uttalte til jernbanemagasinet for en stund siden, at man måtte se regionaltrafikk, gods og høyhastighetstog under ett når man skulle bygge ny jernbaneinfrastruktur i Norge.

Shinkansen har så vidt jeg vet både regionale og høyhastighetstog.

                          «Tvilsomt med dobbel opp...» Ole P. Ingebrigtsen 5. juni 2009 kl.0946 #14922 (#14916) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

Nå er vel befolkningsmønsteret og -tettheten langs de japanske Shinkansen-linjene _litt_ forskjellig fra i Vestfold, dog...

                            ... solslyng 5. juni 2009 kl.1007 #14927 (#14922) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

har du lest tråden?

                          Shinkansen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0951 #14924 (#14916) Vist 736 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog med ulike stoppmønster men neppe så tette stopp som hver 15-20 km. I tilfelle må det være på strekninger med 4 spor.

Her er det tydeligvis mange misforståelser ute å går i folkemeningen om hva som er mulig å realisere på en enkel dobbelsporet strekning. Slik misforståelser kan sikkert også omfatte en og annen svenske.

Jeg vet at man snakker om 250 km/h for en tunnelstrekning forbi holmestrand med stasjon i fjell. Så langt har man ikke sluttført prosjekteringen og hva som lar seg realisere av hastighetsstandard forbi en stasjon i fjell er ikke klarlagt enda.

Det blir i alle fall ikke noe hastighet på 250 km/h gjennom Tønsberg, og jeg vil anta en forbindelse gjennom Sandefjord vil følge eksisterende banekorridor med stasjonen omtrent der den ligger i dag. Her tror jeg også man får problemer med å implementere 250 km/h.

Terje Andersen

                            Shinkansen solslyng 5. juni 2009 kl.1006 #14926 (#14924) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog som stopper på alle stasjoner. Hvor tett det er mellom stoppene vet jeg ikke, men togene går i ett der nede. Stasjonene ligger i avvik, og stoppende tog blir forbikjørt, med en rutetabell som følges på sekunder, ikke minutter. Gjennomsnittsforsinkelsen på nettet er forøvrig kun på noen få sekunder, det inkluderer naturkatastrofer og jordskjelv.

I dag morges kan vi lese at stortinget går inn for at IC trianglet skal utbygges for minst 250 km/t. Da blir det opp til utbygger å finne løsninger på det. Banen sør for Tønsberg kommer vel antakelig til å starte i en sving nord for stasjonen, som tar de reisende til Torp. Pådriverne for Barkåker-Tønsberg vil således ha sørget for at Tønsberg som lyntogstopp blir helt uaktuellt. Dette siste er min spådom, men vi får se hvordan det går.

                        TGV fra Geneve. Herman 5. juni 2009 kl.1124 #14937 (#14913) Vist 721 ganger Lik innlegget
 

"Hvor finnes en høyhastighetslinje som betjener stopp med 15-20 km avstand. Da får banen knapt noe kapasitet".

Nå har jeg reist med TGV fra Geneve til Paris.

Avstanden mellom stoppene mellom Geneve og Macon TGV ligger nok nettopp i det området der.

I Storbritannia bygger de for tiden ut et konsept de kaller Javelin. Der er nettopp poenget at togene skal samle opp pendlere på stasjoner som ligger tett, før de setter opp farten i retning London.

Det begge disse eksemplene har feller er at togene setter opp farten når de kommer ut av tettbebyggelsen, og opp på de nye høyhastighetsbanene.

                          Stoppmønster solslyng 5. juni 2009 kl.1148 #14947 (#14937) Vist 728 ganger Lik innlegget
 

"Det begge disse eksemplene har feller er at togene setter opp farten når de kommer ut av tettbebyggelsen, og opp på de nye høyhastighetsbanene."

Derfor kan det nok bli aktuellt å bygge dobbeltsporet utenom en del av byene med kranglete byggeforhold, jeg tror det er mer aktuelt enn et omkjøringsspor rundt hele fylket som Terje foreslår.

                            "Omkjøring av Vestfold" Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1236 #14953 (#14947) Vist 724 ganger Lik innlegget
 

Hvis du har litt kunnskap i geografi vil du se at en linje Sande - Porsgrunn ikke er noen omkjøring, men snarveien gjennom Vestfold for de tog som ikke skal stoppe uansett i Vestfold etter solslyngs ønsker.

Fra Vestfold går det så tog som stopper omtrent som i dag og som stopper ved samme plattform som ekspressen til Sørlandet i Porsgrunn. Derfra fortsetter det over Kongsberg til Oslo.

Hvis tog til fra Sørlandet er på Porsgrunn til omtrent samme tid kommer det tog fra Oslo og Drammen over Kongsberg samtidig som fortsetter mot Vestfold og Drammen - Oslo. Det blir den perfekte korrespondansen med timesfrekvens.

I mellom disse Vestfoldtogene går det tog Larvik - Oslo - Larvik i mellomhalvtimene slik at man har halvtimesfrekvens Oslo - Larvik på dagtid. Kanskje ytterligere tog i rushtiden.

Terje Andersen

                              Omkjøring utenom byene i Vestfold... solslyng 5. juni 2009 kl.1252 #14959 (#14953) Vist 733 ganger Lik innlegget
 

Joda, joda, det er en fin idé, men jeg tror ikke den vil få se dagens lys før et dobbeltspor for 250 km/t gjennom vestfold har blitt overbelastet, du mener det vil skje innen kort tid... Det tror ikke jeg.

                                Vestfoldbanen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1338 #14964 (#14959) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner.

Alternativt at utbyggingen blir så dyr at man like gjerne kunne holdt Vestfoldbanen på 160 - 200 km/h og brukt innsparingen på Sande - Porsgrunn.

Terje Andersen

                                  Vestfoldbanen solslyng 5. juni 2009 kl.1421 #14969 (#14964) Vist 722 ganger Lik innlegget
 

"Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner."
Kjenner du virkelig forholdene godt nok til å påstå det med 100% sikkerhet? Jeg kan godt se for meg at ekspresssporet må gå utenom enkelte byer, og at man beholder dagens infrastruktur sentralt.

                    Direktelinje Sande - Porsgrunn; ikke tvilsomt med smart Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1807 #14803 (#14793) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Godstogene bør kjøres via Kongsberg. Men med bl.a. nye tunneler Darbu-Kongsberg, og Kongsberg-Notodden. Disse tunnelene vil også åpne for en ringrute til Grenland og Vestfold. Persontogene her vil neppe ha behov for høyere linjehastigheter enn 160 km/t, og det vil da være greit å fortsatt kjøre godstog denne veien. Framtidig togtetthet gjennom Vestfold tilsier at man ikke bør kjøre flere godstog enn nødvendig der. Særlig for å slippe å bygge nye baner gjennom "ingensteds" (Sande-Porsgrunn).

                    Torp og Tønsberg Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.0243 #14905 (#14793) Vist 761 ganger Lik innlegget
 

Det kan se ut som om enkelte har "solslyng". I jernbanemiljø er dette en ganske alvorlig greie. Tønsberg er Vestfolds største tettsted og mellom Oslo og Krisitansand er det bare Drammen og Skien/Porsgrunn som er større tettsteder. Torp er en relativt ubetydelig flyplass som fremover vil få stadig større konkurranse fra Rygge. Hvis et "supertog" skal stoppe ett eneste sted i Vestfold, så må dette være i Tønsberg.

                      Ok solslyng 5. juni 2009 kl.0850* #14906 (#14905) Vist 774 ganger Lik innlegget
 

Jaha, så hvorfor går det ikke en eneste buss fra sørlandet som stopper i Tønsberg? Akkurat det støtter jo ikke veldig opp om din påstand... Forøvrig er Rygge helt ubetydelig i forhold til Torp, få fakta på bordet før du går ut så krasst.

Forøvrig; både Sandefjord og Larvik er større...

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1130 #14939 (#14906) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Vestfoldbanen snart i mål Supertog 5. juni 2009 kl.1201 #14950 (#14939) Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Innen 3 mil fra Torp har du byene Larvik, Sandefjord og Tønsberg med 135.000 innbyggere

Innen 3 mil fra Rygge har du byene Sarpsborg, Moss og Fredrikstad med 175.000 innbyggere

Forskjellen er ikke formidabel. Den avgjørende forskjellen er at Rygge ligger 6 mil fra Oslo, mens Torp ligger 12 mil fra Oslo.

Viktigere er også at Rygge ligger på veien til København, noe som gjør en kombinert flytog/lyntogsatsing aktuell, noe Oslo og Akershus nå kjemper for. Torp ligger ikke på veien til Bergen og Stavanger, noe som svekker det kombinerte argumentet her. Imidlertid burde både Torp og Rygge få flytog til Oslo så fort som mulig. Inn i terminalbygget - akkurat som på Gardermoen!

Hvis det er noe fornuft i norske politikere er vi nær "Peak Gardermoen", og flyplassen får aldri passere 20 millioner flypassasjerer i året.

Drøm: Om 30 år er Gardermoen som i dag delt i to - en utenlandsavdeling med flyruter til Sør-Europa og andre kontinenter og en innenlandsavdeling med flyruter til Nord-Norge, Møre og Sogn. Trafikken til Skandinavia, Sørvestlandet og Trøndelag håndteres i gangavstand til businesskvartalene i Bjørvika.

For øvrig har Terje rett i at Vestfoldbanen bør bygges ut for hyppige og sentrumsnære stopp, en direktelinje på denne siden av fjorden bør enten gå Sande-Porsgrunn eller Kongsberg/Notodden-Grenland.

Når dobbeltsporet Drammen-Tønsberg og Larvik-Porsgrunn er på plass bør det gjøres minimalt med Vestfoldbanen, da må innsatsen settes inn på å få kortere reisetid mot Vestlandet, Trøndelag og nabolandene våre...

                        Tønsberg er størst Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1425 #14972 (#14906) Vist 712 ganger Lik innlegget
 

Tønsberg er minst halve Vestfoldbanen. Nøtterøy er å betrakte som en del av Tønsberg tettbebyggelse. Noen vil flytte stasjonen ut på et jorde utenfor byen. Like dumt som å flytte Oslo S ut på gamle Fornebu. At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo. De som reiser mellom Tønsberg og Sørlandet kjører bil, det er den eneste muligheten i dag. Det geniale ruteopplegget i dag hvor Vestfoldtoget ankommer Drammen 1 minutt etter at Sørlandstoget har gått gjør ikke saken noe bedre. På en moderne jernbane langs kysten fra Oslo til Kristiansand kunne det gå intercitytog med stopp i alle byene hver time, og i tillegg raske ekspresstog med noen få stopp, deriblant Tønsberg.

                          Tønsberg. solslyng 5. juni 2009 kl.1523 #15004 (#14972) Vist 691 ganger Lik innlegget
 

"At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo."

Skal toget ta opp konkurransen med fly og privatbil, blir Torp knutepunkt for regionen, med omlastning til shuttlebusser og lokaltog.

                            "Omlasting av reisende" Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1617 #15038 (#15004) Vist 684 ganger Lik innlegget
 

Jeg trodde omlasting var noe man gjorde med gods.

Dessverre, jeg tror ikke dine baner får særlig trafikk på de strekninger hvor jernbanen i Norge står sterkest i dag. Jeg tror de fleste av de som tar toget fra Tønsberg til Oslo-området i dag vil velge bussen hvis de må enten ta shuttlebuss eller egen bil til Torp for der å omlastes til tog som sannsynligvis ikke stopper i Drammen, Asker eller Lysaker heller. Hva med å bruke kontainere og legge opp til "lift of lift on"?

Har du gjort noen beregninger på hvilken vegkapasitet og størrelse du trenger på parkeringsplassene i dette konseptet.

Terje Andersen

                              Tønsberg-Oslo solslyng 5. juni 2009 kl.1706 #15049 (#15038) Vist 675 ganger Lik innlegget
 

Hei,
Det jeg hele tiden har diskutert er ekspresstog sørfra. IC-tog kjører selvfølgelig etter dagens mønster.
-Solslyng

                            Tønsberg-Kristiansand Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1621* #15039 (#15004) Vist 689 ganger Lik innlegget
 

OK. En reise fra Nøtterøy til Kristiansand blir da slik:

Buss Nøtterøy - Tønsberg

Shuttlebuss Tønsberg - Jarlsbergjordet stasjon

Lokaltog Jarlsbergjordet stasjon - Torp stasjon

Ekspresstog Torp stasjon - Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon

Shuttlebuss Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon - Kristiansand.

Veldig konkurransedyktig.

                              Feil. solslyng 5. juni 2009 kl.1709 #15051 (#15039) Vist 695 ganger Lik innlegget
 

Taxi til Tønsberg sentrum. Lokaltog fra Tønsberg sentrum til matestasjon på torp. I lynfart sørover, med et eller to stopp. Buss til Dyreparken.

Tror du skal se langt etter noe mer konkurransedyktig.

                                Tog fra sentrum til sentrum Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1829 #15061 (#15051) Vist 684 ganger Lik innlegget
 

Jeg reiser av prinsipp ikke med taxi. Vanvittig dyrt og tvilsomme greier. Jeg skal heller ikke til Kaptein Sabeltann men til Kristiansand. Da vil jeg foretrekke å kunne velge mellom intercitytog med endel stopp underveis, eller et raskt ekspresstog fra Tønsberg til Kristiansand. Enkelt og greit. Til stasjonen i Tønsberg brukes sykkel, bybuss eller egen bil.

                              Tønsberg-Kristiansand Herman 5. juni 2009 kl.1938 #15075 (#15039) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

I verste fall vil det bli snakk om:

Sykkel Nøtterøy - Tønsberg stasjon.

IC-tog Tønsberg - Porsgrunn.

Høgfartstog Porsgrunn - Kristiansand.

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1601 #15027 (#14906) Vist 681 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Rygge solslyng 5. juni 2009 kl.1710 #15053 (#15027) Vist 674 ganger Lik innlegget
 

...får ikke lov til å frakte flere passasjerer enn at flyplassen kan gå rundt økonomisk.

                            Rygge Kjetil Næss 5. juni 2009 kl.1937 #15074 (#15053) Vist 666 ganger Lik innlegget
 

Dette er korrekt, men jeg vil tippe det endrer seg etterhvert. Politikerne må åpne øynene og se på alternativene til en tredje rullebane på Gardermoen. Prosjektet med en tredje rullebane er godt i gang, men med rask togforbindelse til Rygge (og forsåvidt Torp) mener jeg trafikken bør kunne økes her først. Dette går veldig mye på politisk vilje og akkurat nå er det "stuerent" å bygge ut en ekstra rullebane på Gardermoen, mens det er umulig og få økt trafikken på Rygge. Forstå det den som kan.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.02 sek
I dag 1758 treff på forum10, og 72329437 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.