Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                          Stoppmønster solslyng 5. juni 2009 kl.1148 #14947 (#14937) Vist 788 ganger Lik innlegget
 

"Det begge disse eksemplene har feller er at togene setter opp farten når de kommer ut av tettbebyggelsen, og opp på de nye høyhastighetsbanene."

Derfor kan det nok bli aktuellt å bygge dobbeltsporet utenom en del av byene med kranglete byggeforhold, jeg tror det er mer aktuelt enn et omkjøringsspor rundt hele fylket som Terje foreslår.

                            "Omkjøring av Vestfold" Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1236 #14953 (#14947) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

Hvis du har litt kunnskap i geografi vil du se at en linje Sande - Porsgrunn ikke er noen omkjøring, men snarveien gjennom Vestfold for de tog som ikke skal stoppe uansett i Vestfold etter solslyngs ønsker.

Fra Vestfold går det så tog som stopper omtrent som i dag og som stopper ved samme plattform som ekspressen til Sørlandet i Porsgrunn. Derfra fortsetter det over Kongsberg til Oslo.

Hvis tog til fra Sørlandet er på Porsgrunn til omtrent samme tid kommer det tog fra Oslo og Drammen over Kongsberg samtidig som fortsetter mot Vestfold og Drammen - Oslo. Det blir den perfekte korrespondansen med timesfrekvens.

I mellom disse Vestfoldtogene går det tog Larvik - Oslo - Larvik i mellomhalvtimene slik at man har halvtimesfrekvens Oslo - Larvik på dagtid. Kanskje ytterligere tog i rushtiden.

Terje Andersen

                              Omkjøring utenom byene i Vestfold... solslyng 5. juni 2009 kl.1252 #14959 (#14953) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Joda, joda, det er en fin idé, men jeg tror ikke den vil få se dagens lys før et dobbeltspor for 250 km/t gjennom vestfold har blitt overbelastet, du mener det vil skje innen kort tid... Det tror ikke jeg.

                                Vestfoldbanen Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1338 #14964 (#14959) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner.

Alternativt at utbyggingen blir så dyr at man like gjerne kunne holdt Vestfoldbanen på 160 - 200 km/h og brukt innsparingen på Sande - Porsgrunn.

Terje Andersen

                                  Vestfoldbanen solslyng 5. juni 2009 kl.1421 #14969 (#14964) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

"Men det kommer aldri til å bli noe oppgradert Vestfoldbane med 250 km/h gjennom Vestfoldbyene. Her blir det nok av hastighetsreduksjoner."
Kjenner du virkelig forholdene godt nok til å påstå det med 100% sikkerhet? Jeg kan godt se for meg at ekspresssporet må gå utenom enkelte byer, og at man beholder dagens infrastruktur sentralt.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.