Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 19. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                    dokumentasjon solslyng 5. juni 2009 kl.0832 #14915 (#14912) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

først og fremst er det ikke jeg som iherdig hevder at et lyntog _må_ stoppe i tønsberg. to; det finnes ikke noe slikt busstilbud i dag. vil tro at dersom det var et stort behov, evt. ved at det fantes noen viktige bedrifter i tønsberg som samarbeidet med næringslivet sørpå så ville det vært satt opp noe i dag, det er det ikke. mulig du synes det er svak argumentasjon, men i allefall bedre enn ingenting.

                                      dokumentasjon Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1239 #14956 (#14915) Vist 767 ganger Lik innlegget
 

Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!

Terje Andersen

                                        buss, buss solslyng 5. juni 2009 kl.1254 #14960 (#14956) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

"Nettopp fordi det ikke er busstilbud bør toget stoppe!"
Ekspresstogene bør stoppe fordi etterspørselen er så minimal at det ikke går busser der, og toget skal derfor fungere som et substitutt for en buss.

                                          Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1347* #14963 (#14960) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

Er det største tettstedsområdet i Vestfold med over 65 000 innbyggere. Det er ikke noe lite marked. Bussene kjører ikke innom der fordi det er en betydelig omveg som tar tid. I alle fall minimum 10 min. Bussene taper mye tid når de skal inn i bykjerner.

Tidstapet for toget blir mye mindre max 3 min siden de ikke hindres av kryss, rundkjøringer og trafikklys. Derfor er det mer fornuftig at toget betjener Tønsberg.

Terje Andersen

                                            Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme Kjetil Sørlund 5. juni 2009 kl.1338 #14965 (#14963) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

Det som Terje skriver stemmer, bortsett fra at tidstapet på å kjøre innom Tønsberg sentrum er betydelig mer enn 5-10 min. Uten annen trafikk tar det ca 10 min å kjøre fra E18 og til sentrum og tilsvarende å kjøre ut, mens det tar maks 5 min å kjøre direkte mellom fornuftig avkjøring fra Tønsberg og fornuftig påkjøring fra byen.

Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo

                                              Tog til oslo... solslyng 5. juni 2009 kl.1419* #14968 (#14965) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

"Dessuten er det også busstilbud fra disse tre kommunene og til Oslo."

Det er klart, og jeg ser også for meg at alle IC-tog vil stoppe i Tønsberg, evt. starte i Tønsberg, dersom det blir en sekkstasjon.

Terje, med en sving utenom tønsberg for et par hundre kilometer i timen eller mer, blir tidstapet langt mer enn 3 minutter på surrerundt nede i Tønsberg, evt. bytte retning der.

                                                Bytte retning i Tønsberg Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1435 #14977 (#14968) Vist 787 ganger Lik innlegget
 

Hvor har du det fra at tog skal bytte retning i Tønsberg? Det er snart 100 år siden de gjorde det, og retning skiftet de vel ikke.
Jeg har ikke sett at JBv har lansert noe forslag om å skifte retning i Tønsberg. Tidsforskjellen på 3 min var mellom følgende alternativer:
1. Kjøre om Tønsberg og stoppe sentralt i fylkets største by/tettsted.
2. Kjøre forbi Tønsberg, men stoppe på et eller annet jorde i Vestfold.
Mellom disse alternativene er det ca 3 min kjøretidsforskjell.

Terje Andersen

                                                  Bytte retning i Tønsberg Herman 5. juni 2009 kl.1456 #14990 (#14977) Vist 791 ganger Lik innlegget
 

Alle tog bytter retning i Tønsberg - i vendesløyfe, riktignok, men de bytter fremdeles retning.

                                                    Ikke retningsbytte Svein Sando 5. juni 2009 kl.1503 #14994 (#14990) Vist 799 ganger Lik innlegget
 

Nei, de verken bytter retning eller det er vendesløyfe der. Toget kjører én vei hele tiden. Derfor vender det ikke.

                                                      Kjøreretning vs kompasskurs Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1530* #15007 (#14994) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Hvis man med kjøreretning mener retningen toget kjører uttrykt i kompasskursen til togets hastighet er det klart at den vil endres ved enhver kjøring i kurve. I Tønsberg skjer det da en kursendring på minst 180 grader på det meste.

Når vi snakker om at tog bytter kjøreretning forstår man som regel at toget framførs fra motsatt førerrom eller ved et lokomotiv som har byttet plass fra togets ene ende til den andre.

En slik bytte av kjøretning har aldri forekommet regelmessig i Tønsberg såvidt jeg vet, selv om toget i tidlige tider måtte bakke ned til stasjonen i den ene retningen og fra stasjone i den andre retningen.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 5420 treff på forum10, og 72333099 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.