Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Torp og Tønsberg Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.0243 #14905 (#14793) Vist 773 ganger Lik innlegget
 

Det kan se ut som om enkelte har "solslyng". I jernbanemiljø er dette en ganske alvorlig greie. Tønsberg er Vestfolds største tettsted og mellom Oslo og Krisitansand er det bare Drammen og Skien/Porsgrunn som er større tettsteder. Torp er en relativt ubetydelig flyplass som fremover vil få stadig større konkurranse fra Rygge. Hvis et "supertog" skal stoppe ett eneste sted i Vestfold, så må dette være i Tønsberg.

                      Ok solslyng 5. juni 2009 kl.0850* #14906 (#14905) Vist 787 ganger Lik innlegget
 

Jaha, så hvorfor går det ikke en eneste buss fra sørlandet som stopper i Tønsberg? Akkurat det støtter jo ikke veldig opp om din påstand... Forøvrig er Rygge helt ubetydelig i forhold til Torp, få fakta på bordet før du går ut så krasst.

Forøvrig; både Sandefjord og Larvik er større...

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1130 #14939 (#14906) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Vestfoldbanen snart i mål Supertog 5. juni 2009 kl.1201 #14950 (#14939) Vist 751 ganger Lik innlegget
 

Innen 3 mil fra Torp har du byene Larvik, Sandefjord og Tønsberg med 135.000 innbyggere

Innen 3 mil fra Rygge har du byene Sarpsborg, Moss og Fredrikstad med 175.000 innbyggere

Forskjellen er ikke formidabel. Den avgjørende forskjellen er at Rygge ligger 6 mil fra Oslo, mens Torp ligger 12 mil fra Oslo.

Viktigere er også at Rygge ligger på veien til København, noe som gjør en kombinert flytog/lyntogsatsing aktuell, noe Oslo og Akershus nå kjemper for. Torp ligger ikke på veien til Bergen og Stavanger, noe som svekker det kombinerte argumentet her. Imidlertid burde både Torp og Rygge få flytog til Oslo så fort som mulig. Inn i terminalbygget - akkurat som på Gardermoen!

Hvis det er noe fornuft i norske politikere er vi nær "Peak Gardermoen", og flyplassen får aldri passere 20 millioner flypassasjerer i året.

Drøm: Om 30 år er Gardermoen som i dag delt i to - en utenlandsavdeling med flyruter til Sør-Europa og andre kontinenter og en innenlandsavdeling med flyruter til Nord-Norge, Møre og Sogn. Trafikken til Skandinavia, Sørvestlandet og Trøndelag håndteres i gangavstand til businesskvartalene i Bjørvika.

For øvrig har Terje rett i at Vestfoldbanen bør bygges ut for hyppige og sentrumsnære stopp, en direktelinje på denne siden av fjorden bør enten gå Sande-Porsgrunn eller Kongsberg/Notodden-Grenland.

Når dobbeltsporet Drammen-Tønsberg og Larvik-Porsgrunn er på plass bør det gjøres minimalt med Vestfoldbanen, da må innsatsen settes inn på å få kortere reisetid mot Vestlandet, Trøndelag og nabolandene våre...

                        Tønsberg er størst Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1425 #14972 (#14906) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

Tønsberg er minst halve Vestfoldbanen. Nøtterøy er å betrakte som en del av Tønsberg tettbebyggelse. Noen vil flytte stasjonen ut på et jorde utenfor byen. Like dumt som å flytte Oslo S ut på gamle Fornebu. At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo. De som reiser mellom Tønsberg og Sørlandet kjører bil, det er den eneste muligheten i dag. Det geniale ruteopplegget i dag hvor Vestfoldtoget ankommer Drammen 1 minutt etter at Sørlandstoget har gått gjør ikke saken noe bedre. På en moderne jernbane langs kysten fra Oslo til Kristiansand kunne det gå intercitytog med stopp i alle byene hver time, og i tillegg raske ekspresstog med noen få stopp, deriblant Tønsberg.

                          Tønsberg. solslyng 5. juni 2009 kl.1523 #15004 (#14972) Vist 705 ganger Lik innlegget
 

"At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo."

Skal toget ta opp konkurransen med fly og privatbil, blir Torp knutepunkt for regionen, med omlastning til shuttlebusser og lokaltog.

                            "Omlasting av reisende" Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1617 #15038 (#15004) Vist 699 ganger Lik innlegget
 

Jeg trodde omlasting var noe man gjorde med gods.

Dessverre, jeg tror ikke dine baner får særlig trafikk på de strekninger hvor jernbanen i Norge står sterkest i dag. Jeg tror de fleste av de som tar toget fra Tønsberg til Oslo-området i dag vil velge bussen hvis de må enten ta shuttlebuss eller egen bil til Torp for der å omlastes til tog som sannsynligvis ikke stopper i Drammen, Asker eller Lysaker heller. Hva med å bruke kontainere og legge opp til "lift of lift on"?

Har du gjort noen beregninger på hvilken vegkapasitet og størrelse du trenger på parkeringsplassene i dette konseptet.

Terje Andersen

                              Tønsberg-Oslo solslyng 5. juni 2009 kl.1706 #15049 (#15038) Vist 690 ganger Lik innlegget
 

Hei,
Det jeg hele tiden har diskutert er ekspresstog sørfra. IC-tog kjører selvfølgelig etter dagens mønster.
-Solslyng

                            Tønsberg-Kristiansand Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1621* #15039 (#15004) Vist 704 ganger Lik innlegget
 

OK. En reise fra Nøtterøy til Kristiansand blir da slik:

Buss Nøtterøy - Tønsberg

Shuttlebuss Tønsberg - Jarlsbergjordet stasjon

Lokaltog Jarlsbergjordet stasjon - Torp stasjon

Ekspresstog Torp stasjon - Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon

Shuttlebuss Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon - Kristiansand.

Veldig konkurransedyktig.

                              Feil. solslyng 5. juni 2009 kl.1709 #15051 (#15039) Vist 709 ganger Lik innlegget
 

Taxi til Tønsberg sentrum. Lokaltog fra Tønsberg sentrum til matestasjon på torp. I lynfart sørover, med et eller to stopp. Buss til Dyreparken.

Tror du skal se langt etter noe mer konkurransedyktig.

                                Tog fra sentrum til sentrum Morten Nordhagen 5. juni 2009 kl.1829 #15061 (#15051) Vist 698 ganger Lik innlegget
 

Jeg reiser av prinsipp ikke med taxi. Vanvittig dyrt og tvilsomme greier. Jeg skal heller ikke til Kaptein Sabeltann men til Kristiansand. Da vil jeg foretrekke å kunne velge mellom intercitytog med endel stopp underveis, eller et raskt ekspresstog fra Tønsberg til Kristiansand. Enkelt og greit. Til stasjonen i Tønsberg brukes sykkel, bybuss eller egen bil.

                              Tønsberg-Kristiansand Herman 5. juni 2009 kl.1938 #15075 (#15039) Vist 684 ganger Lik innlegget
 

I verste fall vil det bli snakk om:

Sykkel Nøtterøy - Tønsberg stasjon.

IC-tog Tønsberg - Porsgrunn.

Høgfartstog Porsgrunn - Kristiansand.

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1601 #15027 (#14906) Vist 695 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Rygge solslyng 5. juni 2009 kl.1710 #15053 (#15027) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

...får ikke lov til å frakte flere passasjerer enn at flyplassen kan gå rundt økonomisk.

                            Rygge Kjetil Næss 5. juni 2009 kl.1937 #15074 (#15053) Vist 680 ganger Lik innlegget
 

Dette er korrekt, men jeg vil tippe det endrer seg etterhvert. Politikerne må åpne øynene og se på alternativene til en tredje rullebane på Gardermoen. Prosjektet med en tredje rullebane er godt i gang, men med rask togforbindelse til Rygge (og forsåvidt Torp) mener jeg trafikken bør kunne økes her først. Dette går veldig mye på politisk vilje og akkurat nå er det "stuerent" å bygge ut en ekstra rullebane på Gardermoen, mens det er umulig og få økt trafikken på Rygge. Forstå det den som kan.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 16927 treff på forum10, og 72344606 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.