Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Tvilsomt med dobbel opp... solslyng 4. juni 2009 kl.1805 #14802 (#14793) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Et dobbeltspor for 200-250 km/t der folk bor, og et spor for 300 km/t direkte utenom, for å betjene et nokså marginale befolkningsgrupper i Sør... Hmm, tror ikke Norge er stort nok til noe slikt, faktisk har jeg aldri hørt om høyhastighetslinjer som går i parallel.

                      Tvilsomt med dobbel opp... Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0728 #14913 (#14802) Vist 753 ganger Lik innlegget
 

Det finnes ikke behov for noen høyhastighetslinje i Vestfold. Her forbinder jernbanen byer som ligger som perler på en snor i 15-20 km avstand og trafikknivået er såpass godt at man trenger forbindelser minimum hvert 30 min. I rushtiden oftere. Da er det ikke plass for høyhastighetstog på den banen.

En hastighetsstandard på mer enn 160 - 200 km/h er relativt poengløst på Vestfoldbanen når den i framtida skal betjene Vestfoldbyene med hyppige avganger, både for intern trafikk og for reiser mot Oslo S. I likhet med dine retoriske spørsmål kan jeg spørre: "Hvor finnes en høyhastighetslinje som betjener stopp med 15-20 km avstand. Da får banen knapt noe kapasitet". Med så tett regional trafikk som på på strekningen Oslo - Vestfoldbyene - Grenland vil ikke en ny bane både kunne betjene et hyppig stoppende reginalt tilbud og hurtige fjerntog med få stopp.

Derfor trenger man en direktelinje Sande - Porsgrunn slik at alle fjerntogene ikke behøver å bli forsinket av Vestfoldtogene, men forbindelsen Sande - Porsgrunn behøver ikke å være dobbeltsporet på hele strekningen. Avstnden Sande - Porsgrunn er ca 60 km og tilbakelegges på under 20 min. Med 1 tog i timen i hver retning holder det med enkeltspor med en lang møteparsell i Lågendalen.

Terje Andersen

                        «Tvilsomt med dobbel opp...» solslyng 5. juni 2009 kl.0847* #14916 (#14913) Vist 754 ganger Lik innlegget
 

"Det finnes ikke behov for noen høyhastighetslinje i Vestfold. Her forbinder jernbanen byer som ligger som perler på en snor i 15-20 km avstand og trafikknivået er såpass godt at man trenger forbindelser minimum hvert 30 min. I rushtiden oftere. Da er det ikke plass for høyhastighetstog på den banen."


Likevel vurderer man nå å bygge høyhastighetslinje her. Minner forøvrig om en svenske som uttalte til jernbanemagasinet for en stund siden, at man måtte se regionaltrafikk, gods og høyhastighetstog under ett når man skulle bygge ny jernbaneinfrastruktur i Norge.

Shinkansen har så vidt jeg vet både regionale og høyhastighetstog.

                          «Tvilsomt med dobbel opp...» Ole P. Ingebrigtsen 5. juni 2009 kl.0946 #14922 (#14916) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

Nå er vel befolkningsmønsteret og -tettheten langs de japanske Shinkansen-linjene _litt_ forskjellig fra i Vestfold, dog...

                            ... solslyng 5. juni 2009 kl.1007 #14927 (#14922) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

har du lest tråden?

                          Shinkansen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0951 #14924 (#14916) Vist 750 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog med ulike stoppmønster men neppe så tette stopp som hver 15-20 km. I tilfelle må det være på strekninger med 4 spor.

Her er det tydeligvis mange misforståelser ute å går i folkemeningen om hva som er mulig å realisere på en enkel dobbelsporet strekning. Slik misforståelser kan sikkert også omfatte en og annen svenske.

Jeg vet at man snakker om 250 km/h for en tunnelstrekning forbi holmestrand med stasjon i fjell. Så langt har man ikke sluttført prosjekteringen og hva som lar seg realisere av hastighetsstandard forbi en stasjon i fjell er ikke klarlagt enda.

Det blir i alle fall ikke noe hastighet på 250 km/h gjennom Tønsberg, og jeg vil anta en forbindelse gjennom Sandefjord vil følge eksisterende banekorridor med stasjonen omtrent der den ligger i dag. Her tror jeg også man får problemer med å implementere 250 km/h.

Terje Andersen

                            Shinkansen solslyng 5. juni 2009 kl.1006 #14926 (#14924) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog som stopper på alle stasjoner. Hvor tett det er mellom stoppene vet jeg ikke, men togene går i ett der nede. Stasjonene ligger i avvik, og stoppende tog blir forbikjørt, med en rutetabell som følges på sekunder, ikke minutter. Gjennomsnittsforsinkelsen på nettet er forøvrig kun på noen få sekunder, det inkluderer naturkatastrofer og jordskjelv.

I dag morges kan vi lese at stortinget går inn for at IC trianglet skal utbygges for minst 250 km/t. Da blir det opp til utbygger å finne løsninger på det. Banen sør for Tønsberg kommer vel antakelig til å starte i en sving nord for stasjonen, som tar de reisende til Torp. Pådriverne for Barkåker-Tønsberg vil således ha sørget for at Tønsberg som lyntogstopp blir helt uaktuellt. Dette siste er min spådom, men vi får se hvordan det går.

                        TGV fra Geneve. Herman 5. juni 2009 kl.1124 #14937 (#14913) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

"Hvor finnes en høyhastighetslinje som betjener stopp med 15-20 km avstand. Da får banen knapt noe kapasitet".

Nå har jeg reist med TGV fra Geneve til Paris.

Avstanden mellom stoppene mellom Geneve og Macon TGV ligger nok nettopp i det området der.

I Storbritannia bygger de for tiden ut et konsept de kaller Javelin. Der er nettopp poenget at togene skal samle opp pendlere på stasjoner som ligger tett, før de setter opp farten i retning London.

Det begge disse eksemplene har feller er at togene setter opp farten når de kommer ut av tettbebyggelsen, og opp på de nye høyhastighetsbanene.

                          Stoppmønster solslyng 5. juni 2009 kl.1148 #14947 (#14937) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

"Det begge disse eksemplene har feller er at togene setter opp farten når de kommer ut av tettbebyggelsen, og opp på de nye høyhastighetsbanene."

Derfor kan det nok bli aktuellt å bygge dobbeltsporet utenom en del av byene med kranglete byggeforhold, jeg tror det er mer aktuelt enn et omkjøringsspor rundt hele fylket som Terje foreslår.

                            "Omkjøring av Vestfold" Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1236 #14953 (#14947) Vist 740 ganger Lik innlegget
 

Hvis du har litt kunnskap i geografi vil du se at en linje Sande - Porsgrunn ikke er noen omkjøring, men snarveien gjennom Vestfold for de tog som ikke skal stoppe uansett i Vestfold etter solslyngs ønsker.

Fra Vestfold går det så tog som stopper omtrent som i dag og som stopper ved samme plattform som ekspressen til Sørlandet i Porsgrunn. Derfra fortsetter det over Kongsberg til Oslo.

Hvis tog til fra Sørlandet er på Porsgrunn til omtrent samme tid kommer det tog fra Oslo og Drammen over Kongsberg samtidig som fortsetter mot Vestfold og Drammen - Oslo. Det blir den perfekte korrespondansen med timesfrekvens.

I mellom disse Vestfoldtogene går det tog Larvik - Oslo - Larvik i mellomhalvtimene slik at man har halvtimesfrekvens Oslo - Larvik på dagtid. Kanskje ytterligere tog i rushtiden.

Terje Andersen

                              Omkjøring utenom byene i Vestfold... solslyng 5. juni 2009 kl.1252 #14959 (#14953) Vist 748 ganger Lik innlegget
 

Joda, joda, det er en fin idé, men jeg tror ikke den vil få se dagens lys før et dobbeltspor for 250 km/t gjennom vestfold har blitt overbelastet, du mener det vil skje innen kort tid... Det tror ikke jeg.

                                Vestfoldbanen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1338 #14964 (#14959) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner.

Alternativt at utbyggingen blir så dyr at man like gjerne kunne holdt Vestfoldbanen på 160 - 200 km/h og brukt innsparingen på Sande - Porsgrunn.

Terje Andersen

                                  Vestfoldbanen solslyng 5. juni 2009 kl.1421 #14969 (#14964) Vist 737 ganger Lik innlegget
 

"Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner."
Kjenner du virkelig forholdene godt nok til å påstå det med 100% sikkerhet? Jeg kan godt se for meg at ekspresssporet må gå utenom enkelte byer, og at man beholder dagens infrastruktur sentralt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.60 sek
I dag 16270 treff på forum10, og 72343949 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.