Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    vestfold solslyng 4. juni 2009 kl.1802 #14801 (#14791) Vist 841 ganger Lik innlegget
 

"Hva skal man da i Vestfold å gjøre?"

Banen går der og skal oppgraderes til 200-250 km/t...?

"Da tar folk like gjerne bussen som går direkte sentrum til sentrum, og uten bytte av transportmiddel."

Det er bra, så kan toget konkurrere der det er best, på middelslange og lange distanser. Om man kommer fra Kristiansand på litt over en time, har man neppe noe problem med å bytte transport på Trop for å ta den siste biten med buss eller lokaltog? Eller ville du foretrukket å sitte på en treg buss som stoppet på alle byene underveis?

                      vestfold Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1811 #14805 (#14801) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde foretrukket et ordentlig IC-tog med stopp i byene, som hadde fraktet meg helt til sentrum. Oslo S, Sandvika, Drammen, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn, Kragerø, (Arendal) og Krs.

                        stopp solslyng 4. juni 2009 kl.1848* #14807 (#14805) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

"Jeg hadde foretrukket et ordentlig IC-tog med stopp i byene, som hadde fraktet meg helt til sentrum."

Jo, men hvem sier at man ikke kan ha begge deler? Vil ett bytte være et større handicap enn dobbel reisetid, dersom du skal på en lengre reise?

                          stopp Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.1939 #14824 (#14807) Vist 845 ganger Lik innlegget
 

Jeg sier at man ha begge deler. Men jeg er enig med Terje at f.eks. Tønsberg bør ha stopp for alle tog. Hvordan skal man ellers få fylt opp togene ... Poenget er jo at man skal kunne kjøre høyest mulig frekvens, og da må man gi markedene tilgjengelighet. Skal man alltid først måtte reise med buss eller bil (som det helst vil bli) til jernbanestasjonen, bruker folk buss eller bil helt frem. Blir jo ikke noe igjen av togreisen til slutt.

                            Tønsberg solslyng 4. juni 2009 kl.2048 #14835 (#14824) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet. Jeg vet heller ikke om en eneste ekspressbuss som stopper der. Hvorfor skal lyntogene gjøre det?

                              Tønsberg Hans Morten Tamnes 4. juni 2009 kl.2054 #14838 (#14835) Vist 842 ganger Lik innlegget
 

"Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet."

Nå er det vel slik at Herr (eller Fru) Solslyng neppe kjenner alle her til lands.

Mvh
Hans Morten
Bosatt i Vestfold

                                Tønsberg solslyng 4. juni 2009 kl.2102 #14841 (#14838) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

"Nå er det vel slik at Herr (eller Fru) Solslyng neppe kjenner alle her til lands."
...men det forandrer ikke det reelle behovet, som jeg _tror_ går mot -> 0.

                              Tønsberg Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.2107 #14843 (#14835) Vist 846 ganger Lik innlegget
 

"Jeg kjenner ingen som har reist til Tønsberg fra Sørlandet."
Og siden jeg heller ikke har det behovet, så dropper vi det!

                                ... solslyng 4. juni 2009 kl.2118 #14846 (#14843) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Fremfor å bare fjase, hva med å komme med noen reelle argumenter, evt. statestikk. Jeg bare poengterer at det er et behov jeg ikke kjenner til og at det dessuten, ikke er EN ENESTE BUSS som kjører denne distansen. Hvorfor skal da lyntoget gjøre det? Mener du virkelig at det er et urimelig spørsmål?

                                  Argumentasjon Marius Widerøe 5. juni 2009 kl.0725 #14912 (#14846) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

Hva med å komme opp med noe statestikk selv Solslyng, som støtter din argumentasjon. Det kan ikke være slik at din synsing kan stå uprøvd, mens andres meninger og synsing MÅ dokumenteres.

                                    dokumentasjon solslyng 5. juni 2009 kl.0832 #14915 (#14912) Vist 792 ganger Lik innlegget
 

først og fremst er det ikke jeg som iherdig hevder at et lyntog _må_ stoppe i tønsberg. to; det finnes ikke noe slikt busstilbud i dag. vil tro at dersom det var et stort behov, evt. ved at det fantes noen viktige bedrifter i tønsberg som samarbeidet med næringslivet sørpå så ville det vært satt opp noe i dag, det er det ikke. mulig du synes det er svak argumentasjon, men i allefall bedre enn ingenting.

                                      dokumentasjon Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1239 #14956 (#14915) Vist 761 ganger Lik innlegget
 

Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!

Terje Andersen

                                        buss, buss solslyng 5. juni 2009 kl.1254 #14960 (#14956) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

"Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!"
Ekspresstogene bør stoppe fordi etterspørselen er så minimal at det ikke går busser der, og toget skal derfor fungere som et substitutt for en buss.

                                          Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1347* #14963 (#14960) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Er det største tettstedsområdet i Vestfold med over 65 000 innbyggere. Det er ikke noe lite marked. Bussene kjører ikke innom der fordi det er en betydelig omveg som tar tid. I alle fall minimum 10 min. Bussene taper mye tid når de skal inn i bykjerner.

Tidstapet for toget blir mye mindre max 3 min siden de ikke hindres av kryss, rundkjøringer og trafikklys. Derfor er det mer fornuftig at toget betjener Tønsberg.

Terje Andersen

                                            Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Kjetil Sørlund 5. juni 2009 kl.1338 #14965 (#14963) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

Det som Terje skriver stemmer, bortsett fra at tidstapet på å kjøre innom Tønsberg sentrum er betydelig mer enn 5-10 min. Uten annen trafikk tar det ca 10 min å kjøre fra E18 og til sentrum og tilsvarende å kjøre ut, mens det tar maks 5 min å kjøre direkte mellom fornuftig avkjøring fra Tønsberg og fornuftig påkjøring fra byen.

Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo

                                              Tog til oslo... solslyng 5. juni 2009 kl.1419* #14968 (#14965) Vist 782 ganger Lik innlegget
 

"Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo."

Det er klart, og jeg ser også for meg at alle IC-tog vil stoppe i Tønsberg, evt. starte i Tønsberg, dersom det blir en sekkstasjon.

Terje, med en sving utenom tønsberg for et par hundre kilometer i timen eller mer, blir tidstapet langt mer enn 3 minutter på surrerundt nede i Tønsberg, evt. bytte retning der.

                                                Bytte retning i Tønsberg Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1435 #14977 (#14968) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Hvor har du det fra at tog skal bytte retning i Tønsberg? Det er snart 100 år siden de gjorde det, og retning skiftet de vel ikke.
Jeg har ikke sett at JBv har lansert noe forslag om å skifte retning i Tønsberg. Tidsforskjellen på 3 min var mellom følgende alternativer:
1. Kjøre om Tønsberg og stoppe sentralt i fylkets største by/tettsted.
2. Kjøre forbi Tønsberg, men stoppe på et eller annet jorde i Vestfold.
Mellom disse alternativene er det ca 3 min kjøretidsforskjell.

Terje Andersen

                                                  Bytte retning i Tønsberg Herman 5. juni 2009 kl.1456 #14990 (#14977) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

Alle tog bytter retning i Tønsberg - i vendesløyfe, riktignok, men de bytter fremdeles retning.

                                                    Ikke retningsbytte Svein Sando 5. juni 2009 kl.1503 #14994 (#14990) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

Nei, de verken bytter retning eller det er vendesløyfe der. Toget kjører én vei hele tiden. Derfor vender det ikke.

                                                      Kjøreretning vs kompasskurs Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1530* #15007 (#14994) Vist 775 ganger Lik innlegget
 

Hvis man med kjøreretning mener retningen toget kjører uttrykt i kompasskursen til togets hastighet er det klart at den vil endres ved enhver kjøring i kurve. I Tønsberg skjer det da en kursendring på minst 180 grader på det meste.

Når vi snakker om at tog bytter kjøreretning forstår man som regel at toget framførs fra motsatt førerrom eller ved et lokomotiv som har byttet plass fra togets ene ende til den andre.

En slik bytte av kjøretning har aldri forekommet regelmessig i Tønsberg såvidt jeg vet, selv om toget i tidlige tider måtte bakke ned til stasjonen i den ene retningen og fra stasjone i den andre retningen.

Terje Andersen

                                    Argumentasjon og fakta Herman 5. juni 2009 kl.1050 #14931 (#14912) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

Det er jo bare å slå opp i Nor-Way Bussekspress sine rutetidet, så kan alle som vil ved selvsyn se at de har åtte ekspressbusser hver dag fra Kristiansand som stanser på Fokserød (Torp) og Kopstad (Horten) men ikke i Tønsberg. Og begge stoppene er merket kun for avstigning i retning Oslo.

                                      Argumentasjon og fakta Marius Widerøe 5. juni 2009 kl.1500 #14993 (#14931) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

At det er et fakta at det ikke stopper ekspressbusser i Tønsberg på vei fra Kristiansand til Oslo betyr ikke at det er et fakta at det ikke eksistere et marked for transport mellom Tønsberg og Sørlandet. For det første kan det være at bussene anser Tønsberg som dekket av toget. For det andre prioriterer kanskje expressbussen å kjøre E18 hele veien for å komme raskest mulig fram... Det er mange muligheter for at det er et marked selv om bussen ikke stopper der...

                                        Argumentasjon og fakta Herman 5. juni 2009 kl.1509 #14996 (#14993) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Jeg ville vel heller tippe på at de mener at korrespondanse med buss fra Fokserød er bedre enn å sette av passasjerene ved E18 et sted uten korresponderende busser, men alt dette blir spekulasjoner.

                                      Argumentasjon og fakta eirik karlsen 5. juni 2009 kl.1510 #14997 (#14931) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Interessant å merke seg er jo at disse bussene dumper de reisende i et veikryss ved E18 på Fokserød i stedet for å legge ruten innom Torp flyplass. Ekspressbussene finner det tydeligvis da ikke verdt pengene å ta med reisende fra Torp mot Sørlandet, mens Solslyngen mener Torp er en viktigere plass å stanse for tog mot sørlandet enn hele resten av Vestfold.

Eirik

                                        Torp solslyng 5. juni 2009 kl.1521 #15003 (#14997) Vist 737 ganger Lik innlegget
 

"Ekspressbussene finner det tydeligvis da ikke verdt pengene å ta med reisende fra Torp mot Sørlandet..."

Hva? Hvor har du dette fra? Det går korrespondansebuss fra Fokserød til Torp, slik det går korrespondansebuss fra Harebakken til Arendal...

Hvor har dere jernbanenerder det fra at folk ikke kan bytte transportfarkost underveis på en reise? Dette er da en helt særnorsk diskusjon.

                                          Torp Herman 5. juni 2009 kl.1525 #15005 (#15003) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Hvis jeg ikke husker fullstendig feil, så fortsetter den korresponderende bussen videre til Tønsberg etter Torp.

                                            Det kan nok stemme... solslyng 5. juni 2009 kl.1613 #15036 (#15005) Vist 734 ganger Lik innlegget
 

...men har selv kun reist til Torp. :)

                                          Torp eirik karlsen 6. juni 2009 kl.0106 #15126 (#15003) Vist 389 ganger Lik innlegget
 

Den bussen er jeg faktisk ikke kjent med.. Har du en link til rutene for den?

Jeg syns så tydelig å huske at det bare for få måneder siden var skriverier i avisene her nede om hvor dårlig korrespondanse det var fra ekspressbusstoppet på Fokserød og ned til flyplassen. Da het det at man ville forsøke å inngå en avtale med NSB om å få togbussen til å ta en svipp opp til Fokserød innimellom turene den hadde til jernbaneholdeplassen. Men jeg var ikke klar over at det var kommet i gang ennå..

Og jeg vet og at det for noen år siden gikk en shuttlebuss som vel gikk sandefjord-Torp-Tønsberg, men den har da vært nedlagt en stund om ikke jeg tar helt feil.

Er det ekspressbusselskapene som driver sin egen shuttelbuss da mener du, eller hvilken buss er det?

Eirik

                                            Torp Herman 6. juni 2009 kl.0806 #15130 (#15126) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Når jeg ser på rutetidene, så ser jeg at korrespondansene mellom Telemarkekspressen (som stopper både på Fokserød og Torp før den ender i Tønsberg) og Sørlandsekspressen er elendige.

Så elendige at Nor-Way anbefaler at man reiser via Drammen og Skien eller Haukeli og Bø....

Hvis du derimot velger Konkurrenten fra Kristiansand, så får du fortreffelige korrespondanser (typisk 5 minutter, og 7 i motsatt retning) så lenge bussen er i rute.

                                              Torp Kjetil Sørlund 8. juni 2009 kl.2232 #15508 (#15130) Vist 338 ganger Lik innlegget
 

Det var en tid en lokalbuss som gikk innom Fokserød og Torp, men kjøringa helt til Foksrød og Torp ble for denne ruta innstilt fra 21.januar i år. Etter det skulle det gå egen lokalbuss fra Foksrød til Torp hver time. Alt dette i følge en melding på vedlagt lenke.
Jeg finner ingen rute på denne bussen, så jeg vet ikke om denne er innstilt eller om det egentlig er shuttlebussen til toget eller hva som skjer der.

Lenke: Nyhetsarkiv fra VKT (søk etter Torp)

                                                Torp Herman 9. juni 2009 kl.0921 #15566 (#15508) Vist 339 ganger Lik innlegget
 

Det er Telemarksekspressen, den som korresponderer så fantastisk dårlig med Sørlandsekspressen, og tilsvarende vesentlig bedre med Konkurrenten.

Det fant jeg ut ved å søke på buss fra Fokserød og Torp i den siden du viste til, istedenfor å søke i nyhetsarkivet.

De fleste avgangene fortsetter fra Torp til Tønsberg.

Lenke: Rutetabell for buss mellom Fokserød og Torp.

                              Jeg kjenner familien Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0943* #14911 (#14835) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner familien som reiser fra Tønsberg til "Sørlandet". En venn av meg bor i Tønsberg og kommer fra Egersund, kanskje ikke det egentlige Sørland, men i alle fall en by langs Sørlandsbanen.

Min venn og hans familie har ofte reist fra Tønsberg til Egersund og jeg tror de gjør det fortsatt av og til. I tillegg har han en søster som bor i Rogaland og som ofte reiser motsatt veg. Med dagens tilbud er ikke toget veldig aktuelt så det blir som regel bil eller fly. Jeg tror ikke de er alene.

Reisemønstret i Norge er ikke slik Solsyng synes å tro at alle reiser foregår fra provinsen og inn til Oslo.

Terje Andersen

                      vestfold eirik karlsen 4. juni 2009 kl.1825 #14806 (#14801) Vist 867 ganger Lik innlegget
 

Så du mener toget er best på mellomlange og lange distanser?

Lokaltrafikken i østlandsområdet kan bare legges ned med en gang den da vel?

Og ekspresstogene til Sørlandet skal altså ikke stoppe andre steder i fylket vestfold enn på en mjelkerampe ved en flyplass.

Jaja.. vi har jo sett mange ganger at du har temmelig fikserte meninger om trafikkmønster etc. men å hevde at det er bedre å stanse ekspresstogene på et jorde enn inne i fylkets større bysentra er hvertfall i mine øyne regelrett tåpelig. Ekspresstogene bør minimum ha et stopp nord i fylket, og et stopp syd i fylket, mot telemark slik at det finnes to stasjoner hvor folk fra alle fylkets stasjoner kan reise med regiontog fra sin hjemby til den nordlige eller sydlige bystasjonen hvor også ekspresstogene stanser.

                        vestfold solslyng 4. juni 2009 kl.1836 #14808 (#14806) Vist 875 ganger Lik innlegget
 

"Lokaltrafikken i østlandsområdet kan bare legges ned med en gang den da vel?"

Tar du bort subsidiene må den legges ned ja. Lokaltrafikk er et samfunnsansvar ikke et marked.

"Jaja.. vi har jo sett mange ganger at du har temmelig fikserte meninger om trafikkmønster etc."

Mine meninger er basert på hvordan jernbane drives i resten av Europa, når NSB ledes av en agronom og bondegutt, kan man ikke regne med at "annerledeslandettankegangen" legges bort, det gjør imidlertid jeg.

"...men å hevde at det er bedre å stanse ekspresstogene på et jorde enn inne i fylkets større bysentra er hvertfall i mine øyne regelrett tåpelig."

Torp er ikke et lite jorde, i dag er det en viktig flyplass, i fremtiden kan det bli et viktig knutepunkt. Skal du stanse alle tog i "større" byer mellom Oslo og Kristiansand, får du ikke noe ekspresstog.

                          vestfold eirik karlsen 4. juni 2009 kl.1942 #14826 (#14808) Vist 866 ganger Lik innlegget
 

Torp er et jorde ute på landet hvor man via buss kan komme til flyplassen på 6-7 minutter. Med stopp for ekspresstogene f.eks. i Porsgrunn og Holmestrand vil det være mulig for reisende til resten av fylket å reise med regiontoget i riktig retning for å stige om til ekspressen på en normal bystasjon. Og hvis du mener man mister ekspresstogsfølelsen fordi toget stopper to ganger i et fylke fremfor en gang så er jeg av den mening at du har sett deg for blind på størrelsen og avstandene i Tyskland og ikke klarer omstille oppfatningen til våre hjemlige og mindre forhold.

At du stadig vekk må komme med nedsettende bemerkninger om dagens NSB leder fordi han ikke har kovertert hele bedriften etter ditt fantasifoster av en virkelighet tyder dessverre på at du har større problem med å være jordnær nok i dine vurderinger og må ta igjen for dette ved å forsøke å latterliggjøre andre personer og deres handlinger.

Eirik

                            Krangel solslyng 4. juni 2009 kl.2047* #14834 (#14826) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

"Torp er et jorde ute på landet hvor man via buss kan komme til flyplassen på 6-7 minutter."

Ikke i fremtiden, da skal det bygges terminal og stasjon på samme sted.

"Og hvis du mener man mister ekspresstogsfølelsen fordi toget stopper to ganger i et fylke fremfor en gang så er jeg av den mening at du har sett deg for blind på størrelsen og avstandene i Tyskland og ikke klarer omstille oppfatningen til våre hjemlige og mindre forhold."

Det har jeg aldri sagt, et stopp tar 3-4 minutter, minimum. Skal du ha 10 stopp mellom Kristiansand og Oslo S utgjør det 30 til 40 minutter ekstra, minimum.

For et ekspresstog vil Torp være viktigere enn småsteder som Holmestrand, evt. en liten bygd som Tønsberg.

I Tyskland kjøres ekspresstogene med mange stopp underveis forøvrig, så her er du tydligvis ikke orientert. Saken forholder seg annerledes i Frankriket og Spania.


"At du stadig vekk må komme med nedsettende bemerkninger om dagens NSB leder fordi han ikke har kovertert hele bedriften etter ditt fantasifoster av en virkelighet tyder dessverre på at du har større problem med å være jordnær nok i dine vurderinger og må ta igjen for dette ved å forsøke å latterliggjøre andre personer og deres handlinger."

Det er du som er latterlig og nedsettende ovenfor meg, ikke omvendt. Hvor ligger min fantasiholdning til virkeligheten?

Lenke: Viktigheten av Torp - Dokumentasjon

                              Krangel Jan-Inge Hansen 4. juni 2009 kl.2111 #14845 (#14834) Vist 878 ganger Lik innlegget
 

"... enn småsteder som Holmestrand, evt. en liten bygd som Tønsberg."
Jeg forholder meg til norske forhold. Du har tydeligvis nok med å holde beina på bakken.

                                Norske forhold solslyng 4. juni 2009 kl.2140* #14847 (#14845) Vist 875 ganger Lik innlegget
 

Jeg forholder meg også til Norske forhold. Det forandrer ikke det faktum at man må luke ut de viktigste stasjonene når man skal utarbeide et ekspresstilbud for endestasjonsreisende.

"Du har tydeligvis nok med å holde beina på bakken."

Morsomt hvordan jeg husker dette sitatet fra noen hovmodige og skadefrydde kondoktører i forb. med Uelands strategi. For mange innen norsk jernbane er det ikke nok å holde bena på bakken, man skal gjerne stikke dem litt under jorden, i gjørmen - omtrent til man tenderer helvete, da er man på rett kurs.

                                  STREK moderator 4. juni 2009 kl.2206* #14848 (#14847) Vist 872 ganger Lik innlegget
 

Og dermed setter vi strek for en debatt hvor dere for det meste bare idiotforklarer hverandre.

                          Påklagd moderator 5. juni 2009 kl.1536 #15008 (#14808) Vist 695 ganger Lik innlegget
 

Til informasjon er setningen

Mine meninger er basert på hvordan jernbane drives i resten av Europa, når NSB ledes av en agronom og bondegutt, kan man ikke regne med at "annerledeslandettankegangen" legges bort, det gjør imidlertid jeg.

påklagd. Omtalen av Enger oppfattes nok som nedsettende og sjikanøs. Det er imidlertid satt strek for denne deltråden, så vi lar det være med det, men en slags advarsel er hermed gitt overfor denne måten å omtale konkrete personer på, samt at befolkningsgrupper (bondegutter) også gis en negativ karakteristikk. Slikt fremmer ikke et godt samtaleklima. Hold deg til sak!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.67 sek
I dag 1570 treff på forum10, og 72329249 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.