Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1130 #14939 (#14906) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Vestfoldbanen snart i mål Supertog 5. juni 2009 kl.1201 #14950 (#14939) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Innen 3 mil fra Torp har du byene Larvik, Sandefjord og Tønsberg med 135.000 innbyggere

Innen 3 mil fra Rygge har du byene Sarpsborg, Moss og Fredrikstad med 175.000 innbyggere

Forskjellen er ikke formidabel. Den avgjørende forskjellen er at Rygge ligger 6 mil fra Oslo, mens Torp ligger 12 mil fra Oslo.

Viktigere er også at Rygge ligger på veien til København, noe som gjør en kombinert flytog/lyntogsatsing aktuell, noe Oslo og Akershus nå kjemper for. Torp ligger ikke på veien til Bergen og Stavanger, noe som svekker det kombinerte argumentet her. Imidlertid burde både Torp og Rygge få flytog til Oslo så fort som mulig. Inn i terminalbygget - akkurat som på Gardermoen!

Hvis det er noe fornuft i norske politikere er vi nær "Peak Gardermoen", og flyplassen får aldri passere 20 millioner flypassasjerer i året.

Drøm: Om 30 år er Gardermoen som i dag delt i to - en utenlandsavdeling med flyruter til Sør-Europa og andre kontinenter og en innenlandsavdeling med flyruter til Nord-Norge, Møre og Sogn. Trafikken til Skandinavia, Sørvestlandet og Trøndelag håndteres i gangavstand til businesskvartalene i Bjørvika.

For øvrig har Terje rett i at Vestfoldbanen bør bygges ut for hyppige og sentrumsnære stopp, en direktelinje på denne siden av fjorden bør enten gå Sande-Porsgrunn eller Kongsberg/Notodden-Grenland.

Når dobbeltsporet Drammen-Tønsberg og Larvik-Porsgrunn er på plass bør det gjøres minimalt med Vestfoldbanen, da må innsatsen settes inn på å få kortere reisetid mot Vestlandet, Trøndelag og nabolandene våre...

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.