Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        «Tvilsomt med dobbel opp...» solslyng 5. juni 2009 kl.0847* #14916 (#14913) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

"Det finnes ikke behov for noen høyhastighetslinje i Vestfold. Her forbinder jernbanen byer som ligger som perler på en snor i 15-20 km avstand og trafikknivået er såpass godt at man trenger forbindelser minimum hvert 30 min. I rushtiden oftere. Da er det ikke plass for høyhastighetstog på den banen."


Likevel vurderer man nå å bygge høyhastighetslinje her. Minner forøvrig om en svenske som uttalte til jernbanemagasinet for en stund siden, at man måtte se regionaltrafikk, gods og høyhastighetstog under ett når man skulle bygge ny jernbaneinfrastruktur i Norge.

Shinkansen har så vidt jeg vet både regionale og høyhastighetstog.

                          «Tvilsomt med dobbel opp...» Ole P. Ingebrigtsen 5. juni 2009 kl.0946 #14922 (#14916) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

Nå er vel befolkningsmønsteret og -tettheten langs de japanske Shinkansen-linjene _litt_ forskjellig fra i Vestfold, dog...

                            ... solslyng 5. juni 2009 kl.1007 #14927 (#14922) Vist 757 ganger Lik innlegget
 

har du lest tråden?

                          Shinkansen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.0951 #14924 (#14916) Vist 751 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog med ulike stoppmønster men neppe så tette stopp som hver 15-20 km. I tilfelle må det være på strekninger med 4 spor.

Her er det tydeligvis mange misforståelser ute å går i folkemeningen om hva som er mulig å realisere på en enkel dobbelsporet strekning. Slik misforståelser kan sikkert også omfatte en og annen svenske.

Jeg vet at man snakker om 250 km/h for en tunnelstrekning forbi holmestrand med stasjon i fjell. Så langt har man ikke sluttført prosjekteringen og hva som lar seg realisere av hastighetsstandard forbi en stasjon i fjell er ikke klarlagt enda.

Det blir i alle fall ikke noe hastighet på 250 km/h gjennom Tønsberg, og jeg vil anta en forbindelse gjennom Sandefjord vil følge eksisterende banekorridor med stasjonen omtrent der den ligger i dag. Her tror jeg også man får problemer med å implementere 250 km/h.

Terje Andersen

                            Shinkansen solslyng 5. juni 2009 kl.1006 #14926 (#14924) Vist 745 ganger Lik innlegget
 

Shinkansen har tog som stopper på alle stasjoner. Hvor tett det er mellom stoppene vet jeg ikke, men togene går i ett der nede. Stasjonene ligger i avvik, og stoppende tog blir forbikjørt, med en rutetabell som følges på sekunder, ikke minutter. Gjennomsnittsforsinkelsen på nettet er forøvrig kun på noen få sekunder, det inkluderer naturkatastrofer og jordskjelv.

I dag morges kan vi lese at stortinget går inn for at IC trianglet skal utbygges for minst 250 km/t. Da blir det opp til utbygger å finne løsninger på det. Banen sør for Tønsberg kommer vel antakelig til å starte i en sving nord for stasjonen, som tar de reisende til Torp. Pådriverne for Barkåker-Tønsberg vil således ha sørget for at Tønsberg som lyntogstopp blir helt uaktuellt. Dette siste er min spådom, men vi får se hvordan det går.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 17313 treff på forum10, og 72344992 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.