Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen
Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Tønsberg er minst halve Vestfoldbanen. Nøtterøy er å betrakte som en del av Tønsberg tettbebyggelse. Noen vil flytte stasjonen ut på et jorde utenfor byen. Like dumt som å flytte Oslo S ut på gamle Fornebu. At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo. De som reiser mellom Tønsberg og Sørlandet kjører bil, det er den eneste muligheten i dag. Det geniale ruteopplegget i dag hvor Vestfoldtoget ankommer Drammen 1 minutt etter at Sørlandstoget har gått gjør ikke saken noe bedre. På en moderne jernbane langs kysten fra Oslo til Kristiansand kunne det gå intercitytog med stopp i alle byene hver time, og i tillegg raske ekspresstog med noen få stopp, deriblant Tønsberg.
"At ekspressbussene til Sørlandet ikke stopper i Tønsberg skyldes at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger på å utkonkurrere jernbanen på de mest trafikerte strkningene. Derfor går omtrent alle ekspressbusser til og fra Oslo."
Skal toget ta opp konkurransen med fly og privatbil, blir Torp knutepunkt for regionen, med omlastning til shuttlebusser og lokaltog.
Jeg trodde omlasting var noe man gjorde med gods.
Dessverre, jeg tror ikke dine baner får særlig trafikk på de strekninger hvor jernbanen i Norge står sterkest i dag. Jeg tror de fleste av de som tar toget fra Tønsberg til Oslo-området i dag vil velge bussen hvis de må enten ta shuttlebuss eller egen bil til Torp for der å omlastes til tog som sannsynligvis ikke stopper i Drammen, Asker eller Lysaker heller. Hva med å bruke kontainere og legge opp til "lift of lift on"?
Har du gjort noen beregninger på hvilken vegkapasitet og størrelse du trenger på parkeringsplassene i dette konseptet.
Terje Andersen
Hei,Det jeg hele tiden har diskutert er ekspresstog sørfra. IC-tog kjører selvfølgelig etter dagens mønster.-Solslyng
OK. En reise fra Nøtterøy til Kristiansand blir da slik:
Buss Nøtterøy - Tønsberg
Shuttlebuss Tønsberg - Jarlsbergjordet stasjon
Lokaltog Jarlsbergjordet stasjon - Torp stasjon
Ekspresstog Torp stasjon - Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon
Shuttlebuss Sørlandsparken Kaptein Sabeltann stasjon - Kristiansand.
Veldig konkurransedyktig.
Taxi til Tønsberg sentrum. Lokaltog fra Tønsberg sentrum til matestasjon på torp. I lynfart sørover, med et eller to stopp. Buss til Dyreparken.
Tror du skal se langt etter noe mer konkurransedyktig.
Jeg reiser av prinsipp ikke med taxi. Vanvittig dyrt og tvilsomme greier. Jeg skal heller ikke til Kaptein Sabeltann men til Kristiansand. Da vil jeg foretrekke å kunne velge mellom intercitytog med endel stopp underveis, eller et raskt ekspresstog fra Tønsberg til Kristiansand. Enkelt og greit. Til stasjonen i Tønsberg brukes sykkel, bybuss eller egen bil.
I verste fall vil det bli snakk om:
Sykkel Nøtterøy - Tønsberg stasjon.
IC-tog Tønsberg - Porsgrunn.
Høgfartstog Porsgrunn - Kristiansand.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.